Plantennamen kunnen verwarren.

Sommige mensen houden er een bijzondere gewoonte op na om hun planten te benoemen. Zij noemen de planten naar diegene die hun de plant heeft geschonken. Zo noemde mijn moeder de Acanthus altijd ”mevrouw van Berkel’. 

 

Ik betrap mezelf ook wel eens op deze gekke eigenschap, als ik even niet op de naam van een plant kan komen. Dan noteer ik in mijn boekje: ‘die blauwe uit Frankrijk, of paars van het schilderij’. Voor mij is het duidelijk, maar als iemand dat leest is het abacadabra.

 

Gelukkig was er Linnaeus, de man die elke plantensoort een geslachtsnaam en een soortaanduiding heeft gegeven. Het lijkt veel werk om die Latijnse namen te leren, maar het heeft heel wat voordelen. Als je in het buitenland in een tuin een leuke plant ziet, vraag dan naar de Latijnse naam. Schrijf de naam op en bestel de plant bij een Nederlandse kweker.

 

Daarom is het goed dat deze Latijnse namen bestaan. Want waar je ook komt op de aardbol; mohn, pavot, poppy, amapola of klaproos, in het Latijn heet deze plant in alle landen Papaver!


Fijne zomer week.

Hetty

Papaver somniferum 'paars van het schilderij'
Acanthus 'mevrouw van Berkel'


De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!
Wat je deze week in de tuin kan doen:

Verzamel żaden van eenjarigen. Bijvoorbeeld: papaver, juffertje in het groen, digitalis of eenjarige ridderspoor. Doe ze in een papieren zak en zet de naam en het jaartal erop. Bewaar ze tot volgend voorjaar.
Schrijf op welke planten verzet moeten worden dit najaar. Zijn er planten die te droog/nat staan?Of staan deze planten toch teveel in de zon? Noteer het.
Vergeet niet te genieten van je tuin. Of lees nog een blog terug over een van de mooiste tuinen die ik in Engeland heb bezocht. Een dag op Hicote Manor 
Of doe eens gek en ga voor geel. Ik schreef er dit blog over: Ik hou niet van geel

Reacties

  1. en dan nog blijft de verwarring. wat te denken van Allium nigrum. Buiten het feit dat volgens de woke de toevoeging van nigrum niet meer zou mogen, is deze Allium wit van kleur !
    Het wordt zo langzaam aan al weer tijd om de bloembollen voor komende herfst uit te zoeken. Let wel op dat de bloembollenoogst vanwege de extra natte winterperiode bijzonder slecht is, dus de voorraad ook beperkt. Sommige soorten zullen niet verkrijgbaar zijn. Zet daarom bij uw bestelling : Geen Vervangers Leveren a.u.b. ! als u juist die bepaalde kleur voor ogen heeft op een plek in uw tuin. - Dit voorkomt teleurstelling volgend voorjaar.
    Hetty houdt niet van geel schrijft ze in haar blog.
    Je zou maar witte tulpen besteld hebben en volgend voorjaar bloeien ze geel.

    Succes met het uitzoeken van de mooiste bloembollen kleuren combinaties
    de tuingroeten van Jan Deen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi die papavers. In de tuin van mijn dochter waren ze met een stek ban mij meegelift en in bloei gekomen. Zij wilde ze niet maar ze mochten tot bloei komen en daarna heb ik de zaaddozen afgeknipt

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten