Een exotische bloem met een vreselijke naam.

Hermodacthylus

Afgelopen week ontdek ik een groep groen bloeiende Irissen in de tuin. Het is een exotische combinatie, de lentegroene bloem met zwarte lippen. Wat een onopvallende opvallende bloemen. Ik herinner me dat ik deze kleine Iris knolletjes een paar jaar terug heb geplant. Maar wat was de naam ook alweer? Het was iets met een H….

Ik speur in de oude rekeningen van mijn bloembollen leverancier. Het blijkt de Hermodacthylus te zijn. Her-mo-dac-thy-lus! Wie verzint zo’n naam? Welke tuinvrouw/man kan die naam onthouden? Of is deze naam voor slimme tuinvrouwen/mannen, om zo met hun kennis te pronken? Toegegeven, ik zou onder de indruk zijn, als iemand zonder haperen Hermodacthylus uit kon spreken.

Op het internet zoek ik naar de Nederlandse naam. Het is: Vingerknol. Vin-ger-knol. Van zo’n naam kan je toch alleen maar gaan huilen? En dan te bedenken dat het zo’n ongelooflijke mooie bloem is! 

Ik stel voor dat we deze Iris een andere naam gaan geven. Groene nimf, of nog beter Groene lente elf. Dat zou deze Iris recht doen.

Her-mo-dac-thy-lus; “Groene lente elf”. Dat klinkt prima. Zo ga ik deze mooie bloem voortaan noemen als iemand ernaar vraagt. 

Voor het geval dat jullie deze knolletjes volgend najaar gaan bestellen, zal ik alvast mijn bloembollen leverancier op de hoogte stellen van deze naamsverandering!

Fijne week
Hetty
Nieuwe volgers, fijn dat je mee leest.
Hermodacthylus
Hermodacthylus is een prima bloem voor in de vaas.
Hermodacthylus
"Groene lente elf" in de border. 
Hermodacthylus
Hier close up.
Mijn comments op jullie blogposts:

Jan: Wat een gezellige dag is dat geweest. Ik zie dat Rika nog steeds een fanatieke sneeuwklokjes verzamelaar is.
Lisa: Happy spring! Finally some flowers in your garden. I am so pleased to see these patches of colour.
Zem: Bedankt voor je opbeurende woorden. En inderdaad ik heb de zon afgelopen week gevoeld op mijn rug!
Margriet: De paprika zaden die ik n.a.v. jouw blogpost heb gezaaid komen op!


Reacties

  1. Hoe dan ook benoemd, Hetty, het is een absolute schoonheid!
    En dan ook nog eens vroegbloeiend.
    Ik ga hem noteren, met alle namen ;-)
    Hartelijke groeten van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig ik kwam deze Groene-lente-elf ook tegen op onze bloembollenroute.
    Ik ga hem/haar zeker kopen, kan hij/zij wat schaduw hebben ?
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello Hetty, I can tell you I am most excited about a bit of color in the garden. My goodness, that iris is gorgeous no matter what you call it. Happy Spring.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Hetty, wat een supermooie naam heb je verzonnen voor dit irisje. Ga de bolletjes voor volgend jaar bestellen. Hartelijke groet, Carina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wie verzint nu een naam als vingerknol, kan nooit een tuinliefhebber geweest zijn, toch..........

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten