Een frietje met ... Met WAT??

Laatst is onze dochter onverwacht langsgekomen. Tegen etenstijd vraagt ze: ‘Gaan we een frietje halen op de dijk?’ Op de dijk van Westkapelle kan je namelijk de zon in de zee zien zakken. En als je kind meer dan 150 km komt rijden om een Zeeuws frietje met je te eten op de dijk, dan doe je dat natuurlijk!

 

We rijden naar Westkapelle en sluiten aan in de lange rij bij de friettent. Zodra onze friet gebakken is rennen we naar de auto om vervolgens een mooi plekje aan de waterkant te bemachtigen. Het uitzicht is prachtig.

 

Als ik de friet bijna heb opgegeten, lees ik op de bodem van mijn frietbakje: compostable. Wat goed! Eindelijk een frietje zonder plastic bakje. Ik zie mogelijkheden en opper meteen: 'Dit bakje zou ik dus als zaaibakje kunnen gebruiken'. ‘Dat wordt een blog’, roept mijn dochter vanaf de achterbank. Ze maakt meteen wat foto’s ter illustratie.

 

Thuis maak ik het bakje netjes schoon. Mayonaise tussen de zaailingen lijkt me niks. Vervolgens plant ik er de zaailingen van de lupine in, die nog beschut moeten blijven. Het houten stokje dient als plantenlabel. Het plan is om de zaailingen met bakje en al half mei in de grond te planten. Wat wil je nog meer?

 

Maar zo geweldig wordt het niet. Het  frietbakje blijkt van erg goede kwaliteit. Er komt namelijk helemaal geen water door. Dus om het succesvol te gebruiken als zaaibakje had ik er wat gaatjes in moeten prikken. Het bakje is zelfs zo stevig dat ik me af vraag of de lupine zaailingen sterk genoeg zijn om ooit door de bodem heen te groeien. 


Een goed initiatief composteerbare frietbakjes. Maar wat mij betreft is het nog geen excuus om vaker friet te eten!  


Fijne week
Hetty

romantische rozentuin

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Het frietje aan de dijk van Westkapelle.
Composteerbaar!
Frietje met?  Lupine zaailingen!
Zo zien de lupine planten eruit als ze groot zijn.
Lupine 'Gallery Blue' is loei sterk en bloeit eindeloos, tenminste als je de uitgebloeide bloemen er uit blijft halen.
Er zijn meer zaailingen. Dit is cosmea. Die moeten nog ergens in de bomvolle border worden geplant.
En dit zijn de leeuwenbekken die ik half maart zaaide. Help! Die moeten er ook nog bij! En dan heb ik het nog niet over de zonnebloemen en dahlia's.....

Wat je deze week van mei in de tuin kan doen.
Begin met het afharden van je zaailingen. Zet ze overdag buiten op een licht beschaduwde plek. Is het koud 'nachts? Zet ze binnen. Na de ijsheiligen (11 tot 14 mei) mogen ze worden geplant.
Zaai cosmea -als je dit nog niet hebt gedaan- en ook zonnebloemen kan je nu nog zaaien. Lees hier hoeveel plezier je ervan hebt: heb je nog voldoende kleur in de tuin?
Nog geen potten beplant met eenjarigen? Laat je hier inspireren. Tuinieren in potten.
Haal hier en daar wat van de vergeet-me-nietjes weg. Zo komt er wat lucht in de border en bij de planten. Het viel mij op dat de slakken bij de voet van de vergeet-me-niet planten schuilen. Zet de uitgetrokken planten in een vaas of zoals ik in een emmer op de waterput. Lees hier hoe ik 25 jaar geleden mijn eerste vergeet-me-nietjes kocht bij een bijzondere kwekerij. vergeet-me-niet.

Mijn comments op jullie posts:
Ellen: Jouw advies tegen de schimmel op Liguster: Knoflook thee. Bedankt voor de tip!
Margriet: Daslook; wacht maar af, op een gegeven moment gaat het uitdijen en kan jij ook alle amuses voorzien van een bloemetje!
Groengenot: Gelukkig heb je geen ligusterhaag, want het is in België ook gesignaleerd!

Dan nog even wat over de Ligusterhagen waar ik verleden week naar vroeg.

Heel veel tuinvrouwen hebben me gemaild. Dank voor jullie adviezen en reacties. Ik heb begrepen dat ook in de rest van het land Ligusterhagen aangetast zijn. Tevens in België. Er zijn verschillende tips die ik heb ontvangen en jullie graag doorgeef. Let wel, ik heb er geen ervaring mee:

De haag besproeien met knoflookthee
De haag besproeien met EM bacteriën (online te koop)
Of nieuwe stekken/planten in de kale stukken planten.
Mocht er nog een gouden tip zijn dan hoor ik het graag.

Reacties

  1. Toch jammer van die bakjes, was een mooie reden om geweest om dit uitstapje wekelijks te herhalen! Ik heb de daslook inmiddels ook eens geproefd, pittig bloempje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Hetty, ik krijg ineens erg veel trek in frietjes.
    Maar wel een goed initiatief, composteerbare bakjes. Vermoedelijk duurt het wel een jaartje in je composthoop voordat ze vergaan zijn.
    Het is wel jammer, na de Buxus komt ook de Liguster in de problemen.
    Gelukkig valt het hier (nog) mee.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten