Druiven stekken.


Het is bijzonder dat je zoveel van je kinderen leert. Dingen waar je zelf nooit op zou komen zoals: vegan koken of je sokken opvouwen volgens Marie Kondo. Hoe je een scherpe close up foto maakt met je telefoon en hoe je werkelijk ALLES kan opzoeken op YouTube. Maar dat ik nog iets kan leren over stekken?

 

Zeker kan ik nog iets leren over stekken. Met name over het stekken van druiven. Elk jaar rond kerst snoei ik de druif. De afgesnoeide stengels gebruik ik voor kransen of om in een kerststukje te verwerken. Nooit ben ik op het idee gekomen om die te laten wortelen. Nooit, tot dit jaar. 

 

Half december laat mijn jongste dochter, tijdens een gesprek op FaceTime (ook geleerd), een jampotje zien met daarin wel 10 druiven stekken. Ze heeft ze eind november gestekt en er zitten nu al kleine worteltjes aan. Dat moet ik ook proberen.

 

Ik snoei wat stekken van de druif en zet die in het water, om ze vervolgens te vergeten. Maar wanneer mijn dochter met kerst komt, krijg ik een berispende blik. De meeste stekken zijn te groen en ook heb ik het water niet ververst. Ze selecteert de stekken op groen en bruin, maakt ze minutieus schoon en zet ze in vers water. Ik moet nog heel veel leren!

 

Om mijn leven te beteren snoei ik begin januari nogmaals een serie stekken en zet die in het water, om ook deze weer te vergeten….. Totdat ik afgelopen week tijdens een FaceTime gesprek haar druivenstekken te zien krijg. Ik zie een overvolle pot met stekken. Met grote wortels en heel veel blad! Het is gewoon jaloersmakend.

 

Een beetje beteuterd schrijf ik mijn stek resultaten voor jullie op:

Van de serie die ik half december nam is er in de jampot met bruine stekken één uitgelopen. De (te) groene zien er nog precies zo uit als toen ik ze in het water zette.

Van de serie die ik begin januari stekte - allemaal bruine stekken- zijn er na een maand nog geen wortels te zien, maar er loopt wel een knop uit.

 

Druiven stekken is voor mij een lesje in nederigheid. Het is overduidelijk wie hier de master in stekken is. Die eer gaat naar de jongere tuinvrouw! 

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Knip de stekken van de druif, ongeveer 30 cm lang.
De bruine stekken van 9 januari.  
Geen wortels tot nu toe.
Alleen een knop.
Gestekt half december. Dit is de enige stek die een wortel heeft.

Vergelijk dat met de stekken van mijn dochter:
Dat zijn nog eens wortels!
En de stekken zijn al helemaal in blad!

Wat je in februari deze week in de tuin kan doen:
Repareer de dingen die het afgelopen jaar kapot zijn gegaan. Kijk je gereedschap na en geef het een drupje olie. Bestel Dahlia's en zomerbloeiers zoals bv. gladiolen.
 
Mijn comments op jullie posts:
Lisa: Gardening and blogging is a way to learn a lot of other countries. 
Margriet: Tuinieren is niet anders dan elke dag iets bijleren.
Marthy: Ik schrok ervan hoe groot jouw klimhortensia is geworden. Dat is een flinke klus om die te kortwieken.
Zem: heerlijk Lathyrussen zaaien. Ik wacht nog tot half februari. Dan zaai ik ze in mijn plastic kasje.
Gerrit: Ik hoop dat je mijn reactie zal lezen, want dit is een oude post met een tip over druiven uit grootvaders tijd. Toevallig dat ik deze week weer over druiven schrijf! Wellicht iets voor jou om hier mee te experimenteren, maar ik realiseer me dat jouw druiven waarschijnlijk al zijn gesnoeid.











Reacties

  1. Erg leuk, Hetty, dit stekexperiment van je dochter en van jou.
    Denk er wel aan, dat het "waterwortels" zijn, die gemaakt worden, in de grond gezet moet de plant ook grondwortels leren maken: ik ben erg benieuwd hoe dit experiment gaat aflopen.
    Ik heb ooit een stuk of vijf stekken gemaakt na het snoeien ruim voor de winter. Gewoon op een beschaduwde plaats in zanderige grond gestoken (de luie methode dus) en toen vergeten.
    Het volgende voorjaar bleken drie stekken beworteld, uiteindelijk heb ik nu één mooie plant overgehouden.
    Ik ben erg benieuwd naar het vervolg bij jullie!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je een stek direct in de volle grond zet, doen ze het vaak ook. Ik heb mijn rode druif al drie keer zo gestekt.........

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten