Clematis snoeien eenvoudig uitgelegd.


Clematis Durandii

Zodra het over Clematis snoeien gaat, wordt alles ingewikkeld. Want wat voor Clematis heb je, type 1, 2, 3, 4 of 5? Dat type nummer staat op het kaartje, maar wie heeft dat kaartje nog na een jaar? Er zijn gestructureerde mensen die al die kaartjes in een laatje bewaren. Maar bij mij is het kaartje meestal verdwenen. Weggewaaid, onvindbaar of onleesbaar. 


Clematis snoeien moet eenvoudiger kunnen. Vergeet dus het type nummer dat op het kaartje staat, maar onthoud alleen de bloeitijd.

 

*Weet je niet wanneer jouw Clematis bloeit? Doe dan niks en let op zodat je het volgend jaar wel weet.

 

*Heb je een Clematis die in de winter of in het voorjaar -tegelijk met de tulpen en narcissen- bloeit? Die gaan we natuurlijk nu NIET snoeien, want dan heb je volgende maand geen enkele bloem. Snoei deze in juni na de bloei. Knip dan de struik in model, tot de grond toe afsnoeien hoeft niet.

 

*Heb je een Clematis die in de periode juni tot september bloeit? Al deze Clematissen mag je nu snoeien. Ik snoei ze 50 cm boven de grond af. Knip, knip en klaar! Over het algemeen is de beste tijd februari of maart.


Dus onthou: Clematis snoeien is helemaal niet ingewikkeld. Let op de bloeitijd en laat je niet gek maken.


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Clematis Blue Boy.
Clematis Blue Boy. Bloeit in de juli. Nu snoeien.
Clematis Blue River.
Clematis Blue River. Bloeit in juli. Nu snoeien.
Clematis Durandii
Clematis Durandii. Bloeit in de juni. Nu snoeien.
clematis jouiniana praecox
Clematis jouiniana praecox. Bloeit in september. Nu snoeien.

Ik heb afgelopen week de clematis al gesnoeid. Die afgesnoeide Clematis stengels, wat is dat een inspirerend materiaal. Je zou er een krans van kunnen draaien of in boeketten verwerken zoals ik heb gedaan…. Superleuk met tulpen.
vaas met clematis stengels
Drapeer de stengels in de vaas. Ze hebben geen water nodig.
vaas met tulpen
Schik de tulpen erbij in de vaas.
vaas met roze tulpen
Bij mij is het al lente in januari!

Wat je in januari deze week in de tuin kan doen:
Kalk strooien in de borders en op het gras. Dahlia's bestellen.

Mijn comments op jullie posts:
Lisa: It is winter in your region. So keep warm and watch a colourful Bollywood movie. Maybe you can sow something on your windowsill to get the spring vibes!
Divera: Zo'n project als jij hebt gemaakt daar kan ik alleen van dromen. Een Engels (Franse) muur in de tuin. Ik ben jaloers!
Marthy: Als je nog iets leuks gaat maken van het snoeiafval dan zie ik dat graag op jouw blog.
Groengenot: Ik kan me nog herinneren dat je verleden jaar bang was dat het snoeiafval zou uitlopen. Dat is niet gebeurt, maar ik voel me zekerder nu de bast van de uiteinden is afgeschild. Als je wat gemaakt hebt, show het op je blog!
Margriet: Ik post het snoeien van de clematis maar wat vroeg en hoop dat je dat ook niet al naar de stort heb gebracht ! De obelisk is ongeveer 2 m hoog. Ik heb er een Clematis tegen geplant en denk erover om wat Lathyrus ertegen te laten klimmen.  














Reacties

  1. Those clematis can seem a bit confusing but looking at them as you described is the best way. This goes for most shrubs too.
    I have been thinking about starting some seeds. Do some winter sowing. Cheers...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er twee die ik altijd begin april snoei, dan lopen ze al uit maar eerder begin ik niet aan de border. We vertrekken morgen voor twee weken naar Frankrijk, zal eens kijken of ik er bij kan komen, da snoei ik ze nu. Dan heb ik nog een vroege bloeier, dat is een wilde. Kan ik die na de bloei ook helemaal terugknippen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb twee soorten clematis, een Hagley hybrid, die ik nog nooit gesnoeid heb en een Montana van Rubens. Als die te groot wordt, snoei ik hem na de bloei bijna tot de grond terug. Het is net onkruid, binnen een jaar is hij weer groot. Ik heb ze beiden dus nog niet gesnoeid, heel leuk dat snoei afval met de tulpen. Ik heb wel forsythia met hazelaar takken in een vaas staan. Misschien snel een foto maken en erover bloggen☺

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten