Cyclamen in de tuin en op het terras.

cyclamen op het terras in de winter

Vanuit het keukenraam kijk ik op de cyclamen. Ze staan volop in bloei. Ik heb ze in een platte schaal geplant en die schaal past precies in een grotere terracotta pot. De cyclamen heb ik een paar jaar geleden al gekocht. Nadat ze eindeloos hebben gebloeid, heb ik ze met pot en al ergens in een donker hoekje in de tuin laten “overzomeren”. Geen water, donker, droog. 

 

Eind september kwam ik de pot weer tegen toen de borders dunner werden. In de pot zaten vier kale knollen. Ik heb de pot in het licht gezet en warempel, al snel kwamen er bladeren uit de knollen. En nu bloeien ze weer net zo mooi als de vorige keer. 

 

Het voordeel van cyclamen in een pot is, dat ze compact blijven. Wanneer ik cyclamen in de border plant, zie ik ze overal opkomen, maar steeds op een andere plek en met slechts een paar bloemen. Dat zal zeker met mijn zware kleigrond te maken hebben. Wanneer je cyclamen in de volle grond wil planten, zet ze dan dicht bij de stam van bijvoorbeeld een appelboom, zo is me geleerd. Ze houden -daar heb je het weer- van droge schaduw in de zomer. 


Ik laat de cyclamen in mijn border maar een beetje aanrommelen en geniet ondertussen van de massa roze bloemen in de pot voor het keukenraam. In de platte schaal met potgrond, hebben ze het beter naar hun zin.

 

Geïnspireerd? Heb je nog een lege pot in de tuin staan waar je in de winter niks mee doet? Plant er dan eens cyclamen in. Je kunt nu nog cyclamen kopen, ze zijn niet duur en bloeien lang. In de zomer ga jij lekker naar het strand en laat je de cyclamen aan hun lot over. 

 

En zeg nou zelf, wat kan een mens nog meer verlangen van een plant?


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin.

De nieuwe volgers van afgelopen week, veel leesplezier.

cyclamen in een platte schaal
Zo staan de cyclamen in de platte schaal
potten op het terras winter
De schaal past precies in de grote terracotta pot.
cyclamen in een pot
Het is elke dag genieten.
cyclamen in de tuin
Dit zijn de cyclamen uit de border. Er zijn veel minder bloemen.
cyclaam knol
Toen ik eind september de platte schaal in de border terugvond zagen het knolletjes er zo uit.
cyclamen op de markt
Afgelopen week zag ik deze cyclamen nog te koop op de markt. Een pot vullen, het kan nog!

Wat je in februari deze week in de tuin kan doen:
Vermeerder je sneeuwklokjes door ze te delenLees het blog terug sneeuwklokjes vermeerderen zo doe je dat

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Zomaar een druiven stek in de grond steken? Dat is helemaal gemakkelijk!
Zem: De luie methode van stekken ( gewoon een stek in de grond steken) is dus de beste manier! Mijn dochter heeft het al eerder gedaan en de waterwortels zijn gaan groeien. Ik ga mijn druivenstek ook oppotten. 
















 

 

Reacties

  1. Ik heb ook een cyclaam die het heel goed doet ieder jaar. Hij staat op de meest droge plek in mijn tuin, onder een grote laurier en bijna onder ons afdak van het terrasje. Nu snap ik het als ik je blog lees!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. It is so cheerful to see these cyclamen every winter. Cheers and have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten