Blauweregen stekken. Drie methoden.

Eind mei/begin juni kan je de Wisteria (Blauweregen) stekken. Na de bloei maakt deze klimplant namelijk enorme uitlopers. Die uitlopers zijn met name geschikt als stek materiaal. Ik moet bekennen dat ik nog nooit Wisteria heb gestekt, maar voor alles is een eerste keer.  Het is de moeite waard om eens te proberen.

 

Er zijn drie manieren om te stekken en alle drie zijn ze heel gemakkelijk. (Al is het wel moeilijk om dit in woorden uit te leggen.) De foto's dienen daarom ter instructie.


Wat heb je nodig: 

een lange uitloper van de blauwe regen, 

scherp mes, 

potje, 

flesje

stekgrond of potgrond, 

plastic waterfles of plastic zakje.


 

Methode 1.

Snij een stuk stengel aan weerskanten van een bladoksel af. Zie foto onder. Verwijder een gedeelte van de bladeren om verdamping te voorkomen. Schraap met een scherp mes aan de onderkant van de stengel het groene er vanaf. Plant de stek in de grond en geef water. Doe er een afgeknipte waterfles of plastic zakje over en zet de stek op een beschaduwde plek. 


Methode 1. De pijl geeft aan waar je het groene er vanaf moet schrapen. Daardoor kan de stek gemakkelijker wortelen. 

Methode 2.

Snij een stuk stengel af van ongeveer 20 cm. Schraap aan de onderkant van de stek (ongeveer 5 cm) de groene laag eraf. Snij het meeste van de bladeren af om verdamping te voorkomen. Zie foto. Steek de stek in een potje en geef water. Doe er een afgeknipte waterfles of plastic zakje over. Zet de stek op een beschaduwde plek en kijk af en toe of er water moet worden gegeven.

 

Methode 2. Schraap met een scherp mes het groene eraf.

Methode 3.

Maak een stek van 20 cm net als in de beschrijving van methode 2. Zet de stek niet in potgrond, maar in een flesje water en wacht tot er wortels aankomen. Ik zet deze stek in de schuur voor het raam.

Alle stekken klaar om te gaan wortelen.

 

Ik ben erg benieuwd of er iets van terecht komt. Want ik vind een Blauweregen niet alleen heel mooi in de tuin, maar ook in een vaas. Zelfs als de Wisteria maar een paar dagen staat.

 

Wisteria stekken. Een leuk experiment. Doe je mee? En misschien heb jij een tip hoe ik Wisteria in de vaas in leven kan houden. Dat hoor ik graag.

Fijne week

Hetty


De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in juni kan doen:

Je kunt nu tweejarigen zaaien. Lees er meer over: tweejarigen zaaien.

In de maand juni zijn er veel tuinen geopend voor publiek, waaronder mijn tuin. In Zeeland houden we de Zeeuwse tuin 2-daagse. Alle adressen: Zeeuwse Tuin 2-daagse 

Geen zin om van de bank af te komen? Lees mijn blog over de tuinreis naar Noord-Wales: tuinreis naar Noord-Wales.




 

Reacties

  1. Methode 4.

    Ik heb van de blauwe regen uit mijn vorige tuin 2 stekken nu in mijn nieuwe tuin staan.
    Deze zijn inmiddels enorm groot en bloeien ieder jaar 2 keer.
    Ik heb lange takken die de grond raakte geknakt, deze op het breekpunt in potten met potaarde gezet.
    Na een paar weken voorzichtig gekeken of ze al wortels hadden.
    Als ze wortels hebben kun je de stengel van de “ moederplant” los knippen.
    Ik heb ze vrij lang in de pot laten staan, tot ze genoeg wortels hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hetty, blauw regen is heel makkelijk te zaaien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Hetty, daar ben ik weer.
    Ik ben begonnen om de uitzending van "Binnenste buiten" van jou in je mooie tuin te bekijken. Dat was een groot genoegen, alsof ik bij jou op tuinbezoek was. En vaak zo herkenbaar, planten kopen maar geen plek vinden en dan maar in een pot, je wilde stukje waar alle los mag en vooral je laatste zin "in de tuin kan je alles kwijt: je verdriet en je zorgen, je passie en je creativiteit:. Het is me uit het hart gegrepen.
    Binnenkort maak ik zelf ook weer een blog, hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jammer dat ik geen tuin meer heb. De Wisteria bij mijn zoon maakt enorme scheuten, dus stekmateriaal genoeg. Ik had hem heel drastisch gesnoeid zoals ik bij jou had gelezen maar helaas heeft hij nog nooit gebloeid, ook niet na die snoeibeurt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten