Onkruid verwijderen zonder gif.

 

Ik koop -omdat het lente is- nieuwe handschoenen met een gekke panterprint. Wrow! Ze zijn niet voor de sier, er moet mee gewerkt worden. En het werk is: onkruid wieden tussen de stoeptegels. 


Ik heb er mijn eigen techniek voor ontwikkeld. Eerst brand ik het onkruid. Soms doe ik dat een paar dagen achter elkaar. Het onkruid heeft het -zeker bij zonnig en droog weer- erg taai. Daarna sla ik toe met mijn geheime wapen: de verfkrabber.

 

Ik heb bij toeval ontdekt dat de verfkrabber heel geschikt is om onkruid tussen de stoeptegels te verwijderen. De driehoekige kanten passen namelijk precies tussen schuine kanten van de stoeptegels. En ook tussen de oude kleine klinkertjes kan ik met de verfkrabber heel wat onkruid ontwortelen.

 

Branden, krabben. Branden, krabben. Het is een monnikenwerk, maar wat zijn de alternatieven?

Kokend water helpt effectief, echter dan moet je wel heel wat ketels water koken. 

Afmaaien met de bosmaaier gaat prima, maar daar is het onkruid nu nog te kort voor. 

Van tuinman F kreeg ik de tip om zevenblad met een dikke laag notenblad te bedekken. Door het looizuur uit het blad gaat het zevenblad dood. Dat ga ik komend najaar testen.

Uitputten is ook een techniek. Haal elke week het blad weg. Op een ogenblik is er een winnaar. De plant of jij.

Ook wordt er nog veelvuldig chloor en azijn gebruikt om straatwerk van onkruid te ontdoen. Ik vraag me af, is dat gezond voor de omringende planten? 


Het kan altijd extremer. Verleden week zag ik wel een heel bijzondere manier. De betegelde voor- en de betegelde achtertuin was bedekt met een dikke laag zout!

 

Ik denk dat daar geen onkruid meer zal opkomen dit jaar. Maar zulke methoden gaan mij te ver. Misschien hebben jullie nog een tip om onkruid te verwijderen? In de tussentijd tijger ik gewoon verder op mijn knieën. Met mijn panterklauwen. Wrow! 


Fijne week

Hetty


romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wrow, mijn nieuwe handschoenen.
Onkruidbrander van de Action. Niet duur,(7,95) ook de navulling niet. Vonk ontsteker is snel kapot. Wanneer de vulling leger raakt, zit er niet veel druk meer op. Maar het werkt voor een kleine tuin. Wel volhouden dat afbranden.
Mijn geheime wapen, de verfkrabber. Kijk eens hoe de oude al is versleten!
Er zijn leuke onkruiden....
Dit noemde mijn vader 'muur'. Best schattig!
Paardenbloem. Lekker zonnig.
Dit onkruid heeft iedereen! Het is veldkers.
De antieke gifspuit hangt er alleen nog maar voor de sier.

Wat je in maart deze week in de tuin kan doen:
Haal de koppen uit de uitgebloeide narcissen.
Maak de teakhouten terras stoelen en banken schoon als je dit nog niet hebt gedaan. Lees hier hoe:Teakhouten tuinmeubelen schoonmaken
Hou de slakken in de gaten; ze zijn gek op narcissen. Lees hier hoe:Slakken, de strijd barst los.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Gewoon doorschrijven, dan komen er steeds meer volgers bij.
Marthy: Die nieuwe aankopen ga je straks lekker planten in het Franse zonnetje!
Lisa: Thanks for your kind comments every week. 







 





 

 

Reacties

  1. The weeds are growing everywhere now despite the cooler weather. It will warm up soon. Your little blue weeds is so pretty.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben dan wel geen trottoirtegels bij het Franse huis maar hebben laatst toch ook zo'n onkruidbrander gekocht, want tussen de stenen en ook op andere plekken wil dat onkruid ook wel groeien. Eens kijken of het werkt. Met zo'n gifspuit heb ik mijn vader nog zien werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zo'n handig klein schrepeltje wat van mijn vader is geweest, scherp en past ook precies in een voeg. Mijn man brandt ook altijd en is eeuwig bezig onkruid weg te halen. Dus zo'n soort man kan ik aanbevelen, haha...... Die veldkers is eetbaar las ik, dus je kunt ook iedere dag wat plukken, kom je er ook vanaf.Ik dacht dat dit hetzelfde is als wat wij hier herderstasje noemen, maar dat is toch net weer wat anders. Zout doen ze hier naast ons complex ook, lijkt me erg slecht voor de bodem!Kortom ik heb geen gouden tip, behalve met die panterhanden alles te lijf gaan...........

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten