Juli. Wat staat er in mijn vaas?


Jaren terug zag ik bovenstaande 80 cm hoge witte bloemen in een tuin. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik vroeg de naam, maar de tuinvrouw had een tuinman. Zelf werkte ze nooit in haar tuin. Ze had geen idee. 

 

Later zag ik dezelfde plant bij een kweker. De bloemen hadden zich uitgezaaid in de pot van een moederplant. Die bloemen? Die moet je zaaien, vertelden ze me. Maar zaden hadden niet en de moederplant was natuurlijk niet te koop.

 

Weer een jaar later zag ik de plant in een Franse wegberm staan. De bloemen waren net in bloei. Het was te vroeg om zaden te oogsten. En er stond natuurlijk ook geen naamkaartje bij! Die mysterieuze plant achtervolgde me. Het was om moedeloos van te worden.

 

Maar eens komt de tijd dat het meezit.…

 

In Zwitserland -tegen de grens met Italië- stond de plant te bloeien. Overal!! Op de spoorrails, in de volkstuinen, maar ook in de wegberm naast de camping. ’s Avonds -na de afwas- ging ik kijken of er al zaden aan zaten. Voor dit doel had ik het papieren zakje van de croissants in mijn zak. De zaden waren minuscuul klein, maar het lukte om een puntje van het zakje met zaden te vullen. Ik was super gelukkig! 

 

Ik heb het zaad in de tuin gezaaid en de plant is goed opgekomen. Hij bloeit vanaf juli tot november. En ook de naam heb ik gevonden op internet. Erigeron annuus; zomerfijnstraal. Ieder jaar vind ik honderden zaailingen, want deze beauty is en blijft onkruid en zaait enorm uit. Niet erg, ik heb altijd genoeg bloemen om mijn vazen te vullen. 


Deze zomerse bloem is een blijvertje! 


Fijne week

Hetty

De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Knip de uitgebloeide bloemen weg. De plant hoeft dan geen energie te verspillen aan het maken van zaden.
Benieuwd wat ik in andere jaren voor combinaties met eenjarigen heb gemaakt? Lees het hier: Creatief met eenjarigen.
Als je nieuwe planten wil planten, zorg dan voor voldoende water bij de wortel. Ik graaf een gat, gooi het vol water, wacht en gooi het nogmaals vol water. Dan plant ik daarna de plant. Op die manier hebben de planten water aan de wortels. En hou ze in de gaten!

Wat kan je doen tegen het uitdrogen van de border? Lees het hier: Klimaatverandering, wat doe je eraan?

Mijn comments op jullie posts:
Margriet:Ik hou de moed erin met de courgette. Ik zag een iets grotere afgelopen week.
Onbekend: de bloemen zijn zeker leuk!
Zem: wij tuinvrouwen/mannen zijn echte optimisten. Altijd doorgaan ook als het tegen zit.