10 rozentips voor november.

Omdat het najaar de ideale tijd is om rozen te planten, heb ik deze week 10 tips voor jullie verzameld. Doe ermee wat je wilt!

Tip 1: In deze tijd van het jaar kun je rozen op “kale wortel” kopen. Dat wil zeggen; een roos zo uit de grond, zonder pot en zonder aarde. Rozen op kale wortel zijn VEEEEL goedkoper.

Tip 2: Ik bestel mijn rozen bij tuincentrum Lottum (website) Elk jaar heb ik de grootste moeite om te kiezen. Kijk maar op de website van dit bedrijf. Er is zoveel moois te koop! De kwaliteit is altijd goed.

Tip 3: Als je een roos heb uitgekozen, surf eens over het internet naar reviews. Is deze roos niet te groot of te klein voor de plek die je in gedachten had? Is de roos een strakke rechte struik of juist nochalant los? Er valt om die reden nog wel eens een roos van mijn bestellijst af. 

Tip 4: Als je gaat bestellen, graaf dan meteen een plantgat voor je roos. De orderafwerking kan snel gaan!

Tip 5: Heb je op de dag dat de rozen komen geen tijd om te planten, zet ze dan provisorisch in een plantgat en dek af met aarde. De wortels mogen absoluut niet uitdrogen. Plant nooit als het vriest.

Tip 6: Doe in de bodem van het plantgat wat potgrond. Vermeng dit met de aarde uit het plantgat. Zo heeft de roos een gemakkelijke start. Plant de roos niet te diep. Staan ze te diep, trek dan voorzichtig de roos iets naar boven. Trap de grond rondom de roos goed vast. Zo maken de wortels contact met de grond. Plant de roos ook niet te ondiep. Er mogen GEEN wortels boven de grond uitsteken.

Tip 7: Geef meteen water, ook als het regent!

Dan zijn hier nog een paar tips voor de rozen die al gesetteld zijn in je tuin.

Tip 8: Knip te lang uitgegroeide takken voor de helft af. Ze zullen anders tijdens een najaarsstorm de roos beschadigen.

Tip 9: Bind los hangende takken van een klimroos vast aan de rozenboog. Een roos houdt niet van slingerende takken.

Tip 10: Geef elke roos een handje gedroogde koemest korrels als dank voor een mooi tuinseizoen!
Fijne week
Hetty
Alle nieuwe volgers, wat leuk dat jullie meelezen op mijn blog. Welkom!
De nieuwe aankopen. Het is nog toekomst muziek.....
.......want zo zien de rozen op "kale wortel" er nu uit.
Plantgat. Vermengen met potgrond.
Aanstampen.....en niet vergeten....
Water geven!
Ik krijg controle van een egel. De roos staat niet te diep of te ondiep.
Lange rozen takken inkorten.
klimrozen aan de rozenboog.......
........vastbinden!
De laatste rozen in mijn tuin. Rosa Golden Border......
......en Rosa Windrush. Wat een stoere rozen om in november nog te bloeien.

Reacties

  1. Goede tips, met duidelijke en mooie foto's!
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Excellent tips. Your roses always look so pretty. I think no more planting here. We have already had some snow. We might have a severe winter. The weather people are predicting a harsh winter. We will have to wait to see what happens but if this early snow is a prelude it will be snowy and cold.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt hele mooie uitgekozen, knap dat je nog plaats had :) . Ik ga expres niet kijken, want dan bestel ik weer rozen die ii niet kan plaatsen...zucht, je kan maar een probleem hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten