Tip. Zo plant je een andere roos op dezelfde plek.


Een roos op dezelfde plek planten? Als je dit zelfs maar overweegt, krijg je van alles te horen over aaltjes, bodemmoeheid, schimmels en weet ik wat al niet meer. Een roos op dezelfde plek planten kan niet. Niet? Er is wel degelijk een manier!

 

Een roos op dezelfde plek planten kan namelijk wel. Jaren terug kreeg ik de tip van een ervaren tuinvrouw. Ze heeft me uitgelegd hoe je dit moet aanpakken. Ik heb het geprobeerd en de roos staat te bloeien alsof ze er altijd heeft gestaan. 

 

Naast de rozenboog is een plekje voor een nieuwe roos. De roos die er eerder stond wilde niet meer en is inmiddels met wortel en al verwijderd. Na veel wikken en wegen heb ik tijdens mijn tuinreis naar Wales een Engelse roos uitgekozen. Het is er een van de rozen veredelaar David Austin. De roos heet ‘The Generous Gardener.’ Zie bovenstaande foto.

 

Genoeg intro! Dan zal ik nu onthullen hoe je een roos op dezelfde plek kan planten: je plant de roos in een doos! Huh? Ja, je leest het goed, in een doos.

 

Kies een kartonnen doos; formaat van 6 flessen wijn. Graaf een gat en zorg dat de doos precies in het gat past. Zet de roos in de doos en vul af met grond waarop nooit eerder rozen hebben gestaan. Aangezien ik zulke grond niet meer heb, doe ik potgrond rond de roos.

 

De roos zal gaan groeien in de doos en tegen de tijd dat het karton is verteerd is de roos sterk genoeg om zich tegen al die schimmels en aaltjes te weren. Zo simpel kan het zijn.

 

Dus een nieuwe roos op dezelfde plek planten? 

 

Die roos plant je in een doos!

 

Fijne week

Hetty

 Rozentuin van Bodnant Garden, Wales. Een roos kiezen is niet gemakkelijk!
Deze is ook mooi, maar de naamkaartjes zijn weg.
Of deze... 
Dit is de uitverkorene, 'The Generous Gardener'
De roos komt over de post. Deze doos is te laag en te breed om in te planten. Zoek liever een doos waar 6 wijnflessen in hebben gezeten.
Graaf een gat waar de doos in past.
Plant de nieuwe roos in de doos.
En klaar! Een andere roos op dezelfde plek.
Jaren terug, roos 'Marie Pavic' in een doos geplant. Ze doet het prima op dezelfde plek!
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Wil je meer tips over wat je met de rozen moet doen in november en hoe je ze moet planten?Lees: 10 rozentips voor het najaar 
De laatste werkjes van het jaar zijn zo'n beetje gedaan. Ik trek me terug met mijn catalogussen en peins over wat ik volgend jaar ga doen. 
Geen zin om plannen te maken? Lees over een tuinreis naar Frankrijk Franse tuinvrouwen chapeau!
Of lees zomaar een grappig blog terug. Het is tenslotte niet druk in de tuin. Lees hier wat ik van Marilyn Monroe kan leren

Mijn comments op jullie posts:
Pierre: Dat ik als tuinvrouw nog eens culinaire tips ga geven! Eet smakelijk en wellicht kan je ook nog iets aan dit recept toevoegen!
Margriet: Je houdt de foto’s van de nieuwe tuin van mijn dochter tegoed. Ik ben ook erg benieuwd hoe het zal groeien op zandgrond. 









 

Reacties

  1. Wat een goeie tip zeg! Ik denk dat het voor allerlei planten geldt. Ik deed het zelf in mijn kas, ik groef altijd een gat uit waar ik weer tomaten en paprika's wilde hebben en vulde het met grond uit de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten