Zaaitip: de '6 weken methode'.

Wanneer ga je zaaien? Het blijft toch altijd een beetje gokken. Nu las ik laatst iets over de 6 weken methode. Een nieuw inzicht waar ik me wel in kan vinden.

De 6 weken methode is gebaseerd op het moment dat je de laatste nachtvorst kan verwachten. Het ligt dus helemaal aan de plek waar je woont. Waarschijnlijk weet je zelf wel wanneer het voor het laatst vriest in jouw omgeving. Op de meeste plekken in Nederland is dat rond de ijsheiligen. Dat valt in 2024 tussen 11 en 14 mei.

Als je volgens de 6 weken methode wil zaaien dan tel je 6 weken terug van 14 mei. De datum waar je op uitkomt kan je gaan zaaien. Ik heb het voor jullie uitgerekend, dat valt op 2 april. Zelf heb ik -zonder iets uit te rekenen- geheel intuïtief de zaailingen op 2 april gezaaid. Bizar!

Dit heb ik allemaal gezaaid op 2 april: witte en gele cosmea, roze en gele leeuwenbekken, gele en oranje afrikaantjes, palmkool en zonnebloemen. Ze staan gezellig naast de computer. Beschut tegen de koude lente regen. Zodra ze zijn ontkiemd zet ik ze buiten in mijn plastic kasje. 

Maar er is nog iets voor de 6 weken methode. De dahlia’s.

De dahliaknollen heb ik deze week elk in een plastic pot geplant. Nu kunnen ze beginnen te groeien en hebben na 6 weken waarschijnlijk al een flinke toef blad. Zo hebben ze wat weerstand tegen de eerste slakkenaanval. Ze staan nu nog in mijn plastic kas. Over 6 weken plant ik ze in de border.

Bonus zaaitip:

Het zaaien van leeuwenbekken is altijd een enorm gepriegel. De zaden zijn piepklein! En het beste is om slechts twee zaden per cel te zaaien.

Pak een cocktailprikker en een kopje water. Doop het puntje van de cocktailprikker in het water. Ga dan met het vochtige puntje van de cocktailprikker in de zaden. Je zult zien, moeiteloos kan je er een of twee zaden aan laten kleven! 

Alle zaden gezaaid Hetty? Nee, alleen de zaden van de Spaanse pronkboon (met prachtig paars blad) zitten nog in het zakje. Ik verwacht dat ik die pas eind mei buiten kan zaaien. Oude volkswijsheid: Pronkbonen kunnen pas gezaaid worden als je met je blote voeten over het gras wil lopen. 

En daar is het wat mij betreft nog VEEL te vroeg voor! 

Fijne week.

Hetty

Prachtige combi gezien, die ik dit jaar in mijn tuin wil proberen. Cosmea en hoge Tagetes.
De zaden van dit afrikaantje kreeg ik van mijn schoonzusje. Ze worden bijna een meter hoog!
Zonnebloem. Als de slakken deze maar laten staan!
Leeuwenbekken ook leuk in potten. Wie deze al eens gezaaid heeft weet hoe fijn het zaad is:
Zo krijg je de zaden gemakkelijk aan een -natte- cocktailprikker.
Na een week staan de cosmea zaden al boven de grond!
Het is nog te vroeg om de Spaanse pronkboon te zaaien. Mooi dat blad!
Vergeet de dahlia's niet op te potten. Anders krijg je van de zomer spijt!

In 2024 is de tuin weer open op:
 7 en 8 juni.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:

Wil je nieuwe gaszoden leggen? Het is nu de tijd om dit te doen. Lees hoe dat bij mij ging verleden jaar: Open tuin hectiek 
Natuurlijk kan je ook verticuteren. Lees hier hoe 'de grasgoeroe' erover denkt. Gras verticuteren.
Onkruid op de paden? Lees: Onkruid verwijderen zonder gif.
Weet je niet hoe je dahlia's moet oppotten? lees er alles over: Dahlia's oppotten de voordelen
Leeuwebekken zaaien? Hier lees je hoe ik het doe: Zaaien stap voor stap

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Voor de slakken is het een heel eind naar boven om jouw balkon te bereiken. Fijn dat je Lathyrussen het zo goed doen!



















 

Reacties

  1. Ik zag dat in 1 pot met dahlia het eerste groene puntje boven de grond komt. Ik heb drie verschillende dahlia's geplant. Ben benieuwd of dat in pot ook goed gaat.Voordeel nu is dat ik hier geen last zal hebben van slakken, althans dat hoop ik dan. Ik had een zakje zaden nog vanuit de tuin maar geen naam op het zakje gezet. Ik denk dan altijd dat weet ik wel, maar ik had geen idee wat het zou kunnen zijn toen ik ze zaaide een week of 2 terug. Ik herken nu het blad van de cosmea, ben ik blij mee. Vandaag meteen een grote pot gekocht om ze in over te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten