Tuinieren in potten. Tips!

De laatste jaren ben ik druk aan het experimenteren met containerpotten. Een border opnieuw aanleggen is dan wel een leuke uitdaging, echter wat potten beplanten geeft ook veel voldoening. Ik heb voor jullie enkele tips opgeschreven.

 

Water geven.

Ik plant nooit rechtstreeks in de terracottapotten. De potten zijn poreus en verdampen veel vocht. Daarom koop ik bij de Huyskweker (overal in Nederland zijn filialen) plastic containerpotten met een ingebouwd waterreservoir. Ik let erop dat deze plastic container precies in mijn terracottapot past. Vanwege het waterreservoir in de container, moet ik veel minder vaak water geven. Ik leg ook een extra laag met cacaodoppen boven op de potgrond om uitdrogen te voorkomen. 

 

Beplanting. Bij de Huyskweker (ik wordt niet gesponsord) kan je geweldige kant en klaar combinaties met eenjarigen kopen. Ik heb het jarenlang gedaan, maar nu ben ik -next level- met mijn eigen ideeën aan het experimenteren gegaan.

 

Dit jaar heb ik twee groepen van elk drie containers beplant. 

De eerste drie containers hebben een combi van het gras Stipa tenuissima, Lobelia en sla. De andere drie zijn beplant met Dahlia en Oost-Indische kers. (Tropaeolum) 

 

De containerpotten met gras, sla en Lobelia heb ik begin mei in de Afrikaanse potten gezet op het terras bij de keuken. De drie potten met Dahlia en Oost-Indische kers, zagen er in mei nog een beetje iel uit en daarom kregen die een warm plekje voor het huis in de oude vuilnisbakken. 

 

Nu het seizoen vordert, zijn de Oost-Indische kers en de Dahlia enorm gegroeid en verdienen zij het prominente plekje op het terras in de Afrikaanse potten. Omdat alle containerpotten even groot zijn, kan ik ze in een oogwenk wisselen. De sla, gras en Lobelia potten verhuizen nu naar de oude vuilnisbakken in de voortuin.


Voor het keukenraam is het opeens een zonnig zomers tafereel. Het zoemt van de hommels die diep in de bloemen van de Oost-Indische kers kruipen. De eerste bloem van de Dahlia's is vandaag gaan bloeien. 


Tuinieren in potten is op deze manier heel verrassend en veel minder werk. Ik kan het jullie aanbevelen. Gebruik je fantasie en maak in de zomer een switch naar een ander kleur thema!


Fijne week

Hetty


romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

De Afrikaanse potten met gras, sla en lobelia begin mei.
Prachtige combi dat gras met de sla.
Nu staan ze er twee in de voortuin in de oude vuilnisbakken.
En de derde vuilnisbak staat mooi met Hosta! 
Dezelfde Afrikaanse potten nu met Dahlia en Oost-Indische kers.
Dit is het soort dat ik heb besteld; Tropaeolum Alaska Salmon. Ik heb de planten zelf gezaaid. Maar wat blijkt, er zitten nog veel meer kleuren in het zakje!
De eerste Dahlia in bloei. Dit soort blijft laag. Perfect voor in een pot.
De Dahlia heeft donker blad. Dat geeft een leuk effect met het bonte blad.
Ik had nog wat zaailingen over, dus nog maar  een pot gevuld.

Wat je deze week van juni in de tuin kan doen:
Zijn de rozen uitgebloeid? Knip de uitgebloeide bloem knoppen weg tot er een blad is met meer dan drie blaadjes. Geef de rozen rozenmest, zodra het regent. De doorbloeiende rozen zullen je belonen met nog meer bloei.
Wil je ouderwetse -één keer bloeiende- rozen verjongen? Lees hier hoe dat moet. Het vereist wel wat moed! ouderwetse rozen verjongen
Vergeet niet de containerplanten regelmatig water te geven. 
Zijn er dingen in jouw border die je niet zint? Schrijf het op en maak foto's. In het najaar ben je het namelijk vergeten.
Ga in tuinen kijken om inspiratie op te doen. Dit is de uitgelezen tijd. Schrijf op, vraag namen van planten en fotografeer.

Mijn comments op jullie posts:
Zem: De witte allium die je hebt gezien op mijn blog is Allium Nigrum. Deze ziet er best naturel uit. Het lijkt me wel wat voor jou!
Ellen: Je hebt gelijk, je smaak verandert. Goed voor de tuincentra en de economie zullen we maar zeggen.
Margriet: leuk hè die knal kleuren! Dat ik dit nog zou zeggen.










 Zem de witte allium is nigrum

Reacties

  1. Wat een goede tip! Ik ken geen Huyskweker hier, maar volgend jaar zeker de moeite waard. Inderdaad drogen de terracotta potten zo snel uit! En ik sjouw me een breuk met al dat water in gieters, we hebben nu eenmaal geen kraan op die volkstuin.... Mooie combi's, wel zonde om de sla te gaan eten, of is dat de bedoeling er niet van☺Ik heb ook nog sla plantjes, ik ga ze ook nog maar om de dahlia's zetten....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie combinaties! Ben helemaal fan van Oostindische kers en Dahlia’s. De combinatie gras-Lobelia-Sla is een geweldige vondst! Geef je de potten nog extra mest gedurende de zomer?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Hetty, wat een prachtige tuin heb je om jaloers te worden.
    Het verhaal van een boeket van vorige week vond echt super leuk en het klopt. In mijn tuin overheersen de kleuren wit en vele varianten van roze.
    Nu heb ik recent een roos gekregen „Da Vinci“, een kado kan je nu eenmaal niet weigeren, dus heb ik na lang wikken en wegen gezocht naar een plek waar deze "ongenode gast" zou kunnen staan. De hele tuin heeft er een opkikker van gekregen, de tuin was eigenlijk best heel saai maar nu met deze roos ziet het er helemaal sprankelend uit. Ik denk er stiekem aan nog een tweede te planten want de bloemen zijn zo mooi.
    We hebben ook tuindeel dat een bloemenweiland is, een oase voor vlinders en elke dag als ik mijn ronde maak ontdek ik daar weer nieuwe bloemen. Deze week is de "Natternkopf Echium vulgare“ opgekomen, een ontzettend leuke bloem, eerst denk je hij is roze maar als je dichterbij komt is die paars. Wat is de natuur toch prachtig.

    Maar mijn brandende vraag hoe hou je slakken uit je tuin, ze maken me gek hier?

    Zou ik in Nederland wonen zou ik zeker jou tuin komen bezoeken, kan me voorstellen dat het ook heerlijk ruikt.
    Iemand schreef iets over de sla; als je de sla alleen maar plukt, dus steeds de buitenblaadjes er vanaf haalt, kan je heel lang van de sla genieten. Ik heb nog sla (de bruine amerikaan) staan die ik in de herfst gezaaid hebt en nog steeds pluk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten