Tweejarigen zaaien.

Mijn dochter is aan de telefoon. Ze staat bij een brievenbus. ‘Hoor je dit Mam?’ De brievenbus kleppert op de achtergrond. Ze gooit een brief voor me op de bus. Een brief met zaden van het witte Vingerhoedskruid (Digitalis).

 

Zoals jullie op de bovenstaande foto kunnen zien, heeft de digitalis fantastisch gebloeid in haar tuin. Het heeft echter wel heel wat jaren geduurd. Ze herkende de digitalis planten niet en dacht dat het onkruid was. Elk najaar werden de zaailingen verwijderd, totdat ik een opmerking maakte dat ze zulke mooie vingerhoedskruid planten had staan……..

Dit jaar hebben ze wel gebloeid!

 

Digitalis is een twee jarige plant. Het eerste jaar komt er een rozet en het jaar daarop gaat de plant bloeien. Het zaaien van tweejarigen gebeurt daarom in juli of augustus. Ik zaai liefst als het ‘zaad valt’. Dat wil zeggen, als de zaad dozen van de plant open gaan en de plant zelf het zaad laat vallen. Daarom stuurt mijn dochter de zaden nu al op.

 

De volgende dag ligt de schitterende brief met de digitalis zaden al op de mat. Ik zaai ze in een pot. En niet alleen het witte vingerhoedskruid, maar ook de zwarte akelei die tuinvrouw Y. me stuurde en de felroze prikneus van tuinvrouw L. Alle tuinvrouwen bedankt voor het delen van deze rijkdom. Ik hoop dat de zaden het gaan doen.

 

Welke twee jarigen kan je nu zaaien? Denk aan: vergeet-me-nietjes, stokrozen, prikneuzen, judaspenning en muurbloemen. Zaai ze in een pot of zaaibedje en verplant ze later op de plek waar je ze wil hebben. 


Je kunt ze natuurlijk ook in het wilde weg zaaien. Strooi de zaden in de border en wacht af. 

 

Twee jarigen zaaien is niet moeilijk, je moet het alleen niet vergeten te doen!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Het is toch een wonder dat uit zo'n klein zaadje zo'n grote vingerhoedskruid plant groeit.
Er is post!
Foto internet
Zwarte Akelei, van tuinvrouw Y.
De prikneus van tuinvrouw L. is groter en donkerder dan die uit het tuincentrum. 
Stokrozen kan je nu ook zaaien, helaas deze hebben nog geen rijpe zaden.
Heb je vergeet-me-nietjes in de tuin? Die zaait zich meestal zelf wel uit.
Judaspenning. Ook twee jarig.

Wat je deze week van juli in de tuin kan doen:
De blauwe regen geeft bij mij nog wat nabloei. De niet bloeiende ranken kan je terug snoeien. Lees de tips na het geheim van een prachtig bloeiende wisteria.
Ga je op vakantie, zet de potten met eenjarigen op een beschaduwde plek. Dan verdampen ze minder water.
Kattenkruid (Nepeta) uitgebloeid? Knip de plant terug tot ongeveer 3 cm boven de grond. De planten belonen je voor dit werk en geven nabloei in september.
Te warm voor tuinwerkjes? Lees gewoon een van mijn vakantie herinneringen terug Op de thee bij Earl Grey.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: De Lathyrus heeft bij mij heel weinig gedaan dit jaar. Te droog, te heet. Ik heb nieuwe zaden gekocht en hoop op een betere oogst volgend jaar. Geniet jij maar lekker van die heerlijke geur. Jaloers!
Zem: Die phloxen daar kan je zo van genieten. Ik heb ook paarse. Die bloeien al een maand!
Groengenot: Dat wat in Lievesgarden staat, dat moet wel goed zijn. Heel inspirerend wat je over die tuin heb verteld.









 

Reacties

  1. Ja, het herkennen van de "eerstejaars-stadia" van tweejarigen vraagt enige ervaring ;-)
    Wit vingerhoedskruid is erg mooi en de paars-zwarte akeleien zijn dubbele, zie ik. Ik heb ze ooit gehad - zo mooi - maar ze zagen geen kans zich bij mij te handhaven. De enkele donkerpaarse zaaien zich hier wel uit.
    Maar met jouw goede zorgen kan dat bij jou wel eens beter gaan!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn man heeft de digitalis ook aangezien voor onkruid, er bloeide maar een plant. Stiekem verdenk ik hem ervan dat hij ze express heeft verwijderd omdat ze op een plek staan die hij liever wil gebruiken om bv wortelen te zaaien. Helaas, de plant zaait zich zo goed uit, dus staat gewoon weer te bloeien. Nou ja inmiddels uitgebloeid.......Ik geniet van de lathyrus, om de dag gaat er een bosje mee naar huis nu. Ik had ze op twee plekken langs de snijbonen gezet, maar ze doen het ook maar op 1 plek.........Ik heb ook een vaste latyrussoort. Ken je die ook? https://volkstuinvanbemar.nl/siererwt-lathyrus-latifolius/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je daar misschien zaden van wil, stuur ik je ze ook met alle plezier op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi k heb al verschillende malen STOKROZEN gezaaid en nooit komen ze uit ook heb ik al plantjes gekockt en ook die doen het niet bij mij is het wel zandgrond help aub

    BeantwoordenVerwijderen
  5. So glad to get to see (read) what is going on in your garden. How nice to receive those seeds.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten