Wat de weerman niet zegt.


De weerman is afgelopen week veelvuldig in het nieuws. Er komt een storm aan die veel overlast zal geven. Code oranje in Zeeland. We zetten ons schrap. Iedereen is gewaarschuwd voor gevaarlijk weer. Maar wat doet een tuinvrouw zoals ik met zulk nieuws?

 

Ik ruim alle dingen op. De laatste tuinstoelen gaan naar binnen en potjes die hier en daar nog liggen worden opgeborgen. De tuindeur gaat op slot. Slingerende takken knip ik af en gaan in de kliko. Ik bind hier en daar nog wat planten stevig vast. En dan… Dan ga ik doen waar de weerman nooit over spreekt.

 

Want de weerman waarschuwt bij vorst dat je het buitenkraantje moet afsluiten. Maar bij storm zegt hij nooit: knip alle bloemen uit de tuin.

 

En dat is wat ik ga doen als er een storm wordt voorspeld; ik knip alle bloemen uit de tuin. ALLES! Dat doe ik altijd bij windkracht 8 of meer. Want er blijft niets over van die bloemen. Bruin en versnipperd hangen ze aan de struiken. En dan moet je ze ook afknippen, want zulke bloemen maken je depri.

 

De door mij afgeknipte rozen zet ik in twee vazen. Wat een overdaad! Even ruik ik de zomer nog in huis. 

 

Ik weet het, mijn tip komt als mosterd na de maaltijd. En op de weerman hoef je niet te rekenen. Dus probeer er zelf aan te denken. Knip de bloemen af voordat de storm losbarst. En geniet van die boeketten als de wind om het huis raast!

Fijne week

Hetty

Zo geniet ik nog een beetje na van de zomer. 
En ook op de keuken tafel staat een boeketje.
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Plant bloembollen. Haast is er niet bij, want het kan nog tot december. Maar bedenk, december is een maand met veel feestjes! Lees: Bloembollen planten 10 tips
Snoei lange takken van rozen kort. Lees er hier meer over: Slingerende rozentakken inkorten.
Zaai Lathyrus in de volle grond. Ze kunnen tegen vorst. Lees hier hoe: Lathyrus zaaien in november. 
Heb je olijven in de boom hangen? Lees hier hoe je ze moet behandelen om ze te kunnen eten. olijven uit eigen tuin. Maar ik raad het niet aan!

Mijn comments op jullie posts:
Jan: Wat goed om van je te horen. Ik weet dat je bloembollen ook veel later kan planten. Maar geduld... dat blijft moeilijk voor mij!
Zem: Nou, die regensensor is echt defect! Wat een weer. Ik heb buiten niet veel gedaan afgelopen week. Nu ik schrijf, schijnt de zon. Met zo nu en dan een zonnige dag komen we de winter wel door.
Margriet: Dat is een probleem die eksters op het balkon. Het zijn grote sterke vogels. Hoop dat je de strijd wint en volgend voorjaar kan genieten van je bloembollen.


Reacties

  1. Wat heb jij nog veel bloemen in de tuin Hetty! Prachtig die vaasjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een goede tip, die zou iedere weerman moeten geven!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten