De 5 dingen die je in februari niet moet doen.

Door de jaren heen heb ik veel geleerd over tuinieren. Met vallen en opstaan. Ik kan mezelf bestempelen als een ervaren tuinvrouw. Met verstand van zaken. 

Ik weet dat je op de eerste zonnige dag niet als een malle de rozen moet gaan snoeien. Het kan immers nog gaan vriezen. Het is februari! Ik ben een ervaren tuinvrouw. Met verstand van zaken.

Op de eerste zonnige dag in februari moet je zeker niet het gras gaan maaien. Want het is nog veel te vroeg om gras te maaien. Het kan tot eind maart vriezen. Ik ben een ervaren tuinvrouw. Met verstand van zaken.

En omdat ik een ervaren tuinvrouw ben, weet ik dat de dorre takken van de vaste planten juist nu belangrijk zijn als bescherming tegen vorst. Die moet je nog niet afsnoeien. Ik ben een ervaren tuinvrouw. Met verstand van zaken.

En ik weet ook dat je op de eerste zonnige dag in februari niet naar een tuincentrum moet gaan voor een impuls aankoop. Waarom zou je dat doen? Volgende maand is er meer keus. Ik ben een ervaren tuinvrouw. 

Een ervaren tuinvrouw weet dat je de Helleborus uit het tuincentrum niet kan planten in de ijskoude februari aarde. Tenminste als je verstand van zaken hebt zoals ik.

Als je verstand van zaken hebt zoals ik.

En jarenlange ervaring.

Ik ben een ervaren tuinvrouw. Maar op de eerste zonnige dag in februari, dan ga ik snoeien, maaien, planten kopen en planten. 

De lokroep van de lente kan ik eenvoudig niet kan weerstaan!
Fijne week
Hetty
Snoei de rozen niet op de eerst zonnige dag 
Maai het gras niet op de eerste zonnige februari dag  
Het kan nog....... 
......VRIEZEN 
Snoei niet de dorre takken van de vaste planten af op de eerste zonnige februari dag 
Ga niet naar het tuincentrum op de eerste zonnige dag  
Koop geen Helleborus  
....want die kun je niet planten in de ijskoude februari grond 
De lokroep van de lente. Ik kan geen weerstand bieden.

Five things not to do in February.

Over the years I have learned a lot about gardening. I learned by trial and error. I consider myself to be an experienced gardener. With a clever understanding of things.

I know you should not prune the roses on the first sunny day of the year. It still might be freezing. After all, it is February! I consider myself to be an experienced gardener. With a clever understanding of things.

At the first sunny day of February you certainly should not mow the lawn. It is still too early to do so. It still might be freezing until the end of March. I consider myself to be an experienced gardener. With a clever understanding of things.

And because I am an experienced gardener, I know the dry stems of perennials protect against frost. You should not cut these at this time of the year. I consider myself to be an experienced gardener. With a clever understanding of things.

And I also know that you certainly should not go to a garden centre at the first sunny day in February and buy on impulse. Why would you do so? Next month there will be more choice. I consider myself to be an experienced gardener.

An experienced gardener knows you cannot plant Helleborus from the garden centre in the icy February soil. As you have a clever understanding of things like me.

As you have a clever understanding of things.

And years of experience.

I consider myself to be an experienced gardener. But on the first sunny day in February, I start pruning, mowing, buying and planting.

I simply cannot resist the calling of spring!
Enjoy your week
Hetty
For some reason I cannot comment on your blogs. Sorry for that.

Reacties

  1. Oh Hetty, it is too much to disregard sun and the warmth of those early February days. The frost will find you though. Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een ervaren tuinman maakt dezelfde (foutjes) ,heerlijk omdat te doen.
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, Hetty, we moeten de rem erop houden, maar ik heb ook al tuinklusjes gedaan ;-)
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, het valt niet mee om ons in te houden deze dagen en ook al ben ik door schade en schande wijzer geworden als zeer ervaren tuinvrouw, ben ik toch wel bezig met rozen snoeien, de ramblers en heesterrozen dan wel te verstaan. De rest kan wachten. Ook de dorre stengels hebben er al aan moeten geloven en ja..... ik sta te popelen om het gras op te gaan knappen......
    Lieve groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten