Lathyrus zaaien! Het tuinseizoen is gestart.

 

Bosje Lathyrus

Zestien graden op de thermometer, ik ben niet meer te houden. Naar buiten. Het is de ideale tijd om mijn lathyrus te zaaien. Want zelfgekweekte Lathyrus bloemen op de keukentafel, wie wil dat niet? Sommige zaden heb ik uit Engeland gesmokkeld. Die moeite kan ik me de volgende keer besparen, want de zaden zijn -online- ook in Nederland te koop.

 

In Engeland kocht ik verleden jaar ook een speciale zaai tray voor Lathyrus. Deze tray heeft extra veel diepte; daardoor kunnen de lange wortels gemakkelijk naar beneden groeien. Zodra de wortels op de bodem zijn, komen ze in aanraking met de lucht. (De zaaitray hangt in het frame, waardoor er vanaf de onderkant lucht bij kan) Daardoor stopt de hoofdwortel met groeien. De plant reageert hierop door veel zijwortels te maken. Dit resulteert in sterke planten. Of het wat is dat horen jullie nog van mij. Ik was er erg enthousiast over toen ik de zaai tray aanschafte.

 

De Lathyrus zaden heb ik een nacht geweekt. Heb je daar geen zin in, dan kan je ze ook ongeweekt uit het zakje zaaien.

 

Zaaien in de nieuwe zaaitray.

Allereerst vouw ik de plastic delen van de zaai tray in elkaar en zet die in het mee geleverde frame. Alles past er precies in. Dan vul ik de openingen met potgrond en leg er per gat 2 zaden in. Ik duw de zaden een vingerkootje naar beneden. Dan vul ik het potje af tot de rand en geef water. 

 

Heb je niet zo’n fancy zaaitray? Geen nood. Je kunt ook in een potje zaaien. Dat doe je zo:

 

Doe de potgrond in het potje. 

Leg er drie zaden op. 

Duw de zaden naar beneden, een vingerkootje is precies goed.

Vul het potje af met potgrond. 

Label het.

Geef water.

 

Ik zet de zaden in mijn plastic kasje. Heb je dat niet, dan kan je het zaaisel b.v. op de tafel van het terras zetten. (De zaden zijn winterhard). Veel last van muizen? Let op dat ze niet jouw zaden opeten.

 

Het tuinseizoen is gestart! Love it.

Fijne week

Hetty

Lathyrus zaai tray
De wortels kunnen lekker diep groeien. Rechts zie je de samengevouwen zaai cellen. Ze hangen in het frame. 
Lathyrus zaaien in speciale zaaitray
Hier zijn de zaai cellen gevuld met potgrond. Twee zaden per cel.
Lathyrus zaaien in potje
Lathyrus in potjes zaaien. Ik zaai 3 zaden per potje. (Zoals je ziet, zijn deze zaden niet voor geweekt.)
Lathyrus in kasje
Zet alle Lathyrus in een kasje of op de tuintafel.
Lathyrus żaden
Wat een kleurtjes!

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week van februari in de tuin kan doen:
Ga je niet naar Engeland? Online is de besproken zaaiset ook te koop. deep root trainer set. (Ik word niet gesponsord)
Ik ben volop aan het snoeien, maar wees gewaarschuwd: De 5 dingen die je niet in februari moet doen.
Wanneer de Clematis snoeien? Ben je het kwijt, lees mijn post terug: Clematis snoeien eenvoudig uitgelegd.
Snoei de rozen, als je durft. Het gaat wel eens mis en dan zit je met een dilemma: Rozen snoei dilemma.
Heb je al dahlia's gekocht? In het tuincentrum hangt het vol verleidingen. Mijn bestelling komt morgen met de post. Een heerlijk moment!

Mijn comments op jullie posts:
Ellen: Wat dacht je, dat je de enige was die de groene puntjes uit de grond kijkt? Hier is het al niet anders. We kunnen de saaie winter eindelijk van ons afschudden!


Reacties

  1. Like you, Hetty, I couldn't wait any longer and my sweet peas were sown on Friday. The anticipation of the beautiful colours and scent help the wet days of February pass more quickly.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bonjour Hetty, on peut les semer tous les 10/15 jours également pour étaler les floraisons :) Bonne semaine de Touraine.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb afgelopen weekend paprika gezaaid. Lathyrus doe ik niet op mijn balkon. Het is zo klein dat ik moet kiezen wat wel/niet

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten