Verbouwen. Opgesloten in het paradijs. Week 6.

Er worden veel huizen verbouwd in deze corona tijd. Dat is te merken als je bij de stort komt. Ik kwam afgelopen vrijdag een kwartier voor openingstijd aanrijden, maar er stond al een lange rij. Zelfs op de toegangswegen stonden auto’s in de berm geparkeerd. Vanwege de social distance worden er gedoseerd mensen toegelaten, dus de wachttijd kan oplopen tot meer dan een uur. Daar heb ik geen geduld voor. Rechtsomkeert; naar huis. Ik ga wel een andere keer.

Niet alleen door mensen, maar ook door vogels wordt er stevig verbouwd. De koolmezen in mijn tuin hebben hun oog op de mezenkast laten vallen. Hoewel de vogelbescherming er een goedgekeurd vlieggat in heeft gemaakt, vinden ze deze te klein. Tok, tok, tok, horen we steeds. Ze bikken aan het vlieggat. Wat bezielt die koolmezen. Verleden jaar hebben ze erin gebroed en was het vlieggat prima. Peinzend bedenk ik: zouden ze soms obese zijn van al dat heerlijke zonnebloemzaad dat ik ze geef?  

Dat bijvoeren moet afgelopen zijn realiseer ik me wanneer ik even later de buxushaag inspecteer. Ik vind er warempel wel 15 rupsen in. Rupsen van de buxusmot! Ik knijp ze met blote handen fijn. Winnen kan ik uiteindelijk niet van de buxusmot, maar ik hoef me ook niet meteen over te geven nietwaar! Ik verzamel elke dag zo'n 15 rupsen die ik op de voedertafel leg. Dan kunnen de koolmezen wennen aan de smaak.

De koolmezen zijn verbaasd dat er in plaats van zonnebloempitten opeens buxusrupsen op het menu staat. Aarzelend pikken ze eraan. De rupsen kruipen omhoog of omlaag om zich te verbergen. Soms hangen ze aan een lange draad te bungelen en worden uit de lucht geplukt door een koolmees. Het is een moordpartij voor het keukenraam.

Nu hoop ik dat de koolmezen zo slim zijn dat ze zelf op zoek gaan in de buxushaag. Want eerlijk gezegd doe ik liever iets anders dan naar rupsen zoeken. Dus koolmezen, eet buxus rupsen. Ze zijn voedzaam, gezond en onbespoten. En die extra vlieguurtjes maakt jullie weer slank. 

Dan hoeft dat vlieggat in de mezenkast ook niet te worden verbouwd! 

Fijne week en blijf gezond.
Hetty
Nieuwe volgers van mijn blog, leuk dat je mee leest.
vlieg gat mezenkast
Aan het vlieg gat wordt druk verbouwd.
Gevangen buxus rups op de voedertafel. Buxushaag met sering.
Buxushaag met sering.
Sering tegen de blauwe lucht. 
Iris tegen de buxus haag
Iris tegen de buxus haag
Begin mei, rosa 'Golden border' nu al in bloei!
Boompioenen in een vaas.
Gered van de hagelbui. Boompioenen in een vaas.

Teruglezen?

Mijn comments op jullie blogposts:

Jan: Mooi die libelle die zijn jas uittrekt. Je was net op tijd met je camera. De moeras aronskelken heb ik wel eens in Engeland gezien. Hele velden ervan. Een gevaarlijke plant als je niet weet dat hij woekert.
Lisa: pink Lily- of- the-Valley? Never seen before. A super feminine bouquet on Monday!
Karin: So good to hear from you!! I cannot comment on your blog, so I do it this way. Your Thalia might have a special fly that kills the bulb. I buy every year a hundred Narcissus to fill the baskets. And about the purple in your garden.... there is never to much purple in a garden. I love it.



Reacties

  1. Buxusmot hebben wij ook, de mezen vinden ze erg lekker en de buxus vaart er wel bij.
    Goed dat jij ze op de voertafel legt, zo leren de mezen de buxus vrij te houden van de rupsen.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. This is a fun time of year to be watching birds in the garden. I think some of the birds just like to put their mark on a nesting box. Your birds are spoiled nicely with you collecting caterpillars for them. ha... Happy gardening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Slim hoor Hetty, om je mezen op die manier te trainen!
    Ik moest wel lachen om je "obese" koolmezen.
    Hier verwen ik ze nog met gedroogde meelwormen, maar ik hoop dat ze de jongen gaan voeren met de rupsen van de eikenprocessierups ;-)
    De buxusmot heeft tot nu toe mijn buxus nog niet gevonden...
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten