Klimaatverandering en kleur.

Je kan geen journaal bekijken, elke dag is er wel een item over klimaatverandering. Smeltende ijskappen, El Niño in de oceaan, heftige regen rond de Middellandse zee, en droogte in onze eigen tuinen. We worden helemaal murw van het klimaat en alsof dat nog niet genoeg is begin ik er nu ook al over. Wel met een invalshoek die niet op het nieuws wordt behandeld: klimaatverandering en kleur.

 

Wanneer ik in Italië of Frankrijk ben, fotografeer ik steevast de potten met felgekleurde bloemen. Zie foto boven. Liefst tegen een strakblauwe lucht. Die kleuren zijn zo lekker bij elkaar! Maar in mijn eigen tuin waag ik me niet aan die pittige kleuren. Meestal kies ik blauw, roze of wit. 

 

Zachte kleuren komen mooi uit in een klimaat waar regelmatig regen valt. Maar nu we door klimaatverandering minder regen en veel feller licht hebben, rijst de vraag: moeten we niet voor wat hardere kleuren gaan kiezen? Want onze zachte pastelkleuren vallen weg in het verblindende zonlicht.

 

Verleden jaar heb ik dit in één foto weten te vangen: een border in pastel met op het einde hardere kleuren. Toen ik thuis de foto’s bekeek, zag ik bijna niets van de pastelkleuren, maar de hardroze kleur sprong eruit. 

 

Het bewijs is dus geleverd. Een warmer klimaat vraagt om fellere kleuren.

 

En daarom heb ik dit voorjaar geen zachtblauwe surfinia’s gekozen bij de Huyskweker, terwijl ik er wel  naar vroeg. Opeens stond ik met een felroze in mijn hand! ‘Kom op Hetty,’ zei de eigenaresse, ‘jij bent trendsetter. Koop jij nou eens iets in een felle kleur’! Ze pakte meteen een bijpassende verbena om er een leuke combi van te maken.

 

Nu staan ze in de tuin, de felroze surfinia’s in het harde licht. En in tegenstelling tot mijn zachtroze rozen slaat deze kleur op geen enkel moment van de dag dood. 

 

Ik heb tussen de zachtroze rozen ook wat felle kleuren geplant. Want in een warmer klimaat moeten de kleuren knallen!

 

Wat denk jij? Ben jij al om?

 

Fijne week

Hetty

Nieuwe volgers van harte welkom.

Heerlijk die felle kleur tegen een blauwe lucht.

De border met in de voorgrond de pastelkleuren en de hardroze kleur in de verte. De pastelkleuren vallen weg.
Ik kan deze bloembakken in het buitenland blijven fotograferen .
In Italie.
In Frankrijk.
Hier de potten in mijn eigen tuin. Hardroze surfinia's en verbena. Gaura in het midden.
Het maakt niet uit hoe hard het licht is, ze zijn altijd mooi.

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Knip de uitgebloeide bloemen weg. De plant hoeft dan geen energie te verspillen aan het maken van zaden.
Benieuwd wat ik in andere jaren voor combinaties met eenjarigen heb gemaakt? Lees het hier: Creatief met eenjarigen.
Als je nieuwe planten wil planten, zorg dan voor voldoende water bij de wortel. Ik graaf een gat, gooi het vol water, wacht en gooi het nogmaals vol water. Dan plant ik daarna de plant. Op die manier hebben de planten water aan de wortels. En hou ze in de gaten!
Wat kan je doen tegen het uitdrogen van de border? Lees het hier: Klimaatverandering, wat doe je eraan?
Op vrijdag 23 en zaterdag 24 juni is mijn tuin weer geopend als deelnemer van de Zeeuwse Tuin2-daagse. Alle info op: Romantische Rozentuin.

Mijn comments op jullie posts:
Pauline: Wat een goed idee om de pioen uit de tuin van je moeder mee te nemen. Zo heb je haar altijd bij je. Het probleem van weinig bloei in de pioen kan zijn, dat ze te diep zijn geplant. De groeipunten moeten namelijk net boven de grond zijn. Je kan de plant eind augustus mbv een spitvork wat naar boven proberen te halen. Wat het ook kan zijn is droogte. Verleden jaar was het erg droog en wellicht heeft de pioen stress ervaren. Geef hem water. Verder is het een plant die graag wat voeding krijgt. Dus strooi er bv wat koemestkorrels bij. Wacht daarmee tot het regent.....ooit...





 

 

 

Reacties

  1. Heerlijk die felle kleuren. Zelf gebruik ik ze steeds vaker. Ook kies ik nu regelmatig voor oranje. In combinatie met blauw en paars........ik wordt er blij van!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten