Rozen snoeien eenvoudig uitgelegd.

Romantische rozentuin

Het is alweer heel wat jaren geleden dat ik over rozen snoeien heb geschreven. Daarom doe ik het nog een keer en wel zo simpel mogelijk. Bedenk altijd dat snoeien heel persoonlijk is. Of zoals mijn vader altijd zei: ’Je kunt over elke tak in discussie gaan, maar dan schiet het niet op’. Hou dat bij twijfel in gedachten!


Allereerst het gereedschap. 

Goed gereedschap is het halve werk. Koop geen rare snoeischaren voor een habbekrats, maar kies voor degelijk. Ik laat jullie mijn twee snoeischaren zien. De rechter is de oudste; heb ik al ik weet niet hoe lang (Felco 2), de linker is een nieuwer model (Felco 12) voor kleine handen. Het handvat draait mee waardoor deze snoeischaar lichter snoeit. Ideaal voor tuinvrouwen met pijnlijke gewrichtjes! Ik ben er erg tevreden over en gebruik de Felco 12 het liefste. (Ik word niet gesponsord)

Felco snoeischaren

Zorg voor scherp gereedschap. Ik maak de schaar scherp met een diamant vijl. Zo’n vijl moet elke tuinman/vrouw in de keukenla hebben liggen. Onder dit blog staat een link. 

 

Over snoeitechnieken.

Er zijn mensen die de rozen elk voorjaar tot de grond toe afsnoeien. Daar is niets op tegen, maar ik hou mijn rozen kniehoog. Zoals ik al schreef: snoeien is persoonlijk. Dus laat je niet uit het veld slaan als iemand opmerkingen heeft over jouw snoeistijl! Het is nu eenmaal persoonlijk.

Romantische rozentuin, historische rozen
Historische rozen bloeien maar een keer. Snoei na de bloei.

Over rozen soorten

Heb je éénmaal bloeiende rozen -die alleen in juni bloeien- de zogenaamde historische rozen, dan kan je de schaar opbergen. Deze worden nu niet gesnoeid maar na de bloei.

Romantische rozentuin
Doorbloeiende rozen.

Doorbloeiende rozen.

Dit zijn de rozen die bijna iedereen heeft. Ze bloeien de hele zomer. Deze rozen worden in het voorjaar gesnoeid.

 

Zo ga je te werk:

Snoei eerst het dode hout eruit. Dit dode hout ziet er bruin uit en breekt af.

Daarna kijk je of er takken zijn die tegen elkaar schuren. Kies een van de twee en snoei die weg zodat de andere tak kan groeien.

Vervolgens kijk je naar de struik en snoei je de takken die naar het midden groeien weg. Daardoor valt er meer licht op de roos.

Als laatste knip je vreemd uitstekende takken wat korter, zodanig dat de vorm naar je zin is. 

dood hout wegsnoeien
Snoei het dode hout eruit.
kruisende takken wegsnoeien
Takken die tegen elkaar schuren. Kies er één van de twee (of drie)
rozenstruik snoeien
Struik voor het snoeien.
Soms kan je een oude tak helemaal verwijderen, bijvoorbeeld omdat er een nieuwe scheut op die plek uit de stam komt. Doe dat met een takkenschaar.
rozenstruik na het snoeien
Struik gesnoeid. Er is weer een beetje lucht.
 

Tot slot:

Maak je niet te druk over naar buiten of naar binnen gerichte ogen. Dat ga je zelf ontdekken als je wat langer snoeit. Ik vertrouw op jullie zelflerend vermogen. En wees vooral niet bang om een fout te maken. Het groeit vanzelf weer aan.


Ga onverstoorbaar verder, dan word je vanzelf een pro!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Romantische rozentuin

Nog even en dan kunnen we weer genieten van de rozen.


Romantische rozentuin

Wat je deze week in de tuin kan doen.
Heb je klimrozen die je wil snoeien? Lees hier hoe je dat aanpakt. Klimrozen snoeien.
Benieuwd naar de diamantvijl waarmee ik gereedschap scherp maak? Lees hier wat ik er eerder over heb geschreven. Diamantvijl. Diamonds are forever.
Knip grassen en vaste planten af. Doe je het liever later? Prima. Ook tuinieren is persoonlijk.
Laat je grasmaaier nakijken of de messen slijpen. Nu is het nog rustig in de werkplaats van deze bedrijven.
Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Wat een goed plan om de sneeuwklokjes mee naar huis te nemen en in een pot voor het raam te planten. Je kunt ze, als je ze terugplant, meteen vermeerderen! Sneeuwklokjes vermeerderen zo doe je dat.
Zem: Wat heerlijk een zonnetje op je rug in de tuin. Alles begint uit te lopen. Gelukkig ook in het hoge noorden!




Reacties

  1. Dat heb je weer degelijk en goed uitgelegd, Hetty!
    Ik klim voorlopig nog maar niet naar mijn klimroos toe (te hoog en te wiebelig) maar ik raak door jou wel gemotiveerd om mijn snoeigereedschap wat aan te scherpen!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan deed ik het gisteren goed Hetty. Een van mijn rozelaars snoei ik zelfs schouderhoog. Hij staat achteraan in de tuin en het is echt leuk dat je hem daardoor zelfs vanop het terras kan zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vorig jaar had ik de sneeuwklokjes ook mee genomen en bij mijn dochter in de tuin verspreid geplant. Gisteren was ik daat er zag overal klokjes. Leuk, nu moeten het nog pollen worden

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten