DIY.Obelisk van snoeihout


DIY.Obelisk van snoeihout

Of het jullie ooit is overkomen om na het zien van een Netflixfilm in de tuin aan het werk te gaan, lijkt me sterk. Bij mij wel!


Ter afwisseling van al die zoete Kerstfilms op Netflix heb ik zin in iets anders. Mijn oog valt op een serie over Vikingen. Dat geeft tenminste contrast! Het verhaal is eenvoudig: de held snelt onafgebroken te paard door Engeland. Van noord naar zuid, van oost naar west. Zijn zwaard vastgesnoerd op zijn rug. Hij is op zoek……tja, naar wat? Naar aanzien, gerechtigheid, macht, een vrouw? Het gaat er wild aan toe. Na de eerste aflevering is de helft van de cast al aan het zwaard geregen! 


Waarom kijk je hier eigenlijk naar, vragen jullie je misschien af. Ach, het zijn niet de moordpartijen, maar het prachtige landschap dat me boeit. Ik kijk aandachtig naar de omgeving terwijl de held met getrokken zwaard een gehucht binnen galoppeert. De dorpelingen rennen van schrik weg uit het veld. Dan….. 


Huh? WAT STOND DAAR IN HET VELD?? 


Ik spoel terug, zet het beeld stil en zoom in. Wat staan daar leuke obelisken in de achtergrond. Mmmm, peins ik, dat is wat voor in mijn tuin! Netflix wordt uitgeschakeld en geïnspireerd door hetgeen ik gezien heb ga ik aan de slag. 

 

Gelukkig heeft de hazelnoot genoeg stevige takken voor mijn creatieve impulsen. Samen met Keo -Keo is een kleine superhandige elektrische zaag- zagen we de dikste eruit. Daarna knip ik alle zijtakken eraf met de snoeischaar. De takken die de grond in gaan, daarvan heb ik aan de onderkant de bast af geschild, zodat de takken niet kunnen uitlopen. Ik gebruik hiervoor een goedkoop mes van de Action. (Ik wed dat de Netflix held, een moord zou doen voor zo’n mes!) 

 

Vervolgens vlecht ik de dwarsliggers tussen de staanders en zet de hoekpunten vast met dun ijzerdraad. (Zie onderstaande foto's) In de schuur vind ik een stukje jute touw om het af te werken. Tot besluit buig ik de bovenste takken naar beneden en zet ze vast, zodat er een soort kroontje op komt. Dat laatste komt uit mijn eigen fantasie, niet die van Netflix.

 

De film krijgt geen hoge score van mij, maar het maken van een obelisk van snoeiafval is iets dat ik jullie kan aanbevelen. Daar word je namelijk blij van.

 

Misschien kan ik jullie uitdagen om er eens een te maken. Succes!


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin.

De nieuwe volgers van afgelopen week, van harte welkom op mijn blog.

zaag Keo
Het is altijd fijn om samen met Keo iets te zagen.
DIY.Obelisk van snoeihout
Schil de onderkant af, anders kunnen de takken uitlopen.
Snij van je af. Anders wordt het net zo bloederig als in de film!
DIY.Obelisk van snoeihout
Vlecht horizontaal door de staanders.
DIY.Obelisk van snoeihout
Bind alles aan elkaar.
DIY.Obelisk van snoeihout
Werk het netjes af met touw.
DIY.Obelisk van snoeihout
Als finishing touch heb ik de uiteinden omgebogen tot een kroontje.
DIY.Obelisk van snoeihout
Klaar is het! Benieuwd hoe ik het klimrek links heb gemaakt? klik op de link:

Wat je in januari deze week in de tuin kan doen:
Appelbomen snoeien. Lees terug: Fruitbomen snoeien zo doe je dat

My comments
Marjoke: Natuurlijk ga ik de muck boots dragen. Ze zitten inmiddels al onder de muck!
Marthy: Inderdaad, tuinieren is geen modeshow. Gelukkig loop ik vaak uit het zicht.
Margriet: jij hebt een paar nieuwe boots verdient! Dat kan zo niet langer met gaten in je laarzen. En dan je andere opmerking over tuinieren maakt gelukkig, als je je dochter en schoondochter aan het tuinieren kan krijgen, dan is mijn missie geslaagd!
Lisa: Wish there was a runway for muck shoes. What would we want to have? 
High heels, prints? Waterproof for sure! 
Groengenot: Heerlijk he die foto's van juni. Ik duik wel eens in de computer om ervan te genieten in de saaie wintermaanden.


















 


Reacties

  1. Die obelisken vind ik erg mooi, heel handig ook voor klimmers enzo.
    En de manier waarop je ze ontdekt hebt: schitterend, Hetty!
    Het klimrek links is trouwens ook prachtig.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg leuk gemaakt, jammer genoeg post je dit stuk te laat.Wij hebben al gesnoeid en alles in kleine stukken geknipt om weg te gaan brengen naar de stort............Hoe hoog is de obelisk ongeveer en wat ga je er tegenaan laten groeien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Hetty! Da's prachtig! En nu jeukt het bij mij ook! Ik zie van hier mijn hazelaar staan en wil dat ook maken. Dankjewel voor de tip van het schillen om uitlopers te voorkomen. Haha, van me af snijden dus, ik zal eraan denken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ontzettend leuk gedaan. Mijn man maakte ooit dit soort obelisken van betonijzer, gezien bij iemand tijdens een open tuindag. Wij gaan over twee weken snoeien in Frankrijk, eens zien of we dit soort takken overhouden....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ik herken je verhaal helemaal. Dan is je een leuke tuinmuur langskomen in een Engelse serie, dus op vakantie naar Normandië waar ze ook staan. Alles goed bekeken en ons corona project werd een tuinmuur en met de rest een luxe kippen/caviahok. En wat betreft je obelisk, ik heb platanen takken liggen. Daar ga ik het mee proberen. Dank je wel voor het idee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I laughed at the statement that you got tired of the cheezy Christmas movies. I can only watch so many of those too. I went on to Bollywood type movies. I had never seen such movies. I love the colors and lively music. Even that got tiresome. We are now in such cold weather and snow on the ground that not much is going on outside.
    I love your trellis. It is really made interesting with that crown. If I had some saplings like that I would meet your challenge snow or not. Unfortunately there are no saplings here that I could use.
    Cheers and have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten