Composteren uit de losse pols.

Ieder jaar is er wel een bezoeker in mijn tuin met de opmerking: 'Hetty, waarom hebt jij geen composthoop? Mijn antwoord is altijd: 'Waarom zou ik ruimte opofferen als ik gratis compost op de stort kan halen'. Ik krijg dan een meewarige blik toegeworpen. Compost van de stort, dat is niks.

 

Ruimte voor een composthoop heb ik nooit vrijgemaakt. Ik heb op die plek liever planten. Ik ben niet voor niks plantverslaafde. En om mijn geweten te sussen vul ik elk najaar enkele plastic zakken met bladeren en gooi die onder de rododendron. Het jaar daarop is het bladaarde geworden. Vervolgens strooi ik die over de border. Goed bezig lijkt mij.

 

Toch knaagt het aan mijn geweten. Al die appelschillen, kontjes van de andijvie, sla bladeren enz. dat zal toch gemakkelijk verteren? Afgelopen najaar krijg ik zomaar een lumineus idee. De oude zinken vuilnisemmers zonder bodem, dat zou een perfect compostvat kunnen zijn. Het ziet er ook mooier uit dan zo'n plastic ton.

 

Ik lees me in over composteren en wat blijkt, niet alleen groenafval moet erin, maar ook bruin. Met bruin wordt bedoeld, takjes, stro, ja zelfs onbedrukt bruin karton. Weer wat geleerd. 

 

Ik vul de ene vuilnisbak tot de rand toe met groen en bruin, gooi er een emmer water over en doe het deksel dicht. Composteren maar! De andere vuilnisemmer bij de keukendeur wordt voor het dagelijkse -ongekookte- afval gebruikt. In februari mix ik het half verteerde afval door elkaar.

 

Verleden week heb ik de balans opgemaakt van een winter lang composteren. De vuilnisbakken zijn beide half vol/leeg. Ik gooi alles bij elkaar in één vuilnisemmer. Ieuw, wat een vieze kledderzooi. Waarschijnlijk is het veel te nat. Moet kunnen, ik ben tenslotte een novice op het gebied van composteren. Wat me verbaasd is, dat de pindadoppen (bruin) helemaal niet verteren. 

 

Boven op de compost plant ik een zaailing van de oranje Hokkaido pompoen. Wanneer hij gaat groeien dan kan dat over het kastanje hekwerk. Lijkt me enig!

 

En als er nu nog iemand over composteren begint…….. 

Fijne week

Hetty 

romantische rozentuin

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Ik bewaarde wat zaden van de pompoen. Ze ontkiemen verrassend snel!
Zie je de pinda doppen? Ze verteren helemaal niet.
Zinken vuilnisemmer met een pompoen zaailing. Hij kan gaan groeien!

Laten we nog wat mooiere plaatjes uit de tuin bekijken.
Iris Hollandia een bolgewas.
Pioen emodii
Rododendron. Weet je dat rododendrons het geweldig in een vaas doen?
Rodo's in de vaas in het keukenraam.
bleekpot voor de sier.
Wisteria, de bloei zal vlug voorbij zijn.

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Mijn composteer tips zijn wel erg uit de losse pols. Lees hier hoe je het precies moet doen. Het stappenplan van Velt: stappenplan composteren
De Chelsea Flower Show is afgelopen. Het is nog niet te laat voor de Chelsea shop. Lees er alles over: Tip planten langer laten bloeien.
Heb je nieuwe planten gekocht in het tuincentrum? Plant ze meteen in de grond en geef voldoende water!
Op vrijdag 2 en zaterdag 3 juni is mijn tuin weer geopend als deelnemer van de Zeeuwse Tuin2-daagse. Alle info op: Romantische Rozentuin.

Mijn comments op jullie posts:
Onbekend uit Bretagne: Jouw omstandigheden lijken best op de mijne. Altijd wind. Zo'n erwten net is perfect. Je zult er vast van alles mee vast zetten.
Margriet: De herten heb ik niet meer gezien gelukkig. Ik slaap wel heel licht....
Onbekend: Geen herten meer gezien, alles is afgesloten met een touw. Dat houdt hen niet tegen, maar soms is het net genoeg. Dan lopen ze naar de tuin van de buren.
Cheena: It is always a moment of fear when I look out the windows in the morning. fortunately no deer seen! Fingers crossed.
Jan: Het is een beetje uitproberen wat herten wel en niet lusten. Hier wordt de nieuwe aanplant van bomen ingepakt. Hortensia, rododendron, vlinderstruik, geranium, grassen en harige bladeren lusten ze niet. Vraag het de mensen in de omgeving. Dat doen wij hier ook in dorp.




 

 

 

Reacties

  1. Goed bezig Hetty! Ik nam tot vorig jaar altijd alle groente en fruitafval mee naar de tuin. Ik had steeds veel last van fruitvliegjes in de keuken dus ik ben er nu mee gestopt. Mooie is de tuin bij je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat ging niet helemaal goed met compost in de vuilnisemmers, hoewel zonder bodem kennelijk toch teveel afgesloten.
    Ook ik ben van de luie compost. Slow compost.
    Ik heb een schaduwrijke plek van krap anderhalve meter bij 75cm, iets uitgegraven. Daar gaat op de helft van die plek alle ongekookte groenten/fruit/bladafval in, steeds afgewisseld met droog bruin spul (takjes, droog blad enz) en soms een handje kalk en koemest. Dus net als jij. Er zat eerst een soort hekje omheen, maar dat is al vergaan, nu is het gewoon een bergje.
    Als de hoop te hoog wordt (hij klinkt steeds in), gooi ik er wat gras of zo overheen en begin op de andere helft van de plek ernaast aan de volgende hoop. De eerste hoop is na een jaar (hier het voorjaar) verteerd tot prachtige, zwarte compostaarde.
    Die graaf ik dan af en gebruik de compost in de tuin en in potten. En op de afgegraven plek begin ik aan de volgende hoop.
    En ik doe er verder niets aan, bij grote droogte soms even natsproeien.
    Die compost van de gemeente vertrouw ik niet helemaal qua samenstelling. Voor de moestuin zou ik hem zeker niet gebruiken.
    En jouw pompoen: het moet wel heel gek zijn als die het niet heel goed gaat doen!
    We horen het tzt wel!
    (Wacht jij ook zo ongeduldig tot er straks tuintijdschriften verschijnen met uitgebreide verslagen van de Chelsea Flower Show?)
    Hartelijke groet, Zem.



    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten