Rozen stekken, de gemakkelijke manier.


Rozen stekken, daar heb ik me nog nooit aan gewaagd. Het leek me ingewikkeld. Totdat ik afgelopen zomer een rozentuin bezocht waarvan de eigenaar op een wel heel eenvoudige manier rozen stekte.


Uiteraard heb ik de tuineigenaar aan een grondige ondervraging onderworpen en zijn geheim ontfutselt. Ik wil het graag met jullie te delen, want een paar rozen erbij is altijd leuk. Omdat ik de rozen in de herfst sowieso wat in snoei is het nu de beste tijd voor het experiment.

Rozen stekken stap voor stap:
Snoei een lange tak af. 
Snoei in stukjes van ongeveer 20 cm.
Haal de onderste blaadjes eraf
Steek de stek 15 cm in de grond.
Geef water en wacht af.
Dat is alles!!

Het is het verstandig om meerdere stekken te maken, anders ben je misschien  teleurgesteld als het niet in een keer lukt.

Als ik deze week mijn Roseval aardappelen rooi, bedenk ik dat er nog een methode is om rozen te stekken…...Rozen stekken met een aardappel! Jullie begrijpen dat ik daar een oude gerimpelde aardappel voor gebruik en niet mijn net geoogste biologisch gekweekte Roseval aardappeltjes!


Rozen stekken met behulp van een aardappel:
Neem een aardappel
Steek er een gat in met de priem. Het kan ook met een grote spijker of met de boor.
Maak een stek van je roos zoals hierboven aangegeven.
Steek de rozen stek in het gat van de aardappel.
Plant de aardappel.

Ik denk dat deze rozenstek meer kans maakt omdat de stek langer vochtig blijft in de aardappel. Hoe dan ook, volgend jaar zullen we zien hoe dit experiment afloopt.

Wat zal het worden? 

Rozen?…………… of misschien………….. aardappelen? 


Blog volgen? Mis niks en meld je aan door middel van volgen per email. Veel leesplezier!

Neem een oude aardappel!


Maak meerdere stekken.


Plant de aardappel met de stek.


Bedenk hoeveel rozen........


 ......je kunt stekken......


... en planten......


Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Nieuwe volgers van harte welkom.

Rose cuttings the easy way.

Rose cuttings, is something I have never done before. To me it seemed to be a lot of work and complicated too. Until last summer visiting a rose garden. The owner of this garden made rose cuttings in a very simple way.

Of course, I made a thorough investigation into the gardener’s method and he unveiled his secret to me. Now I would like to share this with you all. After all it is always nice to have some additional roses. Moreover it is the time of the year to shorten the roses a little bit, so it is probably the best time for my rose cutting experiment.

Rose cuttings step by step:
Prune a long branch.
Shorten this to about 20 cm.
Remove the lowest leaves
Plant the cutting 15 cm deep in the soil.
Water it and wait.
That's all!!

I would recommend to make multiple cuttings to prevent disappointment in case your cutting dies.

But there is more about roses cuttings... ...

As I harvest my Roseval potatoes this week, I think about another way to go about rose cuttings. Rose cuttings by using a potato! Of course I use an old wrinkled potato for this matter, not my newly harvested biologically grown Roseval potatoes!

Rose cuttings by using a potato:
Take a potato
Insert a hole with an awl. It can also be done with a big nail or with the drill.
Make a cutting of your rose as indicated above.
Put the rose cutting into the hole of the potato.
Plant the potato.

I think these rose cutting have more chance to survive because the cutting stays moist for a longer period of time. Either way, next year we will see how this experiment ends.

What will it be?

Roses? ............... or maybe .............. potatoes?



Reacties

  1. Ja, dat wist ik al dat dit zo gaat met rozen stekken...en nog beter gaat het volgens mijn schoonmoeder, als je er een plastic fles (zonder bodem) overheen zet als een soort van 'kasje'...dan schoffel je misschien ook minder snel je stekje weg :)
    Het gaat idd zo, het is mij wel eens gelukt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk experiment, ben vooral benieuwd of bij de in de aardappel gezette stekken eerder rot zal optreden.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goeie tip om eens te proberen. Ik benberg benieuwd naar het resutaat.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dear Hetty,
    I tried it last year with no succsess, but when I read your step -by- step manual, I think I should try again.
    With kind regards
    Katharina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is inderdaad heel simpel om te doen.
    Soms zijn dingen eenvoudiger dan dat ze lijken.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dat gaat inderdaad zo makkelijk en niet alleen met rozen.
    Je kan het nu met heel veel heesters proberen.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marvelous roses! They brightened up my day, because here it's heavy rain!
    Have a nice day.
    Jannicke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo stek ik mijn rozen al jaren, vooral diep in de grond steken, de meesten slaan dan aan. Mijn ervaring met de aardappel is minder goed, heb het echter nog maar één keer geprobeerd, zou er in elk geval geen lekkere roseval aardappeltjes aan wagen. Resultaat van mijn stekken in de aardappels: rozenstekken dood maar wel aardappels gerooid van de zomer, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dear Hetti, the same procedure I did with the roses two years before. The roses sticks died, they had to much water (maybe out of the potatoes). But the potatoes, they growed the year after I tried it with the roses ;-). Have fun. Greetings form Blumenfrau from Germany now: www.licht-trifft-schatten.de Yours Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interesting experiment Hetty! I did the first way. I have about 20 rose cuttings in my greenhouse, planted in a soil and covered with old aquarium. The second way is new tome and I think that you will have potatoes and not roses :-)
    Good luck!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Abwarten und Tee trinken, sagt man bei uns, liebe Hetty. Rosen durch Stecklinge zu vermehren, daran habe ich mich auch noch nicht herangewagt. Ich bekam mal eine kleine Rose geschenkt. Die Gartenfreundin sagte mir, dass sie diese Rose aus einem Steckling herangezogen habe. Von den beiden vorgestelltern Möglichkeiten reizt mich am meisten die mit der Kartoffel. Ich denke, November ist für dieses Experiment schon zu spät oder? Ich liebe es, solche Dinge auszuprobieren, und bin sehr gespannt, was Du uns im nächsten Jahr zu diesem Thema berichten kannst.
    Ein schönes Wochenende wünscht Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het gedoe met aardappels leverde alleen... aardappels. Inderdaad wat Hetty zegt: neem veel stekken, en zet ze diep genoeg. bijvoorbeeld 10 stekken dan slaat er toch minstens 1 aan. wij gaan verhuizen en proberen van de fantastisch geurende klimroos stekken mee te nemen, en dat lijkt te gaan lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hier ook. op verschillende manieren geprobeerd met prachtige rozen die wij kregen voor onze zestig jarig huwelijk ten eerste de aardappels niets van de rozen gezien maar wel de aardappels ook in een krant nat gemaakt in een vacuüm zakje ook alles verrot ten tweede in een fles plastic ook geen succes maar mijn ginco stekken van de tien zijn er zes gaan wortelen in mijn pot met stekpoeder !iedereen veel succes en melden hoe en wat !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten