Zwavel op druiven. Kennis uit grootvaders tijd.


Een foto uit het familie album; de druivenserre van mijn opa. Begin 1900 was mijn opa druiven teler van beroep. Hij had heel veel druivenserres. In die tijd werd in de druiventeelt al zwavel gebruikt om schimmel te bestrijden. Tegenwoordig heeft mijn jongste broer, - in een gescheurde bruine zak- nog een restje zwavel uit die tijd. 

Ik vraag mijn broer elk jaar een beetje zwavel, om mijn twee druiven mee te behandelen. Maar afgelopen jaar was de oude zwavelvoorraad op. Wat nu? Mijn broer wist een oplossing. Hij kocht -heel lief- een nieuw emmertje zwavel en gaf het op mijn verjaardag cadeau. Ik was er dol blij mee! 

De kennis over het gebruik van zwavel ging van vader op zoon. (Of in mijn geval van vader op dochter). Zo leerde ik het van mijn vader: 

“Maak een papje van gelijke delen zwavel en yoghurt. Het mag ook met vla, kijk maar wat er in de koelkast staat." Mijn vader was praktisch! 
"Roer het flink door zodat het een papje wordt. Pak een kwast en smeer de druiven knoppen dik in met dit papje. Doe het ieder voorjaar opnieuw, voordat de knoppen gaan uitlopen.”

De druiven heb ik afgelopen week volgens het oude 'familierecept' ingesmeerd. Na de behandeling zien de druivenranken er vreemd uit. Ieder jaar moet ik bezoekers uitleggen hoe dit komt. Als ik het uitleg, dwalen mijn gedachten altijd af naar aan de druiventuin van vroeger.


De kennis uit grootvaders tijd is nog niet vergeten, maar wordt door mij nog steeds gekoesterd!
Fijne week
Hetty
                                                  romantischerozentuin.nl   
Voor de nieuwe volgers van mijn blog, voel je welkom en veel leesplezier.                   
                                                                                                                                                          Foto: Hans van Arnhem.
 Zwavel komt gewoon in de natuur voor. Hier twee foto's van een vulkaan die mijn zusje en haar man bezochten. Zwavel uit een vulkaan, ergens in Indonesië... 


                                                                                                                                                            Foto: Hans van Arnhem.
...het stonk er verschrikkelijk, maar de foto's zijn indrukwekkend. 


Aan het werk! Zwavel, yoghurt en een jampot.


Smeer met een kwast het papje op de druiven knoppen.


Zo ziet het er dan uit. Dik insmeren!


Die witte uitlopers op de druif zorgen elk jaar voor veel vragen.


In de zomer. Mijn andere druif in de achtertuin, door de behandeling met zwavel zien de bladeren er gezond uit!

Alle nieuwe volgers van mijn blog van harte welkom.
Mijn comments op jullie vragen:

Roy: Op jouw vraag of de druiven goed uitlopen als je ze dik hebt ingesmeerd, ze lopen altijd goed uit. De zwavel is een poeder, daar kunnen de bladeren heel goed doorheen.

Reacties

  1. Het tuinieren zit bij jullie echt in de genen Hetty. Leuk om het verhaal van je opa en zijn druiven te horen! Geweldig ook dat je deze maand gastblogger bent bij Tuinieren! Ik ga zo gelijk een kijkje nemen.

    Je vroeg laats nog wat de balletjes waren op mijn taart. Dat zijn speciale bakerwten die je gebruikt voor blind bakken. Ze zien er heel decoratief uit wanneer ze op de taart liggen :-)

    Fijne week!

    madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. This is fascinating! I have inherited an old concord grape and while it's very healthy, I would not have known what do to should a fungus befall it. Great blog post!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. J'ai lu avec intérêt ta méthode pour protéger la vigne des maladies et la recette transmise par ton père est dune grande efficacité. Je n'ai pas de vigne dans mon jardin mais je vais transmettre ton message à mon frère qui possède quelques pieds de vigne. Bravo...
    Belle soirée

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dear Hetty,
    this is so very interesting. Didn't know this! Fantastic. Old knowledge is very important for us.
    All my best
    Elisbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo Hetty,
    ich habe gerade Deine Garten-Blog Vorstellung gesehen- wow, was für ein Garten!
    Was ich Dich fragen wollte, hast Du keine Probleme mit Wühlmäusen? Ich muss jede Zwiebel in einem Körbchen pflanzen. wenn dann eine neue dazu kommt, erwisch ich schon mal ein altes Körpchen...
    VG aus der Holledau, Steffi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er zijn muizen en die eten soms aan mijn bloembollen. Ik heb gelukkig duizenden bloembollen geplant, dus er zullen genoeg bloemen komen dit voorjaar! Groetjes, Hetty

      Verwijderen
  6. Hoi Hetty,
    Had ik toch bijna deze interessante blogpost gemist. Ik had ooit wel gehoord dat druiven vroeger met zwavel behandeld werden, maar wist totaal niet hoe en wat. Wij hebben ook een druif en die krijgt inderdaad de laatste jaren schimmel, ook de druif bij mijn dochter heeft er last van. Ik ga op een emmertje zwavel uit, dat is hier vast wel te vinden. Je hebt er een prima uitleg bij gegeven. Leuk die foto´s van die vulkaan in Indonesie. Ik was daar ooit ook en heb nog een klein stukje zwavel meegenomen, het was in de buurt van Bandung en er was juist een uitbarsting geweest, de straten en huizen waren bedekt met een klein laagje grijze stof en de mensen liepen allemaal met monddoekjes voor hun gezicht.
    Ik mail je nog om een afspraak voor de tuinclub in juni te maken.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kunt de zwavel gewoon bij een tuincentrum kopen heb ik gelezen op internet. In klein verpakking. Maar wellicht is een emmertje goedkoper, bij de boerenbond te koop denk ik. Ben blij dat je er iets aan hebt. Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat fijn om te horen ik ga het proberen in het voorjaar , welke maand ?ik heb ieder jaar in het begin prachtige druiven en dan ... zie ik ineens toch de schimmel weer komen ! Ben dol op je tuin verhalen ! dank Mechteld

      Verwijderen
    2. Mechteld, ik smeer de druiven in meestal al in februari in met het papje. In elk geval voordat de knoppen gaan schuiven.

      Verwijderen
  8. Galmijt bestrijdt je inderdaad zoals hierboven is aangeduid. Zwalverl wn yoghurt dus, maar professionals gebruiken daarnaast ook kalk.
    Verhouding 1:1:1

    Jacques dorenbos zoetermeer

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Galmijt bestrijden kan nog beter met zwavel, yoghurt én kalk. Verhouding 1:1:1. Heb ik van professionals gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, these are cool pictures. I love that family picture with the sepia tones. What a treasured photo. It looks like you're enjoying this project you're working on.

    ~Sheri

    ps....thank you for having the pop-up comments. They are so much easier to comment, and wish more of my blog friends had them. : )

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hettie, denk je dat zo'n behandeling ook effect heeft bij bessenstruiken en kersenbomen? Ik had daar dit jaar ook een galmijt oid in, de bladeren krulden en werden gepokt, net als bij mijn druif.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Margriet, daar vrees voor. Zo een 20 jaar geleden, had ik dit ook op míjn perzikenboom in België. Die zomer ook bemerkt op de perzikenboom op het eiland Lesbos. Dus een Europees probleem. Het enige wat toen hielp, was spuiten met koper. Waar ik geen voorstander van was. Bijkomend trok de boom mieren en ook vliegen aan. De boom werd gerooid.

      Verwijderen
  12. Lopen de knoppen van je druiven wel goed uit als ze zo dik ingesmeerd zijn met dat zwavelpapje??

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gerrit 81 , ben vroeger in een kas geweest als jochie van 7 jaar , dat was in ederveen aan de meikade,in 1947 , ik weet dat nog maar was het gebruik van zwavel en yoghurt vergeten, na mijn marinetijd tot 1989 een huisje gekocht en met druiven kweken (hobby) begonnen , bij opa weetjes op zwavel gekomen en gedaan waar al die mensen die op je verhaal reageren, yoghurt en zwavel mengen en kwasten maar,bevalt mij goed , je geeft de mensen een goei tip want het werkt uitstekend, het ziet er inderdaad niet uit maar het resultaat is geweldig, heb wel een foto van een tros die echt heel groot is . Succes hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gerrit: Ik hoop dat je mijn reactie zal lezen, want dit is een oude post. Toevallig dat ik deze week weer over druiven schrijf! https://tuinverhalen.blogspot.com/2022/02/druiven-stekken.html. Wellicht iets voor jou om hier mee te experimenteren, maar ik realiseer me dat jouw druiven waarschijnlijk al zijn gesnoeid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Hetty, omdat ik regelmatig bij het eten van druiven (favoriet fruit!) de ervaring had dat ik zwavel rook op de tros, ben ik eens gaan googlen. En kwam op jouw blog terecht. Het blijkt dus ook écht zwavel te zijn. Interessant te lezen over het papje. Dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heeft fantastisch gewerkt vorig jaar. Ben misschien beetje laat dit jaar maar ik ga vandaag weer aan de slag. Dank hiervoor

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik was gisteren in Monster bij een plukboerderij. In de kassen werden oa druiven geteeld en zag ik een foto hangen net als die van jouw opa hierboven. Ik moest meteen aan jouw blog hier denken. Ik ga er misschien nog wel over bloggen, ik vond het er zo leuk..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super goede tip! Maar wat als het regent in de tussentijd? Daarna weer opnieuw toepassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het smeersel gaat er niet af als het regent. Dus 1x is genoeg. Succes Hetty

      Verwijderen

Een reactie posten