Blauwe bloemen.

Blauweregen, blauwe irissen

Nu de maand mei op de kalender staat, veranderd de tuin compleet. De borders groeien helemaal dicht. Geen plekje van de grond is nog zichtbaar. Soms groeien er in mijn tuin tussen de vaste planten grote pollen met onkruid. Dat is niet erg. Als ik het onkruid er uittrek kan ik daar mijn eenjarigen en Dahlia’s voor in de plaats planten.

In de pluktuin bloeien de allerlaatste tulpen in stemmig donkerrood. De blauwe irissen zijn een mooie tegenhanger van deze kleur. Maar er is meer blauw. Over de schutting groeit en bloeit de blauweregen van de buren. Je kan er volop van genieten zonder dat je eraan hoeft te werken. De kleur is heel licht blauw. Prachtig.

Een paar dagen later haal ik de uitgebloeide donkerrode tulpen weg en vervang ze voor eenjarigen in potten. Daarna pluk ik wat irissen om in een boeket te verwerken. Irissen met de witte botanische pioen, paarsblauwe akelei en allium. Wat is er al veel om een vaas te vullen!

Mei is de maand om van al het frisse groen in de tuin te genieten. Mijn advies: ga elke dag naar buiten, dan mis je niets van al dat moois!

Fijne week

Hetty

P.S. De aflevering van Binnenstebuiten waarop mijn tuin te zien is, wordt op 15 mei uitgezonden.

blauwe regen, blauwe irissen
Grote trossen blauwe regen over de schutting.
blauwe baardirissen
Baardirissen zijn al in bloei.
blauwe irissen met donkere tulpen
En Hollandse Irissen met de laatste tulpen.
clematis
En warempel een clematis in bloei!
Romantische rozentuin
In zo'n klein stukje tuin staat genoeg voor een boeket bloemen!
roze akelei
Laat altijd de akeleien uitzaaien. Ze zijn in alle kleuren mooi!
lichtblauwe akelei
Mijn favoriete zaailing. Deze noem ik Delfts Blauw. 
Iris Germanica Black out
De donkere Baardiris met in de achtergrond de potten met eenjarigen.
botanische pioen emodii
Niet blauw, maar wel mooi, botanische pioen.


De tuin is weer open op 7 en 8 juni.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in mei kan doen:
Begin met het afharden van je zaailingen. Zet ze overdag buiten op een licht beschaduwde plek. Is het koud 'nachts? Zet ze binnen. Na de ijsheiligen (11 tot 14 mei) mogen ze worden geplant.
Zaai cosmea -als je dit nog niet hebt gedaan- en ook zonnebloemen kan je nu nog zaaien. Lees hier hoeveel plezier je ervan hebt: heb je nog voldoende kleur in de tuin?
Nog geen potten beplant met eenjarigen? Laat je hier inspireren. Tuinieren in potten.
Haal hier en daar wat van de vergeet-me-nietjes weg. Zo komt er wat lucht in de border en bij de planten. Het viel mij op dat de slakken bij de voet van de vergeet-me-niet planten schuilen. Zet de uitgetrokken planten in een vaas of zoals ik in een emmer op de waterput. Lees hier hoe ik 25 jaar geleden mijn eerste vergeet-me-nietjes kocht bij een bijzondere kwekerij. vergeet-me-niet.

Mijn comments op jullie posts:
Onbekend: Het is een strijd met die kleine naaktslakken. Ik vond ze verleden week weer in de zaailingen van de leeuwenbekken. Ze stonden helemaal geïsoleerd. Ik vraag me soms af, hoe doen ze dat?
Margriet: Geen slak te zien bij jou. Wat een geluk. Zo'n balkon heeft toch voordelen! Dat verticaal zaaien... je moet maar denken, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Horizontaal kan ook.








 

Reacties

  1. Heerlijke foto's weer Hetty!! Hier in Westkapelle is de bloei net ietsje later lijkt wel, maar ook bij mij staat er al veel in bloei. Het is genieten nu! Handig zo'n mooi blauw geurend cadeautje over de schutting van de buurtjes!!
    Heb alleen weer al paar keer gestoeid met Ko, onze robotmaaier, helaas toch weer paar strubbelingen zo in het begin van het seizoen.
    Maar goed, z'n strubbelingen begin ik steeds beter te begrijpen!
    Fijn tuinseizoen en de 15de ga ik zeker kijken, Ellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet de aflevering even terug kijken dan!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten