Vergeet-me-niet.

In het voorjaar bloeit vergeet-me-niet (Myosotis) met hemelsblauwe bloemen. Een lente tuin zonder vergeet-me-nietjes kan ik me niet voorstellen. Eenmaal aangeschaft zaaien ze zich spontaan uit.

 

De vergeet-me-nietjes heb ik, lang geleden, aan het begin van mijn tuin carrière gekocht bij tuincentrum Wagenaar in Meliskerke. Dit tuincentrum had niet de uitstraling van de tuincentra die je tegenwoordig ziet; met een koffie corner en heel veel tuinmeubelen. Integendeel. Dit was een bedrijf met een heel eigen sfeer!

 

Aan een afgelegen weg stonden enkele kassen. Deze kassen waren wat in verval, want er miste hier en daar een ruit. De eigenaar van dit bedrijf was een zwijgzame man. Hij had echter een groot hart voor planten! Het assortiment was spectaculair. Hij verkocht planten die je in die tijd nergens anders kon kopen.Tezamen met de kippen, die hier vrij rondscharrelden, ging ik op zoek naar schatten voor mijn net aangelegde tuin. Ik kwam er altijd graag, maar voor een gesprek was je op het verkeerde adres. 

 

Ik zie mezelf nog staan bij de vergeet-me-nietjes. Ze zaten in een traytje van zes. 'Doe er maar zes' zei ik, waarmee ik doelde op één tray met zes planten erin. Dat had hij anders begrepen en zonder iets te zeggen zette hij zes traytjes in mijn auto. En ik? Ik rekende zonder iets te zeggen de 36 planten af!

 

Spijt heb ik nooit gehad, want ieder jaar heb ik opnieuw plezier van de nakomelingen van die aankoop. Blauw en luchtig bloeien ze tussen de bloembollen. Jaar na jaar. Later in het seizoen komt er meeldauw in de planten. Dan is het tijd om de vergeet-me-nietjes uit de grond te trekken. Tegen die tijd is er genoeg zaad gevallen voor de komende jaren. 

 

Elk jaar als de vergeet-me-nietjes bloeien denk ik terug aan deze -inmiddels overleden- zonderlinge man. 

 

Het bijzondere tuincentrum is daar niet meer, maar de ervaring en sfeer; vergeet je niet.


P.S. Het bedrijf is later verplaatst naar de Veerseweg 68a te Veere en is nu in handen van zijn dochter Annette Wagenaar tuinderijwagenaar.nl


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Alle volgers van afgelopen week, veel leesplezier.

Narcissen, botanische tulpen en vergeet-me-nietjes
Vergeet-me-nietjes als blauwe luchtige wolken
Plant in het najaar de zaailingen op de plek die je wil.

Mijn comments op jullie posts:

Margriet: Erg benieuwd naar jouw bevindingen om de bloembollen over te houden in potten. Hoop dat ik nog wat van je kan leren daarover. Schrijf er over. Ik lees alles.
Marijke: Met de hogere temperaturen gaat de tuin een spurt maken. Wellicht kunnen we snel de rozen zien.
Nadezda: Thanks for your kind comment. Yes typical Dutch, a garden full of tulips! 
Ela: Thanks for your comment. Due to the cold weather the tulips last forever.







 

Reacties

  1. Bij mij moeten de vergeet-mij-nietjes nog in bloei komen. Wat een pracht gezicht in jouw tuin! Vroeger bij mijn ouders was ook zo'n soort tuincentrum, de man kweekte chrysanten en ze hadden er wat kamerplanten bij en tuinplanten. Heerlijk om rond te neuzen. Ook zijn dochter heeft het overgenomen en het is nog steeds klein maar leuk! [http://www.tuinplantdejong.nl/]

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's en een mooi verhaal. Bijzonder ook dat er nu nog steeds nazaten van die eerste vergeet-me-nietjes opkomen. Wie weet wordt er van bovenaf wel naar gekeken en om geglimlacht. Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten