Een domme fout.

Het is begin september, 30 graden en ik zit op het strand. In de tuin is het te heet, daarom overdenk ik mijn fouten op het strand. Ja, een ervaren tuinvrouw zoals ik maakt soms heel domme fouten. 

 

Laat ik jullie eerst wat uitleggen. Al een paar jaar volg ik de YouTube filmpjes van Charles Dowding. Ze noemen hem in Engeland ‘Mr. No Dig’. Zijn manier van (moes) tuinieren is: Niet spitten. En hij doet interessante experimenten om ons te overtuigen. Zo spit hij één plantbed niet en het naastgelegen bed wel. Vervolgens zet hij er dezelfde planten in en wat blijkt: de opbrengst van het niet gespitte plantbed is veel groter. 

 

Moeilijk is het niet. No Dig in het kort: Charles legt een stuk karton op het gras, gooit er compost over en gaat het voorjaar daarop inplanten. Het karton is tegen die tijd verteerd, maar heeft het onkruid en/of gras verstikt. De grond is echter niet verstoord. Elk jaar doet hij ongeveer 5 cm nieuwe compost op het bed.

 

Ik heb al heel wat inspiratie opgedaan voor mijn bloementuin van zijn al filmpjes. Elk najaar gooi ik 5 cm compost op de borders en ik probeer zo min mogelijk de grond te verstoren. Dit laatste ook om uitdroging te voorkomen. 

 

Maar dan:

 

Na het schrijven van het vorige blog ga ik naar buiten om een stukje gras uit te spitten. Ik wil het veranderen. Het weer is goed, het heeft geregend, de kleigrond is zacht. Ik pak gedachteloos mijn spitvork en spit……….en spit….

 

Na de lunch komt mijn man even kijken wat ik aan het doen ben. Terwijl ik ijverig verder spit zegt hij op zijn eigen analytische manier: 'En hoe zit dat nou met dat No Dig?'

 

No Dig? 

 

Waar ben ik mee bezig! Ik gooi alles wat ik eruit heb gespit (gras, onkruid, bloembollen) weer terug. Spring vervolgens in mijn auto en haal een groot stuk karton uit de oudpapier container. Dat leg ik over het gras. Nu moet ik nog compost halen, maar met 30 graden op de thermometer stel ik dat uit tot het wat koeler is.

 

Zo zit ik dus op het strand mijn domme fout te overdenken. Maar de optimist in mij zegt: nu ik de ene helft heb gespit en de andere niet, kan ik ook kijken of ik verschil zie. 


Zo komt uit een domme fout toch weer een goed experiment!

Fijne week

Hetty


Ik begin meteen na het schrijven van het vorige blog met spitten…..

Er is gelukkig nog een stuk niet gespit...
Het hele stuk onder het karton. Hier komt nog compost over.

Als laatste nog wat rozen. Om jullie ook iets anders te laten zien dan een stuk karton.
Marie Pavic.
Prince Jardinier
Dame du Coeur
Scepter d'Isle
The lady Gardener
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in september in de tuin kan doen:
Benieuwd naar de youtube filmpjes van Charles Dowding? Bekijk ze hier en laat je ook inspireren. Charles Dowding 
Zodra het iets koeler wordt kan je vaste planten delen. Je kunt ze meteen planten, de grond is nog warm en vochtig. Zo maken ze een goed start. Lees hoe je dit kan doen uit de serie: 'tuinieren maakt gelukkig', die ik een paar jaar terug maakte planten delen
Bind de slingerende takken van klimrozen vast. Eén keer harde wind in combinatie met regen kan funest zijn en de takken afbreken.
De vogels hebben mijn appels al opgegeten, maar peren kan je nu meestal wel plukken. 

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Leuk een beetje kleur aanbrengen in de tuin van je zoon en schoondochter. Zo heb je toch nog contact met de aarde!
Zem: Een week met mooi weer. Daar had je helemaal gelijk in. Het lijkt wel vakantie! Ik heb net als jij ook een beetje reserve voor mooie eetbare planten. De Thajerplant staat nog prachtig. Ik eet af en toe een paar bladeren als er genoeg zijn aangegroeid. Met dit tropische weer groeit het prima. 




 
 




 

Reacties

  1. Mijn ex man, stak bij droog weer zoals afgelopen weken, plakken gras als het ware af en dan spitten we verder ook niet maar was het gras wel weg. Ik ben benieuwd naar je experiment

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten