Open-tuin-hectiek.

De voorjaarstuin openen voor publiek is erg leuk. Ik geniet van de interactie met de bezoekers. Je leert altijd van elkaar. Maar voor het zover is… dat zijn hectische dagen.

 

Om een beetje overzicht te houden maak ik lijstjes. Elke dag staan daar taken op die gedaan moeten worden. En als dit niet lukt moet het de volgende dag. Ik krab het onkruid tussen de tegels vandaan, veeg de paden, ruim alles op en sleep met de potten vol tulpen. In de zon, uit de zon en als het hard waait uit de wind. Na elke regenbui schut ik het water uit de pioentulpen. Dit regenachtige weertype is niet ideaal. De dikke bloemknoppen vangen veel water en ze verrotten daardoor.


Achter de schuur staat een regiment met tulpen in potten, klaar om op hun plek gezet te worden. Ze zijn al in bloei, maar ik wacht tot het allerlaatste moment. Anders zijn ze uitgebloeid of verwaaid. De timing is killing! 

 

En dan moet er ook een nieuwe grasmat worden gelegd. Het hete weer van afgelopen zomer heeft mijn gazon verknalt. Mijn eigen schuld, ik wilde het gazon niet beregenen en nu is het een onkruidveld geworden. Ik hou best van een wilde bloemenwei, maar niet in combinatie met een border. Nieuw gras moet erin. Vóór de open dagen.

 

Ik heb dit karwei op de to-do list van de hovenier gezet. De tijd begint te dringen. En net op het moment dat ik denk dat hij niet meer zal komen zie ik de auto met het kraantje voorrijden. Yes!

 

De oude grasmat wordt eraf geschraapt en vervolgens de grond door gewoeld. Compost erover, geploegd, met de roller platgewalst en aangeharkt. Man, man, wat een werk. Wat ben ik blij dat ik dat allemaal niet zelf hoef te doen. 


Twee dagen later komt hij terug met de graszoden. De rollen worden gelegd en er is meteen GROEN GRAS. De nieuwe sproeier wordt aangesloten, want het gras moet door en door nat gemaakt worden. Tevreden bekijken we het resultaat. 

 

Zo zie je, het komt altijd goed. De bezoekers mogen alleen niet over het gras lopen.

 

O ja, dat moet nog op mijn to-do lijstje! Gazon afzetten met touw.

Fijne week
Hetty

romantische rozentuin

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Het oude gazon heeft de hete zomer niet overleefd.
Het gras is eruit en de grond omgewoeld.
Walsen
Keurig aangeharkt.
Twee dagen later komen de graszoden.
Klaar voor de open dagen!
Achter de schuur wachten de tulpen tot ze in de manden mogen. Ze zijn al in bloei...
In de kleine zijtuin bloeien de tulpen ook volop.
De tulp Verona sunrise in potten. De kleuren van de tulpen zijn die van een echte zonsopkomst.
Pioentulp afgewaaid door de harde wind van afgelopen week.
Border in pastel kleuren.

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Heb je tulpen die zijn uitgebloeid? Haal de koppen eraf. Lees hier hoe je dit doet: uitgebloeide tulpen wat de je ermee?
Of lees hier hoe mijn fantasie weer met me op de loop gaat als ik uit de bovenstaande border de tulpen wil koppen: Op spitzen. Dansend door de tuin.
Zin om mijn tuin te bezoeken? Alle info hier: Zeeuwse bloembollen route 2023
Heb je eenjarigen gekocht? Zet ze bij vriezend weer binnen.
Zaai Cosmea en zonnebloemen. Tegen de tijd dat ze geworteld zijn kunnen ze naar buiten.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Het weer is echt afzien! Steeds die harde wind in combinatie van regen, moeilijk hoor.Maar eens moet he beter worden.
Jess: Wat fijn dat jouw druiven het nu veel beter doen nadat je ze een papje met zwavel hebt gegeven. Zulke oude wijsheid moeten wij tuinmannen/vrouwen doorgeven aan elkaar!







 

Reacties

  1. Wat een werk joh, de voorbereidingen voor je open tuindag! Het weer is nog steeds niet best voor de tulpen, hier waait het nog steeds flink. Mijn mooie witte tulpen en narcissen op het balkon hangen alle kanten op. Ik kan ze bijna niet beschermen. Ik hoop dat het weer snel beter wordt zodat alles klaar is voor het weekend. Suc6 Hetty!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten