Planten vermeerderen is geen hogere wiskunde.

I


Wil je een extra groep van planten uit jouw tuin?  Of ben je de naam vergeten van het soort en zou je er meer van willen? September is een perfecte maand om deze planten te vermeerderen. 


Ik wil een perk met Nepeta (kattenkruid) aanleggen. Ik schreef verleden week al over dit stukje tuin dat ik ga aan leggen. Inmiddels ligt de compost op het karton. Ik heb zo’n 20 planten nodig. Online kosten deze planten tussen 2 en 3 euro. Jullie kunnen uitrekenen wat dit gaat kosten en vergeet de verzendkosten niet. Ik weet het al, het kost me helemaal niks!

 

Ik heb de lage Nepeta ‘Kit Cat’ in de tuin en die ga ik vermeerderen. Deze planten hebben prachtig gebloeid, zie foto boven. Ik heb ze begin augustus teruggesnoeid en nu zien ze er weer fris uit. Ik pak mijn schepje, steek dan bij alle planten een stukje weg. De plant merkt daar niet veel van en je ziet geen verschil in de border. Win-win.

 

Planten delen:

De planten worden in kleine stukjes gebroken. Dit gaat bij kattenkruid gemakkelijk. Heb je een plant met stevige wortels dan kan je een scherp mes gebruiken om de wortels te delen.

Vervolgens snij ik het loof af tot ongeveer 5 cm. Anders verdampt de plant te veel water.

Vul een potje met wat potgrond en plant het stekje erin.

Geef water en zet je stekken in de schaduw totdat ze gaan groeien. 

 

Planten in de border delen:

Soms heb je planten die het niet meer zo goed doen. Deze planten moeten worden verjongd. Spit de hele plant uit. Het hart van de plant is het oudste, dat gooi je weg. 

De buitenste randen kan je in stukken breken of snijden en opnieuw in de border terug planten. 

Geef water. Volgend jaar zal de plant veel beter bloeien.


Zoals je ziet is planten vermeerderen een kwestie van delen en vermenigvuldigen. Het is geen hogere wiskunde!

Fijne week

Hetty

Steek bij elke plant een stukje af.

Deel de stekken en snij het blad er tot ongeveer 5 cm af. dit om verdamping te voorkomen.

Plant de stek in een potje met potgrond.
Geef de stekken water en zet ze op een beschaduwde plek.
Je ziet geen verschil, maar elke plant heeft stekken gegeven
Ik heb deze week een dikke laag compost op het karton gestrooid. De nepeta ga ik hier volgend jaar inplanten.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week van september in de tuin kan doen:
Knip de hagen zoals taxus en liguster. Dan heb je de hele winter een strakke heg om naar te kijken. Mijn liguster heeft geen kale plekken meer, maar ziet er nog steeds niet gezond uit. Lees er meer over: hoe is het met jouw ligusterhaag?
Knip de Wisteria (blauwe regen). Op dit moment maakt hij lange uitlopers. Meer weten hoe je de blauwe regen moet snoeien lees het hier: het geheim van een prachtig bloeiende wisteria.
Het blog van mijn nieuw aan te leggen stukje niet gelezen? Hier is de link: een domme fout.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Omgekeerde graszoden zijn een prima bemesting. Je hoort en ziet nog van mijn nieuwe aanplant op het karton. Ik heb er vertrouwen in.



 

Reacties

  1. Het kan niet anders dan goed gaan, ik heb alle vertrouwen in jouw groene vingers. Ik ben zelf beperkt op het balkon,maar gisteren plukte ik toch een eerste komkommer en plantte ik tulpen en knoflook in pot en zaaide ik veldsla in een bak. Klein geluk noem ik het maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hetty
    Wat doe jij met jonge rozen die niet bloeien en alleen maar groene stengels maken?

    Nog een reactie op vorige week, fouten wel of niet dom maken we allemaal. Deze fout is niet dramatisch.
    Maar wat je met jouw appelboom gedaan hebt, is in mijn ogen vreselijk. Bewust een gezonde boom met een parasiet infecteren, is voor mij onbegrijpelijk, mistletoe voedt zich van de boomsappen en de boom kan zich niet verdedigen. De appelboom heeft hiermee een doodvonnis gekregen. Heb al grote oude bomen op die manier zien afsterven. Als hier een boom infecteert is, proberen de mensen zo snel mogelijk de mistletoe te verwijderen en meestal wordt de hele tak afgezaagd in de hoop de boom te redden.

    Ik ben ook verbaasd dat jij nu al de lavendel zo sterk terug geknipt hebt. Ik knip de lavendel in het voorjaar samen met de rozen als de forsythia is uitgebloeid. Dan begint de lavendel uit te lopen en is duidelijk te zien tot hoever je kan knippen. Altijd zoveel als mogelijk. Als de bloemenstengel opkomen maak ik een totale Chelsea Chop. Hierdoor wordt de lavendel struik steviger en begint later met de bloei, maar bloeit langer. Nu bloeit de lavendel nog steeds. Over een paar weken zal ik de bloemen stengels weg knippen en ongeveer 1/3 terug snijden (met de hegeschaar, ik heb honderden struiken staan). En kijk ik in de winter naar mooi gevormde lavendel struikjes, en niet tegen kale takken. Maar vooral heeft de lavendel hierdoor meer overlevingskans in een koude winter. Het is ook duidelijk te zien waar de lavendel is en er niet overheen gelopen wordt. Een afgebroken tak bij lavendel komt niet meer goed. Ik heb nog nooit in de winter een struik verloren. Maar wel deze natte zomer, langdurig regen en lavendel gaan niet samen.
    Heb deze methode geleerd van een lavendel kweker.
    Bij de rozen maak ik ook de Chelsea Chop en knip ongeveer elke vierde stengel korter, ook de rozen staan hier nog uitbundig te bloeien.

    Karton gebruik ik ook in de tuin, om onkruid tegen te gaan en om vocht vast te houden, dus minder gieten. Tussen de planten leg ik stroken karton daar over komt afgemaaid gras en aarde, een feest voor wormen, waardoor egels in de tuin komen en die dan ook slakken weg eten. Een win win situatie.

    Ieder geeft zo zijn eigen draai aan zijn tuin. Maar het belangrijkste is het klimaat, en die is overal anders. Nog veel tuin plezier.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten