Inplanten, verspenen en nogmaals zaaien.

De laatste weken heb ik bij wel vijf(!) verschillende bedrijven eenjarigen gekocht. (Ik ben gelukkig helemaal niet kieskeurig) Steeds probeer ik iets nieuws toe te voegen aan mijn bloembakken. Bijvoorbeeld grassen, of slaplanten, maar ook vaste planten. Waarom niet? Probeer ook eens iets geks.

Inplanten eenjarigen.

Je hebt nodig, planten, potgrond, bloembak en een emmer water. Het is belangrijk om elke plant met potje en al helemaal onder te dompelen in een emmer water. Je zult versteld staan hoe hard het water borrelt. Hoor je geen belletjes meer dan heeft je plant genoeg water. Daarna kan je de plant in de bloembak planten. Vul de bloembak met potgrond en zet de planten van jouw keuze erin. Netjes afvullen met potgrond en klaar is Kees. Geef water. Volgende pot…

Afborrelen.
Eenjarigen met grassen.

Zaailingen verplanten.

Heb je nog energie dan kan je nu de gezaaide Lathyrus in de tuin planten. Ik open de enveloppes van de bijzondere zaaitray. Je kunt de wortels goed zien. Graaf een gat en plant de Lathyrus. Geef de planten water en strooi er daarna wat slakkenkorrels bij. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik heb dit jaar wel heel veel van die vraatzuchtige dieren.

Lathyrus klaar om te planten.
Graaf een gat en plant de Lathyrus.

Zaailingen verspenen.

De zaailingen die ik verleden maand heb gezaaid zijn groot genoeg om verspeend te worden. Pak de zaailingen voorzichtig bij het blad en plant ze in een potje apart. Nu hebben ze de ruimte om verder te groeien. Vertrouw je de slakken niet, gooi er dan ook wat slakkenkorrels bij.

Zaailingen uitgeplant in potjes.

Zaaien cosmea.

De cosmea zaden zijn niet zo goed opgekomen. Daarom zaai ik ze nogmaals. Vul een potje met potgrond. Maak de grond nat. Steek dan de Cosmea zaden rechtop in de grond. Bedek met vermiculiet. Volgens mijn eigen notities is voorzaaien in mei heel succesvol.

De foto is niet helemaal scherp; het is moeilijk fotograferen met slechts twee handen. Maar je begrijpt het idee om de zaden verticaal te zaaien. Druk de zaden voorzichtig in de grond.
Bedek de potjes met vermiculiet.

En nu duimen voor wat warmer weer, zodat onze zaailingen kunnen opgroeien tot grote bossen bloemen……
Zoals de bloemen van de maand april. 
Alles uit eigen tuin behalve de ranonkels en het fluitenkruid.
Voorjaar!

Fijne week, 

Hetty


De tuin is weer open op 7 en 8 juni.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Kop de tulpen als ze zijn uitgebloeid, zo steken ze geen energie in zaadvorming.Leer hier hoe je tulpen moet koppen.
Zet steunmateriaal bij planten die dat nodig hebben, een windvlaag en je bent alles kwijt..... Ik heb stokken bij de pioenen gezet. Planten opbinden 5 tips.
Ook zoveel daslook in de tuin? Lees hier over mijn haat-liefde verhouding met daslook.

Mijn comments op jullie posts:
Allereerst bedankt voor alle leuke reacties die ik van jullie mocht ontvangen over de opnames van BinnensteBuiten. Wanneer het wordt uitgezonden weet ik nog niet, waarschijnlijk half mei.

Sheena: Indeed it was stressful, but an unforgetable experience.
Margriet: Het is nog niet uitgezonden, waarschijnlijk half mei. Je hoort ervan.
Boukje: Bedankt voor je lieve woorden.



 




 

Reacties

  1. Ook ik heb van alles geprobeerd op een milieuvriendelijke manier om van mijn naaktslakken af te komen. Niets hielp, dus ook ik ben toch maar overgegaan op slakkenkorrels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het voordeel van tuinieren op een balkon is dat nog geen slak naar twee hoog geklommen is. Alles staat dus nog puntgaaf erbij, de lathyrus, dahlia, afrikaantjes, sla ect. Het was zelfs op het journaal dat er dit jaar zoveel slakken zijn maar wat wil je met al die nattigheid! Van verticaal zaaien heb ik niet eerder gehoord, ik heb de cosmea gewoon horizontaal gezaaid en ze staan ook al op het balkon. Ik ben benieuwd naar de tv uitzending!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten