Laat.

Dit blog gaat over een laatbloeiende struik, late vlinders en late rozen. Het wordt weer een uitdaging om deze drie onderwerpen aan elkaar te breien!

De aanleiding is de uitbundig bloeiende Vitex (monnikspeper). Zie bovenstaande foto. Waarschijnlijk hebben jullie nog nooit van deze struik/kleine boom gehoord. Ik ook niet, totdat ik deze struik een keer op een tuinbeurs ontdekte. De late bloei, het handvormige blad en de lavendelkleurige bloemen spraken mij enorm aan. 

Ik ben niet de enige die de struik aantrekkelijk vindt. Wanneer de Vitex bloeit, is het een komen en gaan van hommels. Afgelopen week zag ik zowaar een Atalanta vlinder op de bloemen zitten! Vlinders zijn zo zeldzaam dat ik meteen naar buiten ben gestormd om de vlinder te fotograferen. Stel je voor een Atalanta vlinder, die zag je vroeger net zo vaak als een koolwitje! 

Terwijl ik dit blog op mijn zolderkamer schrijf, zie ik vanuit mijn ooghoek drie Atalanta vlinders langs het raam fladderen. Ik storm weer naar buiten. (Dit blog komt op deze manier ook nog te laat) De vlinders doen zich tegoed aan de peren die van de boom zijn gewaaid. Omdat ik die niet heb opgeruimd zijn de peren gaan gisten. Vlinders zijn dol op de alcohol die daarbij vrijkomt. Dronken zijn ze nog lang niet want ze zitten geen moment stil. Misschien vanmiddag als ze tipsy zijn!

Nog even terug naar de Vitex struik. Omdat deze struik uit de mediterrane gebieden komt verlangt hij een plekje waar de noord/oosten wind niet waait. De struik loopt laat uit, dus denk in het voorjaar niet dat hij dood is. Snoeien hoeft niet, deze struik groeit heel kalm en rustig. Welke goede eigenschappen kan ik nog meer opsommen? De bloei van de Vitex valt samen met de tweede bloei van de rozen. Het lavendelblauw combineert geweldig met alle rozenkleuren.

Een laatbloeiende struik, late vlinders en late rozen. En het blog? Dat is niet te laat, maar keurig op tijd klaar.

Fijne week

Hetty

Vitex met Atalanta vlinder.
Vitex wordt druk bezocht door hommels. 
Zie je ook het fraaie blad?
dagpauwoog op Vitex

De tweede bloei van de rozen valt samen met de bloei van de Vitex.
Rottende peer met een dronken vlinder.


Wat je deze week in de tuin kan doen:
Zodra het iets koeler en natter wordt kan je vaste planten delen. Je kunt ze meteen planten, de grond is nog warm en vochtig. Zo maken ze een goed start. Lees hoe je dit kan doen uit de serie: 'tuinieren maakt gelukkig', die ik een paar jaar terug maakte planten delen
Bind de slingerende takken van klimrozen vast. Eén keer harde wind in combinatie met regen kan funest zijn en de takken afbreken.
Je ziet dat ik de peren beter wat eerder had kunnen plukken. Dat ga ik meteen doen. Lees hier hoe dat in 2022 ging. Regen
Soms maak ik heel domme fouten. Doe ik gedachteloos het verkeerde. Lees er hier meer over. Een domme fout. Een jaar later kan ik jullie vertellen dat ik geen verschil heb bemerkt tussen het ene en het andere stuk. Dus kies voor de methode no-dig. Dat kost minder energie. 

Mijn comments op jullie posts:
M uit Capelle: jij denkt dat een paardenvrouw en een tuinvrouw samen gaan. Je bent er zelf het bewijs van!
Margriet: Wie weet wat het gaat worden met ons kleinkind. Alles is goed!
Allen: Bedankt voor alle leuke reacties die ik van jullie mocht ontvangen over het blog van verleden week.









 

Reacties

  1. Hoi Hetty, dit jaar zijn er bij ons juist veel vlinders in de tuin. Ze komen massaal af op het IJzerhard lijkt wel. Overal Atalanta en Koolwitjes. We kopen ook vlinderplanten bij kwekers die geen gif gebruiken en dat werpt duidelijk zijn vruchten af. En letterlijk laten we ook appels in de tuin liggen. Groet Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het valt mij op dat er nu juist zoveel vlinders zijn.Gisteren was ik met de kleinzoons in een natuurspeeltuin en zag zoveel dagpauwogen, atalanta's, bruine zandoogjes en zelfs veel blauwtjes. Misschien valt het na alle onheilspellende berichten dit voorjaar toch nog mee met de vlinderstand

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten