Zaaien. Stap voor stap.

rode leeuwenbekken

Afgelopen vrijdag zag ik warempel de eerste vlinder. Een koolwitje. Wat een risico neemt zo’n vlinder. Want je weet niet of het mooie weer blijft. Misschien komen er nog ijskoude dagen. In dat laatste geval sterft de vlinder zonder nakomelingen. Ik ben geïnspireerd door de moedige vlinder. Als de vlinder durft uit te vliegen, dan kan ik best leeuwenbekken (Anthirrhinum majus maximum) gaan zaaien!

 

Leeuwenbekken vind ik geweldig. Ik heb ze regelmatig in een boeket. Met die lange stelen, je weet wel. Verleden jaar kocht ik een paar planten bij een eenjarigen kweker, maar dat bleek een dwerg soort te zijn. Over de bloei had ik niet te klagen. Die was eindeloos; tot in november. Maar in de vaas… was het geen succes.

 

Dit jaar moet het beter. Op de markt heb ik deze zaden gekocht: Tip Top Mix Leeuwenbekken hoog. Ik zie mijn vazen al gevuld dit komende jaar. 

 

Zelf leeuwenbekken zaaien. Zo doe je dat.

 

Allereerst wat over de potgrond. Neem een handje grond en knijp die samen tot een bal. Valt de bal uiteen, dan is de grond te droog. Druipt er water uit als je erin knijpt, dan is de grond te nat. Blijft de grond een bal, dan is het perfect.

 

Neem een zaaitray en vul die met potgrond.

Druk de aarde aan.

Vul de tray af met potgrond.

Schut wat zaden in je handpalm. 

Zaai twee zaden per cel. Blijf kalm, het is een enorm gepriegel met dat minuscule fijne zaad.

Zaden niet bedekken met potgrond; ze hebben licht nodig om te kiemen. Strooi er liever wat vermiculiet over. Vermiculiet laat licht door en heeft de eigenschap vocht vast te houden. 

Sproei er nog wat water over met de plantenspuit. Niet bovenop gieten, want dan spoel je de zaden weg.

Dek de tray af met een glasplaatje of een stukje plastic.

Klaar! 


Daar fladdert het dappere koolwitje weer in de tuin. Voor het koolwitje is het alles of niks. Voor mij is dat risico niet zo groot. Ik zet de zaailingen nog een paar dagen in huis. Als het mooie weer blijft, verhuizen ze naar mijn plastic kasje buiten.

 

Ach wat bazel ik over risico…… Er is meer dan genoeg zaad om nog een keer te zaaien!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

Leeuwenbekken in een pot
November. De lage leeuwenbekken bloeien nog in de pot. Maar zijn ongeschikt voor een vaas.leeuwenbekken zaaien
Zelf leeuwenbekken zaaien. Tray, potgrond, zaden en vermiculiet.
leeuwenbekken zaaien
Vul de tray en druk de potgrond aan.
leeuwenbekken zaaien in een zaaitray
Vul de tray nogmaals en zaai twee zaden per cel.
zaaitray met vermiculiet
Strooi er vermiculiet over en sproei wat water met de plantenspuit.
koolwitje op tuinstoel
Mijn inspirerende moedige vlinder op de tuinstoel!

Wat je deze week van maart kan doen in de tuin.
Heb je nog plannen om rozen te planten? Je kunt ze nog tot half april bestellen op kale wortel. Lees waar en hoe je het doet: Rozen planten stap voor stap.
Ik maak mijn teakhouten banken in het najaar schoon. Maar het kan natuurlijk ook in het voorjaar. Lees hier hoe je dat kan doen: teakhouten tuinmeubelen schoonmaken
Slakken komen weer tevoorschijn. Ze zijn gek op sneeuwklokjes en narcissen. Lees hier hoe je ze kan bestrijden:Slakken, de strijd barst los.
Of wil je meer weten over een bijzonder bolgewas dat deze week al bloeit? Lees het hier Een exotische plant met een vreselijke naam.

Mijn comments op jullie, posts:
Margriet: Oude wijfjes zijn de meest gemakkelijke bolgewassen die er zijn. Kijk er maar eens naar uit in het najaar. En maak je niet druk over je tuin, het is pas maart. Er komen nog mooie dagen en er is meer tijd.
Marjan: Leuk dat je het gaat proberen met de hyacinten. Schrijf het in je agenda voor oktober. Succes!
Onbekend: Bedankt voor het doorsturen van de link. Wat een stoere helleborus tuinvrouw is Ellen. Daar heb ik bewondering voor.
Zem: Wij hebben geen sneeuw meer gezien na die ene keer. Genieten was het van jouw post.
Maar ik hoor 's morgens de vogels  hard fluiten..... dan weet je het wel. De lente komt eraan.















 

Reacties

  1. Jij bent mij altijd een paar stappen voor, Hetty: als jij al zaait, denk ik aan zaaien ;-)
    Wel geen schattige Leeuwenbekjes, maar tomaten-soortjes. Ja, ik moet nu écht aan de gang!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten