Klimaatverandering. Wat doe je eraan?

Klimaatverandering, het is een hot item op het journaal. Niet alleen in de media, maar ook in mijn tuin. Zo moest ik afgelopen week met lede ogen toekijken hoe het leek alsof mijn tuin in een oven werd geschoven. Een hetelucht oven wel te verstaan. 

 

Ik ben al verschillende jaren bezig om mijn tuin hitteproof te maken. Zo komen er geen planten meer in de tuin die niet tegen droogte kunnen en wordt er uitsluitend in het najaar geplant. Daarbij probeer ik de toplaag zo min mogelijk te verstoren. Verstoren is verdampen. (Toegegeven, in juni heb ik een paar prikneuzen geplant. O ja, en die lupine! Ach ik ben ook maar een mens.) 

 

Bomen planten. In 2020 en in 2021 heb ik een boom geplant. Maar door het grote regen tekort op Walcheren van wel 300 mm, hebben de bomen het heel zwaar. De bladeren van de Cercus (Judasboom) zijn grotendeels verdroogd door de harde hete wind.

 

Mulchen. Ik ben vanaf 2019 bezig om in de achtertuin hennepstro tussen de planten te leggen. Het werkt best, alleen vind ik het hennepstro zo ‘wit’. Net alsof het heeft gesneeuwd, maar dan zonder het serene effect van sneeuw. Daarom heb ik dit jaar -in ander een gedeelte- een mix van compost met hennepstro gestrooid. Om de proef compleet te maken heb ik in de voortuin een laag van alleen maar compost gestrooid.

 

Wat werkt het beste? Ik zie geen verschil tussen de verschillende soorten. Ze werken allemaal, de grond droogt minder snel uit. Een andere methode die je kan toepassen als er erg heet weer wordt afgegeven is de grond bedekken met hooi. Dat ziet er ook al zo gek uit, maar werkt wel. Lees het terug mulchen.

 

Water geven. Ik heb niet de beschikking over een sloot en drinkwater gebruiken om de planten te besproeien doe ik maar mondjesmaat. Een waterput heb ik wel. Daar gaan we een pomp bij zetten om dit water gemakkelijker te kunnen gebruiken.

 

Gelukkig heeft het hier afgelopen donderdag goed geregend. Een grote plens water heeft de tuin goed gedaan. Echter de hitte schade gaat er niet mee weg. Het veranderende klimaat kan je niet een, twee, drie oplossen. Misschien heb jij nog een goede tip die je met ons wil delen. Laat het weten.

 

Ik denk dat we in de toekomst meer tegenslagen in de tuin zullen moeten accepteren; waaronder verdroogde planten en een geel gazon.

Fijne week!

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Hennepstro tussen de planten in de achtertuin. Foto 2019.
 Hennepstro is verkrijgbaar bij een zaak waar ze paarden benodigdheden verkopen.
Hooi tussen de planten.( zomer 2020) Dat ziet er ook gek uit.
Hier heb ik de mix compost/hennepstro en hooi toegepast. Foto is na de regenbui.
Hortensia na de hitte en na de regenbui.
Hibiscus kan het wel aan!
En Echinops.....
...Mirthe vindt het heerlijk die warmte.
Border voortuin. We zullen dorre planten en geel gras moeten accepteren.

Wat je deze week van juli in de tuin kan doen:
Balkon. Staan de plantenbakken er niet meer zo goed bij? Als je ze opnieuw inplant heb je er tot de herfst plezier van. Je kunt er ook eens slaplanten inzetten. Lekker en het groeit snel. 
Knip planten die door de droogte zijn beschadigd terug. Ze zullen sneller herstellen zonder al dat verdroogde blad. 
Je kunt nu koopjes jagen in het tuincentrum. In de sale zijn soms mooie planten te koop. Knip de dorre resten eraf en geef ze veel water.
Nergens zin in? Lees mijn blog over het tuinbezoek aan Sissinghurst terug. Zwijmelen! dagdromen Sissinghurst castle

Mijn comments op jullie posts:
Onbekend: De vraag over stokrozen die niet willen groeien. Ik kan je een hand geven. Bij mij doen ze het ook slecht. Ik heb in mijn omgeving eens gekeken waar ze het wel goed doen. Ze groeien goed tegen de gevel, in de spleet tussen de bestrating. Misschien kan je dat eens proberen? 
Lisa: Sowing seeds gives a lot of joy!
Margriet: Bedankt voor het aanbod van de zaden van de vaste Lathyrus. Maar ik moet het afslaan. Ik ga altijd voor de eenjarigen. Die geur.... dat hebben de vaste Lathyrussen niet. Gelukkig had je man nog een digitalisplant over het hoofd gezien. Je moet gewoon weer kwistig rond strooien met de zaden uit die plant.
Zem: Ik zie de digitalis zaailingen al opkomen. Wonderlijk hoe snel dat gaat. Maar de akelei.... Zo mooi, dat zal wel lastig zijn. Duimen!









 

Reacties

  1. Hetty, zo'n snoeihete dag is moordend voor een aantal planten in de tuin. Vooral voor jonge of in het voorjaar geplante exemplaren, die nog niet diep genoeg geworteld zijn. Zo is bij mij bij een blauwe bes het meeste blad echt verbrand, en hetzelfde lijkt te zijn gebeurd bij een wel goed gewortelde honingbes.
    Pas geplant spul moet dus wel elke week bijv. een flinke plens water krijgen.
    De Judasboom komt bij mij merkwaardig goed door de droogte en de hitte heen. Is al minstens 5 jaar oud en staat iets beschut. Als je hem wat ondersteunt, zal hij het overleven, denk ik.
    En, net als jij, hier geen blote aarde. Waar geen planten groeien, mulchen, zoals jij doet. Ook chop en drop mulching is fijn voor luie tuiniers.
    Maar, verdorde planten en erger: triest.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hetty, ik zal proberen kort te blijven deze keer.🙂
    Ook hier is de zon ontzettend heet bij een onbewolkte lucht.
    Voor een paar heb ik als test klaver gezaaid in het gazon, dat idee heb ik voor 35 jaar in een showtuinen complex in nederland gezien en dat is bij mij blijven hangen, geen idee meer hoe het heet of waar het was.
    Klaver kan veel beter tegen de hitte en water te kort. Het is duidelijk te zien waar klaver is, mooi groen en waar nog gras is/was, bruin! Het voordeel van klaver is ook dat je nauwelijks hoeft te maaien. Het bloeit prachtig, ik heb verschillende lage soorten en kleuren gezaaid en het trekt heel veel insecten aan en dat is tevens het nadeel, je kan er niet met blote voeten over lopen, dus met kinderen is het niks.

    Tussen de planten heb ik boombarst snippers, het is bruin en houdt ook de vochtigheid goed vast.

    Ondanks de hitte doet de siertuin het best goed (onze tuin is te groot om water te geven) de rozen, lavendel, papaver, cosmea, vaccaria, zinnien, phlox, meisjesogen, suzanne, clarkia, korenbloemen, nigella, wasbloem, verschillende soorten kamille, goudsbloemen, vaccaria, gaura lindheimerii, hibiscus, quinoa plant, amarant plant, betonica, calendula, carum carvi, centaurea jacea, buphthalmum salicifolium, cichorium intybus, crepis, wilde peen, dianthus carthusianorum, dianthus superbus, echium vulgare, margrieten, onobrychis, scabiosa columbaria, silene vulgaris, physalis, tropaeolum peregrinum, dit jaar de kleur night and day gezaaid, prachtig en veel verschillende pepers met prachtige bloemen en mijn absolute lieveling de dipladenia / mandevilla en zo kan ik nog wel doorgaan. Ik ken helaas van de meeste planten niet de nederlandse namen. Alle 1 jarige heb ik zelf gezaaid, hier wordt niks gekocht.
    Conclusie er blijven genoeg prachtige planten en bloemen over die wel goed tegen de hitte kunnen.

    Heb ook veel siergras staan omdat die zo laat bloeien heb ik er duizendblad zaad in gestrooid, en dat is mooi opgekomen.
    En ik heb dit jaar de topinamboer (aardpeer in het NL?) in potten gezet en als klimrek voor verschillende 1 jarige bloeiende klimmers gebruikt. Deze prachtige sterke planten, een soort zonnebloemen die wel 3 meter hoog kunnen worden, altijd in potten houden, anders is je tuin in een paar jaar vol met deze plant. De stelen kan je drogen en het jaar daarop als planten steun gebruiken.
    Is toch lang geworden,………….🤔
    Groetjes


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh my gosh, it is way too hot. I bet the 'feels like' is even worse. I am so sorry you and your beautiful garden has to endure this.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het komt steeds vaker voor die extreem warme dagen. Ik heb vorige week al mijn potten onder het afdak van ons terras gezet om te overleven. Een vergeten fuchsia trof ik zondag totaal verdord aan. De rest lijkt bij de komen in de schaduw en staan er goed bij. Ik mulch zelf met stro en al het gesnoeide blad of bladeren van bv geoogste kolen, rabarber etc leg ik in de tuin om planten. Toch zijn bv de sperziebonen niet bestand tegen de hitte, de boontjes waren helemaal taai geworden. Mijn bloemenperken staan er eigenlijk nog wel goed bij,maar de hortensia's zoals die van jou.Gelukkig regent het nu terwijl ik dit schrijf, dus kan alles weer even bijkomen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten