Tip. Planten langer laten bloeien.

Publieks winnaar van de Chelsea flower show 2022
Publieks winnaar van de Chelsea flower show 2022.


Afgelopen week zat ik als een vlieg tegen de televisie aangeplakt. Het was namelijk de week van de Chelsea flower show. Dit evenement wordt eind mei in Londen gehouden.


Het is mij opgevallen, dat als je -in Nederland- tijdens de Chelsea flower show naar een tuincentrum gaat, er bijzondere planten te koop zijn. Waarschijnlijk zijn dit de overgebleven planten die voor de show zijn gekweekt. Deze uit de kluiten gewassen pronkstukken zijn natuurlijk niet te weerstaan. Zo zag ik me afgelopen week een lupine van één meter hoog kopen, terwijl elke vezel in mijn lichaam zei: niet doen! De plant kon niet eens rechtop in de auto en moest schuin op de passagiersstoel worden vervoerd. Een totaal onverantwoorde aankoop, maar mooi is hij wel deze donkerrode lupine ‘Masterpiece’. Je ziet de lupine overigens ook op de bovenstaande foto van de publieks winnaar.

 

Wanneer de Chelsea flower show gehouden wordt is het tevens tijd voor de ‘Chelsea Chop’, zoals ze dat in Engeland noemen. Dit is een manier om je planten steviger te maken en langer te laten bloeien. En zeg nou zelf, wie wil dat niet?

 

Welke planten komen in aanmerking?

De laatbloeiende en krachtig bloeiende vaste planten zijn geschikt. Ik 'Chop' de Phloxen, Herfstasters en Campanula lactiflora (een hogere soort).  

 

Hoe gaat het in zijn werk?

Als je planten groep uit tien bloemstengels bestaat, top er dan vijf. De getopte stengel zal reageren door zijscheuten te maken, die steviger zijn en meer bloemen geven. Ze bloeien later waardoor de bloeitijd wordt verlengd.

 

Wat doe je met de toppen van deze planten?

Van de afgebroken toppen kan je proberen nieuwe planten te stekken. (Zie onderstaande foto's) Maak stekjes van ongeveer 7 cm. Halveer de bladeren om verdamping tegen te gaan en steek de stekken in een potje met potgrond. Knip vervolgens de bodem uit een plastic waterfles en zet die er overheen. Laat de dop eraf. De fles fungeert als een mini broeikasje. Nu ben ik zelf niet zo’n gebruiker van die plastic flessen, maar deze heb ik bewaard van onze vakantie uit Frankrijk. Recycling!

 

Ik hoop dat de stekken het gaan doen, want wat extra planten is nooit weg. Zeker niet als je de mooie Phlox ‘Blue Paradise’, of de Campanula lactiflora ‘Prichard’s variety’ hebt gestekt!



Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Phlox 'Blue Paradise'
Een foto van Phlox 'Blue Paradise', verleden jaar genomen.
De Chelsea shop bij de phlox.
De Chelsea Chop bij de Phlox in mijn tuin. Top de plant.
Stekken van de phlox.
Maak stekken van de toppen. Hier heb ik stekken van de Phlox.
stek van phlox
Waterfles fungeert als broeikasje
romantische rozentuin
Tot slot wat sfeerbeelden. Niet van de Chelsea flower show, maar uit mijn eigen tuin:
romantische rozentuin  clematis durandii

romantische rozentuin  nigella

romantische rozentuin

romantische rozentuin

romantische rozentuin

romantische rozentuin lupine masterpiece
 Lupine 'Masterpiece'. 
romantische rozentuin lupine masterpiece

Wat je deze week van mei in de tuin kan doen:
Heb je in vorm gesnoeide struiken? Knip ze nu in model.

Geef de planten die je net in de grond hebt geplant -zoals eenjarigen- voldoende water. Het regent wel, maar de grond is hier nog steeds (te) droog.
Knip de uitgebloeide bloemen bijvoorbeeld rozen weg. Zo blijft je tuin mooier en bloeien de planten langer.
Let op de slakken, ga in de avond op jacht met de zaklantaarn. Lees het blog hierover terug: The battle

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: Succes en beterschap! Ik hoop dat je snel weer in de tuin mag gaan werken.





 

Reacties

  1. Oh goed dat je het schrijft, ik ga morgen nog snel even choppen, mijn phloxen staan er goed bij. Stekken ga ik ook eens proberen, ik scheur ze meestal...........Prachtige foto's van je tuin, genieten nu hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. That lupine is gorgeous. I have always wanted to go to the Chelsea Flower Show. Maybe someday.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede herinnering, vorig jaar heb ik het ook bij een aantal planten gedaan.
    Het gedeeltelijk choppen is nog beter, zoals je beschrijft.
    En wat ziet je meituin er toch heerlijk uit; na de regen krijgen we nu gelukkig weer wat warmte.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten