Rozen, regen en mulchen.

Rosa The Pilgrim
Terwijl ik zit te typen hoor ik regen vallen. Regen, heerlijk. Wat heeft de tuin daar naar gesnakt. Wanneer het voor het laatst heeft geregend kan ik me niet meer herinneren. Het lijkt wel wat op Spanje hier in Zeeland. Elke dag zon, buiten eten, naar het strand.

De grond is kurkdroog van al dat zonnige weer en zoals tuinvrouw W. me appte: in de scheuren kan je een fiets parkeren! Zo erg is het bij mij niet, maar de afgelopen weken heb ik wel regelmatig water moeten geven. Hortensia, Astilbe, Astrantia en Thalictrum hebben het zwaar. Waar moet dat heen? Naar een andere, meer droogte bestendige beplanting? Ik denk er nu al over na.

Teneinde het vocht zoveel mogelijk in de grond te houden heb ik een mulch laag van hooi aangebracht. Misschien kijken jullie nu net zo verbaasd als de verkoper van het hooi. Mulchen? Wat is dat? Hoe doe je dat? Laat ik het je uitleggen. 
Ik leg een dikke laag hooi tussen de planten in de border. Dat houdt de grond koel. Wanneer je gaat mulchen is het verstandig om eerst de grond goed nat te maken voordat je de mulch laag aanbrengt. Mulch kan behalve uit hooi ook bestaan uit houtsnippers, stro, gemaaid gras of hennepstro. 

De planten zijn dankbaar dat ik ze zo lekker heb toegestopt onder deze isolerende deken. Regelmatig voel ik aan de grond onder het hooi, het is nog vochtig en koel. Toegegeven, al dat hooi in de tuin ziet er wel een beetje raar uit, maar het ruikt heel landelijk!

De rozen hebben totaal geen problemen met droogte. Ze wortelen diep en bloeien uitbundig in de zon. Dag in dag uit. En omdat er niemand de tuin kan bezoeken dit jaar, heb ik een video gemaakt van de voortuin om het jullie te laten zien. 

Echter, de geur van rozen en vers gemaaid hooi moeten jullie er zelf bij bedenken!

Fijne week
Hetty
De nieuwe volgers, welkom. Fijn dat je meeleest op mijn blog.
De video van de voortuin met de zacht gele rozen.
Trifolium ochreleukom, zwavelgeel. Dat past mooi bij de zacht gele rozen.
Roos The Pilgrim
 Roos The Pilgrim, close up.
Roos Windrush
Roos Windrush, prachtig tegen de zwarte schuur.
Phlomis
Phlomis kan wel goed tegen de droogte.
Mulchen; dat heeft de planten goed gedaan in de afgelopen hete periode. Zien jullie hoe klein de Alchemilla mollis -vrouwenmantel- nog is? 

Mijn comments op jullie blog posts:

Lisa: I would be very surprised to see bird poo opening his eyes! 
Zem: Verleden jaar heb ik jaloers verschillende regenbuien over het noorden zien trekken. Misschien viel er meer regen, maar waarschijnlijk sta jij er erg goed op bij de volkstuinbuurvrouw van je dochter!!

Reacties

  1. This post reminds me that I need to mulch. Unfortunately it is too hot to be out there very much. We are having 90F days or upper 80F temperatures. More like July or August. Hopefully the big tropical storm down South will push some rain into our area tomorrow and cool off the temperatures. Like you I am incorporating more and more plants that will take the heat. The Phlomis looks like a wildflower I planted a couple of years ago. I will take a picture of it when it blooms and post it. Maybe soon... Have a great week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi is de voortuin, Hetty! Ik ben zelf niet zo'n fan van Geel maar dit is toch prachtig bij elkaar.Waarshijnlijk wordt het gras weer snel groener na de buien.Groet Margriet, volkstuinvanbemar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je tuin zal je dankbaar zijn voor die flinke laag organisch materiaal.
    Blote grond is eigenlijk onnatuurlijk , de grond droogt veel te snel uit en bij regen slaat hij dicht.
    Je had het goede moment gekozen: net vóór de flinke regenbuien. En over een tijdje zie je niks meer van al dat hooi.
    Prachtig is je tuin; het is een goed rozenjaar, zo hoor ik op veel blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hetty, if you are having weather like in Spain, we are having weather like in Zeeland! Although I can't remember the last time it rained, our temperatures have been much lower than usual - not even 30º! I wish my phlomis looked like yours - it may be 'drought tolerant', but mine won't grow, and I've never seen it bloom in 7 years.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten