Heb je nog voldoende kleur in de tuin?

Heb je nog voldoende kleur in jouw tuin? Zo ja, dan heb je het prima gedaan. Vind je echter de border te saai, dan ben je wellicht vergeten Cosmea te zaaien.

 

Bovenstaande foto maakte ik afgelopen week ergens op Walcheren. De bloemenrand stond nog volop in bloei. Koningin van deze strook is de Cosmea. Zon, regen, wind, droogte het maakt niets uit. De Cosmea heeft het allemaal doorstaan. Ze bloeien door, alsof er geen hittegolf, geen stortregens, geen harde wind is geweest. Alsof de zomer nooit voorbij gaat.

 

De Cosmea in mijn tuin zorgt ook al voor vier maanden bloemen. Ik pluk er eindeloos boeketjes van om in huis te zetten. Lees terug: Tuinboeket in wit Geloof het of niet, ik heb slechts zes planten gezet. Meer heb je niet nodig. 

 

In april heb ik Cosmea gezaaid en vervolgens begin mei de kleine zaailingen in een zonnige border geplant. Na een moeizame start groeiden de planten uit tot reuzen; meer dan een meter hoog. Twee keer in de week knip ik er een boeket uit. En belangrijk, dan knip ik ook de uitgebloeide bloemen weg. 

 

Ik heb voor volgend jaar al zaad geoogst. Want in mijn tuin komt het zaad van Cosmea nooit spontaan op. De grond is te zwaar denk ik. Maar er zijn tuinen waar de Cosmea ieder jaar zichzelf uitzaait! Dat is helemaal top. Zonder zaaien een zomer vol bloemen. Cosmea bloeit in roze, donkerroze, wit en geel.

 

Het enige dat ik ben vergeten is om de planten te steunen. Door de harde wind en regen zijn enkele planten omgevallen. Dat maakt voor de Cosmea niet uit, ze groeien ook liggend in de border omhoog. Echter, deze bloemen schikken niet zo gemakkelijk in de vaas. 

 

Daarom schrijf ik in de tuinagenda voor 2023: Cosmea steunen. 


Zo is er elk jaar een leermomentje. En heb je geen kleur in de border? Schrijf dan op: zaden van Cosmea kopen!


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

In de bloemenrand is het sprookjesachtig mooi.

Wit, altijd goed.
Een van de verschillende kleuren roze...
In mijn tuin, een dromerige foto.
Zie je de uitgebloeide bloem rechts? 
Die moet je steeds wegknippen. Of laten zitten en er zaad van winnen.
Eind oktober en nog steeds bloemen uit eigen tuin!

Wat je deze week in de tuin kan doen.

Het is herfstvakantie! Ga lekker in het bos wandelen. Laat de boel de boel en geniet van de laatste bloemen in de tuin.

Mijn comments op jullie posts:
Lena: Bedankt voor je lieve woorden. Ik denk dat het een goed idee is om volgend jaar bloemen te zaaien en zo meer kleur te krijgen in de tuin. Vraag je vrienden eens naar het zaad van de Cosmea! Ik hoop dat ik je over de streep heb getrokken na dit blog.
Margriet: De blauwe druifjes zullen het zeker doen. Ik laat meestal de uitgebloeide potjes met blauwe druifjes in een hoekje van de tuin slingeren. Als ik ze in het najaar terug vind en ze er nog goed uitzien, dan gaan ze in het volgende voorjaar altijd weer bloeien. Jaar na jaar. Maar wat betreft de tulpen... of die weer zo rijk bloeien, dat wil ik graag horen.
Zem: Jij weet het ook, bloembollen planten is twee keer genieten. De eerste keer bij het planten en de tweede keer tijdens de bloei!























Reacties

  1. Cosmea, maar ook kaasjeskruid.doet het fantastisch. Ik ben er fan van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij reden afgelopen zaterdag rond in Goeree en op Schouwen en ik zag die bloemenranden inderdaad ook. Bij mij staan de zaailingen nu al overal in de tuin, ik ben benieuwd of ze de winter zullen overleven. Verbena bloeit ook nog steeds bij mij en zelfs de hibiscus bloeit nog dit jaar, nooit eerder gehad.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten