De truc. Rozen planten op dezelfde plaats.



Mijn bejubelde roos ‘Marie Pavic’ heeft de afgelopen koude winter niet overleefd. Eerst leek er nog hoop op herstel, maar ik moet de waarheid onder ogen zien. Marie is dood.

Ik wil een nieuwe roos ‘Marie Pavic’ op dezelfde plaats planten.

Een roos op dezelfde plaats herplanten is vragen om moeilijkheden. Rozenaaltjes, bodemmoeheid, schimmels; voor de nieuwe roos liggen allerlei gevaren op de loer. Gelukkig las ik op het blog van Hester Praet ( www.depraettuin.nl ) de oplossing voor dit dilemma; plant de nieuwe roos in een doos.

Voor een experiment ben ik altijd te porren. De oude roos heb ik uitgegraven. Daarna haalde ik een kartonnen doos uit de supermarkt. De doos heb ik in het gat gezet. Uit een ander gedeelte van de tuin -waar nooit rozen hebben gestaan- haalde ik een kruiwagen ‘verse’ grond. De nieuwe roos plantte ik in de doos en bedekte alles met de verse grond.

De doos zal binnen een jaar verteren. Tegen die tijd is de roos flink gegroeid en beter tegen ziektes bestand.

De truc met de doos. Tuinieren is af en toe net hocus pocus!

P.S. Nieuwsgierig hoe het met de roos is? Marie bloeit al weer jaren in de tuin!

Roos 'Marie Pavic' close up

Graaf een gat

Een kruiwagen verse grond en de doos.

De doos in het gat.

De nieuwe roos geplant.
 

Reacties

Een reactie posten