DIY planten klimrek van hazelnoot takken.

Ieder jaar snoei ik de dikste takken uit de hazelnoot. Op die manier blijft de struik compact. Sinds een paar jaar heb ik hulp. Hulp van mijn BF Keo. (Best Friend Keo)

 

Waarschijnlijk weten jullie niet van het bestaan van deze handige Keo. Ik wist het namelijk ook niet. Maar op een gegeven moment heb ik bij de bouwmarkt geïnformeerd of er al een elektrische handzaag voor dames is uitgevonden. En jawel, na wat gesnuffel in de boeken blijkt dat er inderdaad zoiets leverbaar is. Keo heb ik meteen besteld. Hij is oplaadbaar, niet zwaar en zaagt! Net een elektrisch mes. En hoewel mij nooit naar een review wordt gevraagd, kan ik hem jullie van harte aanbevelen.

 

Keo en ik zijn dus lekker aan het werk. De grote takken die uit de struik komen geven me inspiratie. Wat kan ik daar nog mee? Zoem, zoem, gaat het in mijn bovenkamer. Met de grondboor draai ik wat gaten in de grond. De dikke takken steek ik erin en maakte er een soort van klimrek van. Ideaal voor de Lathyrus en de nog te zaaien Ipomea. (blauwe winde) Dunnere takken vlecht ik horizontaal door de staanders. Wat een leuk werk! Ik ben helemaal in mijn flow, vergeet alles en iedereen. Ik vergeet zelfs om foto’s te maken van het proces.

 

Met een stukje jute touw van de rommelmarkt bind ik de horizontale uiteinden vast. De jute past perfect bij de takken. Helemaal goed, zoem ik rustig verder. Zonder foto’s te maken. 

 

Maar is het stevig genoeg? Aan de kust waait het altijd en een klimrek vol planten vangt veel wind. In de afvalberg van snoeihout zoek ik twee stevige takken. Deze gaan diagonaal in de constructie. Vervolgens vlecht ik wat kleinere takken door de horizontale takken (hebben jullie nog enig idee waar het over gaat?) Dat geeft straks de Lathyrus en Ipomea houvast wanneer ze naar boven klimmen.

 

Als het bouwwerk helemaal klaar is kom ik uit mijn flow. Dan realiseer ik me dat er geen enkele foto is gemaakt om dit blog te illustreren. 

 

Dus lieve lezers, als je het na wil maken moet je het dit keer zelf uitzoeken. 

 

Ik zat in mijn flow…met Keo.

Fijne week!

Hetty

romantische rozentuin

Alle volgers bedankt voor jullie leuke reacties op mijn vorige post. En nieuwe volgers van afgelopen week, van harte welkom.

Klaar! De eerste foto van het proces.
Klimrek voor Lathyrus. Links op de foto de resterende takken van de hazelnoot struik.
Staanders, horizontale takken en diagonaal. Zoek het maar eens uit hoe het moet.
De bovenkant van het klimrek heb ik wild gelaten.
Lathyrus meteen geplant. Ik had ze begin november al voor gezaaid.
Mijn BF Keo ( Best Friend Keo)
Het klimrek in juni!


Mijn comments op jullie posts:

lisa: Thanks for your kind comments. They always make me smile!
Carina: Wat dacht je van Keo op je verlanglijstje? Dat is een top cadeau.
Margriet: Ben jij al aan het snoeien?
Jan: Het Tiny house van Alex ziet er spannend uit, maar voor mij is het te klein!
Zem: Prachtige lentebloemen! Daarbij een subtiele geur, wat wil een tuinvrouw nog meer?






 

Reacties

  1. Daar heb je me toch een mooie constructie gemaakt!
    Dat kan alleen maar in een flow én met goed gereedschap :-)
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er echt mooi en natuurlijk uit. Super constructie voor lathyrus. Wat ik me wel afvraag, kun je de lathyrus nu al buiten zetten? Zeker omdat het hier afgelopen weekend behoorlijk heeft gevroren. De Keo is super. Heb 2 jaar geleden zoiets bij de Lidl meegenomen. Kan ook opgeladen worden en zaagt als een tierelier. Heel fijn stuk gereedschap. Hartelijke groet, Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This is an excellent trellis that you have made. I have done similar projects over the years. I am always on the look out for an interesting limb(s) to use. Part of the fun of gardening. Snow and cold is here to stay for some days. It seems amazing to me that you can plant things out already. Fun.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het doet me denken aan de klimrekken voor de boontjes in opa en oma's achtertuin op de cath.heenvlietstr. Maar dan mooier en hoog ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat heb je knap gemaakt hoor! Het staat redelijk beschut toch naast die schutting? Ik hoop dat ie blijft staan! Zouden ze niet gaan wortelen, die takken? Ja, wij hebben alles al gesnoeid, er ligt nu alleen een hele berg takken, waarvan we nog niet echt weten wat we ermee zullen gaan doen, klein knippen, wegbrengen naar de stort....Ik heb een Keo van 1.97 meter, hij heet Ben, hahah...Mijn man snoeit altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met wat vindingrijkheid kan je veel bereiken, je levert er hier het ultieme bewijs van. Zorg maar goed voor KEO hé, die hou je maar best te vriend.
    Nog heel veel plezier met de bloemekes die langs je hekwerk gaan klimmen.
    Groetjes,
    Rudi

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten