Een goede en een slechte Amaryllis tip.



Deze week wil ik jullie vertellen over de nieuwe Amaryllis tip die ik heb gekregen. Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan........

Amaryllis is op dit moment overal te koop in allerlei kleuren. Het is een betrouwbare sterke bloem, die het altijd doet. Je kan ze zelfs een dag zonder water in de auto laten liggen; toch zal de Amaryllis geweldig bloeien zodra deze in de vaas staat. Ideaal als je een lange reis moet maken en niet met lege handen aan wil komen. Maar waarschijnlijk weten jullie dit allemaal al. Laat ik doorgaan met de tip.

Bij aankoop van een bos witte Amaryllis vertelt de verkoopster me het volgende: Doe eerst de Amaryllis in de vaas en schenk er daarna een klein laagje water bij. De Amaryllis stelen zullen door deze behandeling niet knakken. Dit is volkomen nieuw voor mij en daarom ga ik dat meteen proberen!

De Amaryllis bloeit fantastisch in de vaas. Maar als ik op een ochtend de kamer in kom, hangen de stelen geknakt in de vaas..... Experiment mislukt. Wat mij betreft, is het toch niet zo'n goede tip!

Daarom volgt hier mijn kan-niet-mislukken tip:
Steek in elke holle steel van de Amaryllis een bamboestokje. Schuif het bamboestokje tot onder de bloemknop. De stelen kunnen nu niet knakken en zelfs de laatste bloem komt helemaal uit. Zo simpel kan het zijn!

Heb jij nog een Amaryllis tip? Ik hoor het graag. Ik hou wel van een experiment.


Fijne week!
Hetty


Ik kreeg nog een interessante opmerking van tuinvrouw L, deskundige op het gebied van Amaryllis teelt. Ze schrijft me:
In m'n jonge jaren, zo'n vijftig jaar geleden, hadden we vaak een vaas met Amaryllissen in huis staan. Ik kan me niet herinneren dat er ooit een knakte.

Ik heb gisteren even met kwekers contact hierover gehad en die gaven toe dat er wel degelijk verschil is tussen de rassen. Waarschijnlijk waren de oude soorten sterker dan de veredelde rassen (met schitterende eigenschappen natuurlijk wat kleur en vorm betreft) die nu in de handel zijn. Ook werd mij verteld dat de eerste steel altijd steviger is dan de tweede en derde. Als de eerste steel uit de bol komt dan heeft de bol nog geen of weinig gewas en staat in het volle licht. De tweede en derde steel daarentegen moeten zich meestal door een volgroeid gewas heen werken. 
In alle gevallen is "het bamboestokje" de beste tip. Ook een hoge vaas waarbij meer dan de helft van de lengte van de steel in de vaas staat geeft betere ondersteuning.
(Zie jouw foto nr. 2 met twee stengels in een vaas, waarbij de korte stengel het veel makkelijker heeft dan de lange)

Bedankt voor de feedback L. Daar kunnen we allemaal van leren! 
romantische rozentuin.
Nieuwe volgers welkom op mijn blog en veel leesplezier.
Amaryllis tip
Amaryllis eerst in de vaas en daarna een klein beetje water. Toch is het experiment mislukt!
Amaryllis in de vaas
Amaryllis met een bamboestokje in de holle stengel. De kan-niet-mislukken tip!
Amaryllis
Bij de kale stengels steek ik altijd een paar takken. De olijf en hazelnoot tak uit de tuin, geven de bloemen body.
Dubbele Amaryllis
Deze Amaryllis soort blijkt een dubbele te zijn. Bijzonder!
Olijf tak met lichtjes
En een snoer lichtjes er in... dat moet kunnen in januari.

Reacties

  1. I don't usually grow Amaryllis. I don't have enough light to keep them upright. They always grow toward the light and I forget to turn them so they look awful. I do like them. Yours are very pretty.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En de bollen? Bewaar je die ook om ze een volgend jaar opnieuw tot bloei te laten komen?
    Bij mij is het nog nooit goed gelukt om uit zo een mooie bol opnieuw een amaryllis te zien groeien... dus mocht je daar nog tips voor hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Christiane van der Rest- de Broekert4 februari 2020 om 07:40

    Hallo Hetty, ja een bekend euvel / ergernis maar toch had ik n oplossing gevonden en gebruik ik altijd de breinaalden nr 10 of 12 van plastic. vaak liggen die toch maar te verstoffen ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten