De herfst kruipt in de tuin.

Het is nog lekker weer en ik ben laatst zelfs op het strand geweest. Toch merk je dat de herfst eraan komt. Je voelt het aan je rug als je opstaat en je ruikt het aan de aarde na een regenbui. Je ziet het aan de grassen. Opeens hangen er dauwdruppels aan. 

De doorbloeiende rozen geven hun laatste showtje weg. Maar er zijn nog knoppen. Misschien komen ze nog in bloei. 

Gister zag ik de koolmezen in de peren pikken. Dat is slecht voor de oogst. Aangevreten fruit kan je niet bewaren. De peren moeten worden geplukt. Ze moeten in de schuur nog wat na rijpen voordat we ze kunnen eten. Het afgevallen en beschadigde fruit heb ik op een hoopje gelegd. Daar zijn de vlinders dan weer blij mee.

Er moet eigenlijk ook gewerkt worden in de borders, maar voorlopig blijft het bij peinzen. De kleigrond is nog te droog dus verplanten moet wachten. Wel kan ik uit het schelpenpad het onkruid trekken. 

Zo rommel ik wat aan en zie de kleuren veranderen van groen naar geel of rood. Ik zou de zomer liefst willen vasthouden; maar ik kan het niet meer ontkennen. De herfst is in mijn tuin gekropen.

Fijne week

Hetty

Grassen, clematis en de laatste rozen.
Althea bloeit nog volop met honderden kleine bloemen.

Zoveel dauwdruppeltjes
Sommige rozen bloeien nog steeds.
Zonnebloem er zijn genoeg zaden voor de vogels.

Wuivende grassen.

Een perenboom vol peren.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week van september in de tuin kan doen:
Knip de hagen zoals taxus en liguster. Dan heb je de hele winter een strakke heg om naar te kijken. Mijn liguster heeft geen kale plekken meer, maar ziet er nog steeds niet gezond uit. Lees er meer over: hoe is het met jouw ligusterhaag?
Knip de Wisteria (blauwe regen). Op dit moment maakt hij lange uitlopers. Meer weten hoe je de blauwe regen moet snoeien lees het hier: het geheim van een prachtig bloeiende wisteria.
Soms maak ik heel domme fouten. Doe ik gedachteloos het verkeerde. Lees er hier meer over. Een domme fout. Een jaar later kan ik jullie vertellen dat ik geen verschil heb bemerkt tussen het ene en het andere stuk. Dus kies voor de methode no-dig. Dat kost je minder 'elleboog energie'.


Mijn comments op jullie posts:
Vera: je bent goed bezig voor de vlinders. Ik hoop dat er heel veel op de appels komen.
Margriet: ik denk dat de vlinders met de warme lucht mee naar Nederland zijn gekomen. Genieten is het wel om er zoveel opeens te zien.
Allen: op de site van de vlinderstichting staan heel veel tips hoe je het voor de vlinders aangenaam kan maken.






 

Reacties

Een reactie posten