Bezoek aan een sneeuwklokjes tuin.

sneeuwklokjes en winterakonieten

Verleden week heb ik, samen met mijn man, een echte sneeuwklokjestuin bezocht. De tuin is groot en er staan veel oude bomen. Of het huis permanent bewoond wordt weet ik niet. Misschien niet. Voor een sneeuwklokje is dat een voordeel. Die houdt niet van gewoel in de tuin; van verplanten, veranderen. Een sneeuwklokje houdt van rust.

 

Op het grasveld in de tuin groeit een enorme groep sneeuwklokjes. Ze staan hier misschien al 100 jaar. Op het oog zijn het allemaal dezelfde: Galanthus nivalis. Ik ga natuurlijk niet door de sneeuwklokjes lopen om te kijken of er een afwijkend soort tussen staat. Maar er is me verteld dat er vroeger Engelse sneeuwklokjes verzamelaars de tuin hebben bezocht om te kijken of er iets bijzonders tussen stond.

 

Verderop in de tuin, onder een oude boom, staan groepjes met bijzondere sneeuwklokjes. Bij elk soort staat een naambordje. Ik kan ze van dichtbij bekijken en herken soorten die ik in het verleden ook heb gekocht. Maar waar die gebleven zijn? Met de camera maak ik foto’s in de hoop mijn verloren sneeuwklokjes opnieuw te kunnen determineren.

 

Thuisgekomen ga ik meteen aan de slag. Als eerste vind ik Galanthus ‘Daphne’s scissors’. Een sneeuwklokje met de tekening van een schaar erop. Ze staat zelfs nog op ongeveer dezelfde plek. Het sneeuwklokje staat er al zeker 10 jaar en het is nog steeds maar één enkel bolletje. Misschien is dit niet de beste plek. Maar ach, je kunt natuurlijk niet alles met een schaartje knippen nietwaar? 

 

Tegen de stam van de sering vind ik de Galanthus viridapiece. Een sneeuwklokje met groene puntjes. Ook al 10 jaar in de tuin. Ze zijn zo dicht tegen de stam van de sering aangegroeid dat het onwaarschijnlijk is dat ik daar ooit met mijn schepje kom! Deze sneeuwklok is mij te slim af.

 

En als laatste dat enorme sneeuwklokje dat ik van een tuinvriendin heb gekregen. Dat moet Galanthus ‘Sam Arnott’ zijn.

 

Ik ben helemaal tevreden over mijn collectie sneeuwklokjes nu alle soorten weer zijn gevonden en benoemd. Nu moet ik alleen nog ophouden met wroeten in de tuin….

 

Dat is voor mij natuurlijk wel een dingetje!


Fijne week

Hetty

romantische rozentuin.

De nieuwe volgers van afgelopen week, van harte welkom op mijn blog.

veld met sneeuwklokjes en winterakonieten
Sneeuwklokjes en winterakonieten
veld met sneeuwklokjes
Schitterend wit!
veld met sneeuwklokjes
veld met sneeuwklokjes
Hoekje met bijzondere sneeuwklokjes.
Galanthus Daphne's scissors.
Galanthus Daphne's scissors gevonden in mijn tuin. Zien jullie ook de schaar in de kelkblaadjes?
Galanthus dionysus
In mijn tuin een hoekje met Galanthus dionysus en op de achtergrond G. nivalis
Galanthus 'Sam Arnott'
Galanthus viridapiece dicht tegen de stam van de sering aangegroeid.
Galanthus 'Sam Arnott'
Galanthus 'Sam Arnott' met wel 3 cm grote bloemen!

Wat je in februari deze week in de tuin kan doen:
Ik heb deze week kieseriet bij de rozen gestrooid. Als je de borders nog niet hebt gesnoeid, dan kan je daar mee beginnen. 
Sneeuwklokjes kan je nog steeds delen. Lees sneeuwklokjes vermeerderen zo doe je dat 
En lathyrus zaaien kan al. Lees lathyrus zaaien stap voor stap.

Mijn comments op jullie posts:
Margriet: We leren steeds van elkaar. Misschien is tuinieren bij uitstek geschikt om ervaringen te delen!
Lisa: How are your snowdrops? Blooming or still dormant? I hope they are flowering.
Miranda: Leuk dat je de cyclamen volgend jaar gaat proberen. Je zult er geen spijt van hebben. En weet je, ze zijn veel gemakkelijker buiten dan binnen.
Machteld: Fijn dat je nog steeds mee leest.
Margo: Ik hoop dat je je helemaal te buiten bent gegaan aan cyclamen










  

 

 



Reacties

  1. Waar is die sneeuwklokjestuin? Gr. Mies Melsen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist tot vorig jaar niet eens dat er verschillende soorten zijn! Ik heb geen idee welke ik in de tuin heb en of het allemaal dezelfde zijn. Moet ook eens gaan determineren.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig gezicht, zo'n veld vol met sneeuwklokjes. Die ene met die schaar is heel bijzonder. Ben nu weer in Nederland. Mijn Franse border zal moeten wachten tot begin april.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten