DIY. Oude terracottapotten verven.

terracotta pot verven

Al meer dan 10 jaar heb ik een vijftal terracottapotten in de tuin. Ze hebben trouwe dienst bewezen, maar enkele zijn gebarsten, andere beschadigd. Ik sta er mee in mijn hand en bekijk ze nog eens kritisch. Wat moet ik ermee, weggooien of niet. Opeens krijg ik een ingeving. Ik ga ze verven! 


Wat heb ik allemaal nodig om dit klusje te klaren? 
Kwasten. Ik heb ze altijd op voorraad. 

Zwarte schoolbordenverf. Schoolbordenverf dekt heel goed. Omdat de schuur en de schutting zwart zijn, is dit een themakleur die ik vaak in mijn tuin laat terugkomen. Check!

Muurverf tester van de Praxis. De zachtgroene ligt nog ongebruikt op mij te wachten. (Perfection muurverf Olijf G. Ongeveer 2 euro.) Zo’n klein potje is meer dan genoeg om vier potten mee te verven! Ik heb alles en kan meteen beginnen.

Terracottapotten verven stap voor stap.


Veeg het zand en vuil van de pot. Je kunt de pot ook grondig schoonmaken met water en zeep. Laat ze dan voordat je gaat verven goed drogen.
Zet de pot op zijn kop en begin van boven naar beneden te verven tot ongeveer 10 cm onder de rand. (Op die manier zitten je handen niet onder de verf als je de pot gaat omdraaien.) Draai de pot om en verf daarna de rand en een stukje aan de binnenkant.
Ik heb de potten in een combi van zachtgroen en zwart geverfd, maar je kunt er ook streepjes of stippen op verven. Doe vooral wat je leuk lijkt. Na een jaar gaat de verf wat bladderen, maar dat kan je gemakkelijk bijwerken. Of geef de pot een andere kleur.


De volgende dag vind ik in een uithoek van de tuin nog een pot! De kwast -met daaraan de zwarte verf van gisteren- ligt nog in de schuur en hopla, daar gaat de pot. In vijf minuten is hij helemaal zwart. Ik vind de gebroken rand van de pot eigenlijk best mooi nu deze helemaal zwart is. Viooltjes erbij....peins ik.

Afgekeurde potten verven is een win/win situatie: ik hoef de potten deze zomer niet op te slaan en als ze breken, dan kan ik ze met een gerust hart weggooien.


Fijne week!

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!


terracotta pot verven
Er zit dan wel een breuk in, maar misschien kan het nog voor een zomer.

terracotta pot verven
Terracottapot verven: Draai de pot om en verf van boven naar beneden tot ongeveer de witte rand. Draai hem om.....
terracotta pot verven
.... en verf dan de rest van de pot.
viooltjes en de Ipheion 'Tessa'
Leuk met viooltjes en daarnaast Ipheion 'Tessa'.
Altijd in huis een tester muurverf en kwasten
terracotta pot verven in groen met zwart
Terracotta pot in Olijfgroen met zwart. Deze groene kleur is heel geschikt in de tuin.
Wat tulpen erin, dat wordt mooi strakjes.
citroen vlinder
De pot staat er nog maar net en daar komt een citroen vlinder hem al bewonderen!

Wat je eind februari/ begin maart in de tuin kan doen:

Stoelen en banken naar buiten! Maak het gezellig op het terras met wat voorjaars bloeiende planten zoals primula, Bellis of blauwe druifjes.
Gras maaien? Ik durf. Durf je niet, steek dan de kantjes netjes af van het gazon. Dat knapt op.
Snoei de rozen. Lees hier terug hoe: Tuinieren maakt gelukkig, bemesten en snoeien.

Mijn comments op jullie posts:

Marthy: Het is nu in Nederland ook prachtig weer! En die wandelingen van jou in de polder, daar kan ik ook erg van genieten.
Margriet: Wat leuk dat je nu van de verschillende sneeuwklokjes soorten weet. Misschien wordt je nog wel een sneeuwklokjes verzamelaar. Pas maar op, het is verslavend!
Pauline: Fijn om te horen dat het sneeuwklokje zich bij jou thuisvoelt.
Mies: Het lukte me helaas niet om jouw vraag onder mijn blog te beantwoorden. De tuin is in Kloetinge en is een keer per jaar geopend om de sneeuwklokjes te bewonderen. 
Yvonne: Bedankt voor je leuke mail!










Reacties

  1. Hetty, je hebt kans gezien er echte designpotten van te maken!
    Ze passen echt heel goed in je tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I also paint old terra cotta pots. It does protect them somewhat. Love the colors of your pots. They turned out great. Have a good week.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag mij af: Blijft die muurverf zitten in de regen? Ik heb nog geel over van mijn pas geverfde muur in mijn kamer en nog lila van de slaapkamer............

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten