Herfstanemonen. Een prachtige plant maar hoe kom ik er vanaf.


Afgelopen week heb ik mijn prachtige herfstanemonen (Anemone japonica) uitgespit. Een prachtige plant, waarom zou je die dan uitspitten?

In de buxus tuin, die ik vroeger had, stonden de anemonen prima. Ik hield van het contrast, de strakke buxus hagen met daarin de losse beplanting van de herfstanemonen.

Vanwege de buxusziekte heb ik verleden jaar alle buxus moeten rooien. De anemonen heb ik laten staan, maar zonder de buxus er om heen zien de anemonen er wild uit. Tegen de tijd dat alle herfstanemonen bloeien, is het me allemaal veel te rommelig. Ze missen de steun van de buxushaag en vallen los tegen de grond. Ik heb daarom besloten om na de buxus ook de anemonen uit te spitten. 

Herfstanemonen zijn berucht om hun woekerende wortels. Iedereen waarschuwt me dat het moeilijk zal worden. Maar ik ben vastbesloten om te overwinnen. 

Nu de herfstanemonen weg zijn, blijven acht lege vakken over en een heleboel mogelijkheden!


Maar onder de grond sluimerende wortels… wachtend om met me te strijden. 

Fijne week

Hetty


Ik vind ze erg leuk.

Het levert mooie plaatjes op.

Maar wordt het niet veel te druk?


De buxustuin met herfstanemoon in bloei. Ik vond het contrast altijd heel mooi.

De tuin nu. De herfstanemonen zijn weg. Lege vakken zijn overgebleven. Dat geeft nieuwe mogelijkheden!

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!


Reacties

  1. Oh Hetty, dat wordt nog wat.
    De anemonen zijn wel heel mooi, maar ja, ze moeten zich wel een beetje schikken.
    Alle zwarte grond een poosje braak laten liggen en kijken of ze weer opkomen. Dan weet je precies waar je weer moet spitten. En blijft het leeg, dan kun je je weer helemaal uitleven.
    De foto's zijn trouwens wel mooi!
    Succes!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hetty,
    Vanmiddag ben ik ook begonnen met uitspitten van planten. Ga mijn middenstuk veranderen en ook de buxushaagjes weghalen. De paden zijn helemaal verzakt en de haagjes te breed geworden plus dat er ook dode buxussen tussen zitten. Het ziet er bij jou al gladjes uit, kun je je weer lekker op uitleven komende winter en voorjaar.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondanks dat ze er prachtig bij staan kan ik mij voorstellen dat je ze weg hebt gehaald. Ik overweeg hetzelfde te doen. Leuk dat je nu weer nieuwe mogelijkheden hebt. Ik ben heel benieuwd voor wat voor planten je kiest.

    Fijne avond!

    Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Succes, met je nieuwe plannen, het zag er prachtig uit, heerlijke uitdaging om er op een andere manier weer iets moois van te maken. Ik heb trouwens ook hetzelfde probleem , de buxusziekte, heb inmiddels heel veel buxussen vervangen door de Ilex crenata, ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen als haagjes. Nogmaals succes.
    Groet,

    Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lovely September Charms! Yes, they are a bit invasive, but such flowers! Have a nice weekend! :) Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh Hetty, you're right with your thoughts of fall but if I look at your fantastic garden - autumn is a beautiful woman with a lot of charme!
    Have a fantastic and sunny time
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten