Bloem van de maand februari en een bonus foto.

Sneeuwklokjes zijn de bloemen van de maand februari. Het heeft wat jaren geduurd, maar eindelijk heb ik een veldje sneeuwklokjes waar ik blij van word. Je moet er wel een beetje aan werken, want op de klei gaat een veld sneeuwklokjes niet vanzelf. Dus ieder jaar een grote pol opnemen, delen en uitplanten. Dat delen kan je nu doen of na de bloei. Voor een sneeuwklokje maakt dat niet uit, die groeit gewoon door.

Volgens de door mezelf opgelegde regels moet de bloem van de maand beeldschoon worden gepresenteerd in een vaas. Geloof me, ik heb mijn best gedaan: vazen gekocht, sneeuwklokjes erin gezet en op verschillende plekken in huis gefotografeerd. Maar het resultaat valt me vreselijk tegen. Is het de vaas, de belichting? Ik ben wel blij met mijn sneeuwklokjes buiten, maar in de vaas…nee. Ik kan beter een oude foto posten van verleden jaar! Maar dat is niet volgens mijn opgelegde regels.

Toch maakte ik een foto waar ik wel enthousiast over ben. Dat is de bonus foto. Hoe ik daar aan kom? Dat is een ander verhaal.

Op de pergola zie ik een roestbruin bolletje. Wat is dat? Is het de rode kat van de buren? Het blijkt een roofvogel te zijn! Vlug pak ik mijn fototoestel schroef er een andere lens op. Dan begin ik gehaast te fotograferen. Eerst uit het zolderraam, daarna ren ik naar beneden om uit het keukenraam te fotograferen. De vogel blijft onverstoorbaar zitten. Ik heb zelfs tijd om de naam op te zoeken. Het blijkt een sperwer te zijn.

Lunchtijd. Opgetogen laat ik de sperwer aan mijn man zien. Samen kijken we hoe de vogel zijn veren strijkt. Wanneer we een half uur later naar buiten kijken zit hij er nog. In de tuin is het stil, er is er geen vogel te zien!

Na het eten ga ik naar buiten. De sperwer is gevlogen en de tuinvogels verschijnen om aan een late lunch te beginnen. Dan ontdek ik waarom de sperwer zo relaxed zijn veren heeft gepoetst. Onder de pergola is het bezaaid met veren. Aan de kleur te zien is er een koolmees gesneefd.

Nu heb ik wel een bijzondere foto, maar ik heb toch wat gemengde gevoelens over deze bonusfoto.

Fijne week

Hetty

Er is na al die jaren een sneeuwklokjes veld ontstaan.
Ik heb eind december sneeuwklokjes in potjes geplant. Ze hebben prachtig gebloeid op het terras. Nu kunnen ze weer terug in de grond.
Sneeuwklokjes in de vaas.
En hier is de bonusfoto. Sperwer op de pergola.
De prijs van de bonusfoto is een koolmees.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week van februari in de tuin kan doen:
Wil je nog eens nalezen hoe je sneeuwklokjes kan delen? lees: Sneeuwklokjes vermeerderen zo doe je dat
Ik heb al heel wat geschreven over sneeuwklokjes. Lees terug: Het mysterie van Wulpenbek.
Knip grassen en vaste planten af. Doe je het liever later? Prima. Tuinieren is persoonlijk.
Laat je grasmaaier nakijken of de messen slijpen. Nu is het nog rustig in de werkplaats van deze bedrijven.
Zin om buiten iets leuks te doen? Verf je oude terracottapotten eens in een kleurtje. Hier lees je hoe je dit heel eenvoudig kan doen: DIY Terracottapotten verven

Mijn comments op jullie posts:
Sylvie: A very good tip to sow Lathyrus every 10-15 days. Doing so you have a longer flowering season.
Sheena: You felt spring like I did. We simply have to sow! Good tip from Sylvie, to sow 
Lathyrus after 10-15 days again. I'm going to do so.
Margriet: Dat zou leuk zijn om je te zien in de tuin! Wie weet lukt het dit jaar.










 

Reacties

Een reactie posten