DIY. Een eenvoudige plantensteun maken.

 

Ik heb een probleem met mijn Clematis Durandii. Het is niet de kleur of de bloeitijd, nee.. het probleem is dat hij zo wild groeit. Dat is op zich niet erg, maar de roos naast de clematis heeft bijna het loodje gelegd van deze territoriumdrift. Daar moet ik wat mee, want ik wil beide niet kwijt. De oplossing is: een plantensteun. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb!

Ik heb -jaren terug- in dit tuingedeelte metalen plantensteunen voor de rozen gemaakt. Daarom maak ik van hetzelfde materiaal een plantensteun voor de clematis. Eenheid is immers belangrijk in een tuin. Misschien willen jullie weten hoe je die op een eenvoudige manier kan maken?

Bij een constructiebedrijf laat ik ijzeren staven -doorsnede  ongeveer 10 mm- op maat zagen. De aardige man doet het even tussendoor. Ik ben hem er dankbaar voor, want nu kan ik meteen verder met mijn karwei.

Thuisgekomen zet ik de staven rond de clematis. Vier vind ik een mooi aantal, maar het kan ook met drie of vijf. Vervolgens verf ik de staven zwart. Ik gebruik schoolbordenzwart omdat ik dat nog heb liggen. De verf is niet om de staven te beschermen tegen weersinvloeden, maar om de feloranje roest kleur te maskeren. Tijdens mijn tuinleven zullen deze plantensteunen echt niet vergaan.

Als de verf droog is komt het leuke gedeelte: de decoratie. Het oog wil tenslotte ook wat! Ik heb in de schuur wat grote wijngaard slakkenhuizen en een beetje zelfdrogende klei. De klei stop ik in de slakkenhuizen en vervolgens duw ik de slakkenhuizen voorzichtig op de staven. De klei wordt hard en de slakkenhuizen zitten vast. Soms komt er een los, maar daar stop ik weer klei in en zet ze nogmaals vast. Wellicht heb je zelf een beter idee.

De clematis knip ik tot kniehoogte terug en met zwart elektriciteitsdraad bind ik de plant vast aan het ijzer. Zodra de groei in de clematis zit bind ik hem hoger nogmaals vast aan de metalen steun. Het zwarte draad valt niet op. 

Als dank voor mijn inspanningen verwacht ik deze zomer een toren van clematis bloemen. En ik reken erop dat de roos het ook beter gaat doen.

Fijne week

Hetty

Aan weerszijden van de stoelen staan de clematissen Durandii, samen met de rozen 'Blanche Fleur'.

Druk de geverfde staven in de grond. Ik heb ze in verschillende lengtes laten zagen.
Knip de clematis op kniehoogte af en bind ze aan de staven vast met zwart elektriciteitsdraad. Het is moeilijk te zien op de foto.
Zelfhardende klei en slakkenhuisjes. Doe de klei in de huisjes.
Duw voorzichtig de slakkenhuizen op de staven. Het roodborstje is groot fan van deze slakkenhuizen. Regelmatig zit hij hierop om de tuin te overzien.
Het werk zit erop. 

Tot slot een kort filmpje van de Clematis Durandii en de rozen 'Blanche Fleur' in juni:

In 2024 is de tuin weer open op:
 7 en 8 juni.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week van maart in de tuin kan doen:

Heb je Lathyrus gezaaid, dan kan je na 14 dagen nogmaals zaaien. Voor een langere bloeiperiode.Lathyrus zaaien
Snoei de rozen als je dit nog niet heb gedaan. Lees hier hoe: rozen snoeien eenvoudig uitgelegd.
Maak van snoeiafval een Obelisk om bijvoorbeeld eenjarige klimplanten over te laten groeien. Ik werd op een wel heel bijzondere manier geïnspireerd om er een te maken! Lees het hier: Obelisk van snoeihout

Mijn comments op jullie Posts:

Margriet: bedankt voor jouw reakties. Jammer van de koolmees, maar hopelijk worden er weer nieuwe geboren deze lente.

Emy: Er is iets mis gegaan met het versturen van jouw e-mail. Ik kon hem helaas niet lezen.








Reacties

  1. That is a really clever idea, Hetty. I grow Clematis x durandii as well and love the flowers which bloom for weeks but the way it grows I do find tricky to manage. I have been using prunings from Fuchsia ricartonii and some years it drapes nicely over a low wall behind it but most years it just smothers the sarcocca beside it. Thank you for the good idea.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten