Courgette. Maak ik winst?

Verleden jaar heb ik een pompoen opgekweekt. De zaden kwamen uit een pompoen die ik in de winkel heb gekocht. Ik kweekte de zaden op en heb ze in de oude vuilnisemmer geplant. Uiteindelijk is er een klein pompoentje uitgegroeid; de verkoopprijs schat ik op 1 euro. Een winst van 1 euro!

Aangemoedigd door dit succes kocht ik dit jaar een courgetteplant om in de vuilnisemmer te zetten. Ik weet dat een courgette ontzettend veel vruchten geeft en omdat we elke week courgette eten, lijkt me dit een betere optie dan de pompoen. De plant heeft me 2,50 euro gekost. Ik bereken dat ik drieënhalve courgette moet kweken om quitte te spelen. Dat lijkt een goede investering.

De courgette staat heel leuk in de zinken vuilnisbak. Ik geef wat biologische mest en de courgette gaat van start. Eerst verschijnen de prachtige gele bloemen. Uit de bloembodem begint een courgette te groeien. Maar hoe lang ik ook wacht, de courgette wordt niet groter dan een forse augurk. Dan verkleurd de kleine courgette naar geel en valt eraf!

Hoog tijd om raad te vragen. Tuinvriendin T geeft haar oordeel. Ze vindt de bladeren kleiner dan de exemplaren die in de volle grond worden gekweekt. ‘Heeft de plant soms te weinig mest gekregen?’ Dat zou kunnen. Ze troost me door te zeggen dat de kleine courgettes wel het  lekkerst van smaak zijn. 

Waarschijnlijk is deze vuilnisbak te klein voor het ontwikkelen van grotere vruchten. Dus besluit ik om de kleine courgette te oogsten. Ik weeg mijn geoogste baby courgette en vergelijk die met de courgette uit de winkel. Mijn courgette kan daar 3,5 keer uit. Vlug rekenen: 3,5x3,5=12,25. Twaalf en kwart courgettes moeten geoogst worden om quitte te spelen.

Ik denk dat de winstverwachting naar beneden moet worden bijgesteld.

Fijne week 

Hetty

Courgette in vuilnisbak geplant
Maar is na enige tijd enorm gegroeid.
Wel wat klein uitgevallen.
Courgette uit de winkel en uit eigen tuin.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Balkon. Staan de plantenbakken er niet meer zo goed bij? Als je ze opnieuw inplant heb je er tot de herfst plezier van. Je kunt er ook eens slaplanten inzetten. Lekker en het groeit snel. 
Knip planten die door de droogte zijn beschadigd terug. Ze zullen sneller herstellen zonder al dat verdroogde blad. 
Je kunt nu koopjes jagen in het tuincentrum. In de sale zijn soms mooie planten te koop. Knip de dorre resten eraf en geef ze veel water.
Nergens zin in? Lees mijn blog over het tuinbezoek aan het noorden van Wales. Noord Wales

Mijn comments op jullie posts:
Esperanza: Ik knip de uitgebloeide nepeta inderdaad tot 5 cm boven de grond af. Dat komt allemaal weer goed!
Onbekend. Jouw Dierama wil niet bloeien. Lees de tips die ik eerder hierover schreef: Die Dierama
Margriet: Geen nieuwe planten op jouw balkon? Het staat waarschijnlijk al helemaal vol! 





 

Reacties

  1. Maar je hebt wel een hele leuke plant opgekweekt met mooie bloemen 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar wordt je niet rijker van, die courgette! Ik denk dat volle grond beter is, maar dit jaar was hij dan waarschijnlijk opgegeten door de slakken. Ik zou hem nog even laten staan, misschien dat de vruchten nu het wat warmer wordt, wat groter worden. Ik had dat in de volkstuin ook wel.
    Balkon staat overvol, ik moet eerder wat weg doen dan erbij zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, Hetty, als je economisch gaat nadenken over investering en opbrengst kom je jezelf nogal eens tegen.
    Zo gaat het bij mij vaak bij de tomatenplanten en de aardbeien. In mijn verwachting krijg ik altijd grote oogsten, maar onbekende omstandigheden beperken die dan weer.
    Tijd en watergeven horen trouwens ook bij je investering.
    Ach, wij plantengekken beginnen altijd weer opnieuw en zien in onze verbeelding altijd weer schitterende resultaten.
    Je courgetteplant kan wellicht nog heel wat leuke en lekkere kleine vruchten geven in - wie weet - de komende lange mid- en nazomer!
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten