Wat ligt daar in de border?

zwarte schapen

Jullie weten dat ik altijd te porren ben voor een experiment. Zo hoorde ik verleden jaar over het gebruik van onbewerkte schapenwol rond de dahlia’s. Slakken zouden op die manier op afstand worden gehouden. Mmm, schapenwol…Daar ga ik onze vriend W -die schapen heeft- eens naar vragen. 

W is verbaasd en verheugd wanneer ik hem over mijn plannen vertel. Een schapenvacht wil hij graag kwijt, want de zwarte schapenwol is niets waard. Soms moet je zelfs betalen om de wol af te laten voeren.

Eind mei krijg ik bericht dat de schapen zijn geschoren. 'Kom je met de aanhangwagen? Dan kunnen we de Big Bag meteen opladen’, grapt hij. Maar voor mij is een vuilniszak genoeg. De wol ziet er prachtig uit. De zwarte vacht heeft mijn voorkeur. Die kleur valt niet zo op tussen de planten. Wol is een natuurproduct en zal daarom uiteindelijk gewoon verteren in de border. 

Zodra ik thuis ben ga ik aan de slag. De zachte wol drapeer ik rond de dahlia’s die vanwege de slakkenvraat nauwelijks boven de grond kunnen komen. ‘s Avonds controleer ik op slakken. Ze zitten er toch weer op. Daarom stop ik de hele dahlia maar onder de wol.

Tijdens de open dagen zie ik verschillende bezoekers verschrikt opkijken. Wat is dat? Een dood beest in de border? Ik stel ze gerust en leg het uit. Sommige bezoekers willen het ook proberen en gaan op zoek naar schapenwol. Ik hoorde dat je bij de kinderboerderij goede kans maakt. 

En? Helpt het?

Conclusie:

Het helpt wel, maar toch is het niet het ei van Columbus. Inspecteren blijft een noodzaak. Overdag kijk ik onder de wol, soms tref ik daar een dikke slapende naaktslak aan. Die haal ik weg want deze gaat 's avonds gewoon weer verder eten aan mijn plant! Maar er zijn successen. De lupine die helemaal kaal was gegeten is nu weer mooi groen. En de Dahlia die niet boven de grond kon komen heeft nu nieuwe bladeren. (Helaas zag ik gisteravond dat deze wederom waren aangevreten).

Toch ga ik volgend jaar door met de schapenwol. Dan probeer ik de wol wat eerder op de dahlia's te leggen. 

Fijne week 

Hetty

schapenwol in de border
Schapenwol rond de dahlia
schapenwol in de border
Dit is een goed resultaat!
schapenwol bij de courgette
Courgette, ook al zo'n lekkere plant. Veilig onder de wol.
Donkerbladige dahlia Happy single kiss
Het beste resultaat komt dit jaar van de dahlia in een pot.


De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Knip de uitgebloeide bloemen weg. De plant hoeft dan geen energie te verspillen aan het maken van zaden.
Benieuwd wat ik in andere jaren voor combinaties met eenjarigen heb gemaakt? Lees het hier: Creatief met eenjarigen.
Als je nieuwe planten wil planten, zorg dan voor voldoende water bij de wortel. Ik graaf een gat, gooi het vol water, wacht en gooi het nogmaals vol water. Dan plant ik daarna de plant. Op die manier hebben de planten water aan de wortels. En hou ze in de gaten!
Wat kan je doen tegen het uitdrogen van de border? Lees het hier: Klimaatverandering, wat doe je eraan?
Wil je lezen wat het effect van klimaatverandering op de kleuren in je tuin betekent? Lees het hier: Klimaatverandering en kleur







Reacties

  1. Het lijkt er inderdaad op dat een donker pelsdiertje zich om je plantjes heen heeft gekruld ;-)
    Het zal vast een barrière vormen, maar een dappere slak zal na een regenbui er toch overheen kunnen glibberen. Ik heb het elders ook gelezen.
    De slakken zullen zich deze week wel koest houden met het zonnige weer!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hetty, kook enkele preistelen goed door in ruim water. Spray dit prei water ( je hebt vast nog wel een lege fles met spray) oer de planten. Slakken hebben een hekel aan ui gewassen !
    of
    strooi bij droog weer en als het enkele dagen nog droog blijft ( maar ja, wanneer is dit in dit landje?) maizena ron de planten. Slakken nemen de poeder op en de maizena zet uit in hun lijf en dan .....
    groeten Jan uit Franeker

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof die wol he Hetty! Ik gebruik schapenwol in de serre rond de tomaten. Het helpt om verdamping van het gegeven water tegen te gaan. Er komt geen onkruid door. En het geeft ook nog eens voeding af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een ellende voor je, al die slakken. Daar heb ik dan weer geen last van. Mijn dahlia's in pot hebben de eerste drie bloemen. Nu de zon schijnt zie je alle planten bij komen! De lathyrus doet het ook hartstikke leuk en ik heb al een paar maal een bosje geplukt voor op de salontafel!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten