Ik hou niet van Geel.


Regelmatig zeggen bezoekers over de planten in mijn voortuin: 'Ik hou niet van geel'. Ik ken zelfs een kweker die geen geel bloeiende planten verkoopt. ‘Met gele planten blijf je zitten’, heeft hij me verteld. Jammer, want er zijn veel mooie gele bloemen en planten. 

Hierboven een foto van Great Dixter (UK), de tuin van Christopher Lloyd. (1921-2006) Het is een uitbundige tuin vol planten en bloemen in de wildste combinaties. Hij was niet bang van geel. Zijn filosofie: Wees creatief en voel je vrij om te doen wat je zelf leuk vindt. 

Wanneer ik een tuin bezoek neem ik liefst een plant mee als souvenir. Als herinnering aan Great Dixter kies ik een gele plant met de grappige naam: Verbascum 'Christo’s Yellow Lightning'. De plant stond daar overal in de borders - uitgezaaid? - en ging als een raket. 


Maar in mijn tuin bleef het een plant van hoop en verwachtingen, maar erg weinig ‘Yellow Lighting’. Toch is de plant in leven gebleven. 


Echter dit jaar heeft de plant eindelijk de ruimte gekregen die hij verlangde. Nu de buxushaag is gerooid kunnen de wortels zich uitspreiden. En hij groeit… en bloeit…. Zachtgeel en het licht op! De zon schijnt in de voortuin, zelfs op een regenachtige dag.

 

Het aardige van zo’n planten souvenir is dat je wordt herinnerd aan de tuin waar je de plant kocht. Deze plant ademt voor mij de sfeer van Great Dixter. 

 

Daarom eindig ik dit blog met de woorden van Christopher Lloyd: Ik voel me vrij om te doen wat ik zelf leuk vind. 


Ik hou van geel!

Fijne week

Hetty

romantische rozentuin

Volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom en veel leesplezier.

Verbascum in mijn tuin.
Het licht lekker op!
Duizenden kleine bloemen zitten erin.
Kniphofia ook mooi geel.
Een sterke combi, geel met paars.
Anthemis, onschuldig in geel.
 Anthemis Sauce Hollandaise. Zo zonnig!

Mijn comments op jullie posts:


Marjolein: Wat een kind kan bedenken. Regenboog klaproos. Die houden we erin!

Margriet: In september gewoon rondstrooien. Het beste is in verstoorde aarde; dus waar je net gespit hebt. En dan niet te veel schoffelen. Goed om te weten, het zaad kan na 50 jaar nog ontkiemen. Dus eens komt het goed.

Lisa: Agree. All poppy colours are beautiful! I love the rare combinations of red and grey.

Thuul: Een mysterieus contactformulier. Wat spannend is het allemaal he! Maar ik kan je berichten lezen en de ontbrekende woorden, dat valt mee.











Reacties

  1. That Verbascum is beautiful. I love the straight tall blooms. I can't imagine anyone not liking it. The only color of flower that I don't appreciate is the green one. I love foliage of every hue of green but if I have flowers I want a contrasting color that goes with it's green foliage.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geel is een prachtige kleur, ik krijg ook regelmatig te horen dat geel niet bij mensen in de tuin komt. Ze weten niet wat ze missen, geel brengt een glimlach op je gezicht.
    Gr Jan(wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Juist geel met paars is een hele mooie combi. En dat zachte geel van jouw Verbascum is erg mooi. Ik geniet altijd weer van de combinatie van mijn zachtpaarse oreganum en het St. Janskruid.
    En de herkomst van jouw Verbascum is ook bijzonder, wat een mooie wilde tuin zie ik op die eerste foto van Great Dixter!
    Maar ik onderschrijf helemaal je laatste zin: je vrij voelen om te doen wat je zelf leuk vindt!
    Hartelijke groet van Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Coreopsis is ook heel vrolijk geel met een waaier luchtige bloemetjes. Mooi tussen paarse verbena bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten