Slingerende rozen inkorten.

vaasjes met rozen in november

Allereerst wil ik alle lezers bedanken voor de feedback over mijn snoei dilemma van de hibiscus.(snoei dilemma) De meeste adviseren voorzichtig snoeien. Maar tuinvrouw S heeft ervaren dat het tot de grond toe afzagen ook een goed resultaat oplevert. Ze schreef me dat de in maart afgezaagde hibiscus takken zelfs heel gemakkelijk stekken. Wat een gouden tip!

Conclusie: In maart ga ik voorzichtig snoeien. Van de afgesnoeide takken maak ik stekken en steek die rond de stam. Als de stekken zijn aangeslagen zaag ik het jaar daarop de hoofstam af. Probleem opgelost!

 

Genoeg over de hibiscus, deze week wil ik het over rondslingeren rozentakken hebben. 


In de herfst kunnen rozen nog lange uitlopers maken. Door de wind bewegen die takken heen en weer en kunnen gemene schuurplekken veroorzaken. 

 

Rozen houden van wind. Na een regenbui drogen de bladeren daardoor snel op en heb je weinig last van meeldauw. Echter slingerende takken dat vinden rozen niet fijn. Daarom loop ik in deze tijd van het jaar met de snoeischaar door de tuin en knip al die sliertige takken af. Let op, het echte snoeien van rozen komt pas in het voorjaar. 

 

Zitten er nog rozen aan die lange uitlopers? Ik wacht niet tot die zijn uitgebloeid, maar knip de bloemen er af en zet ze in een vaas. Onlangs heb ik voor dit doel een serie vaasjes aangeschaft. Je staat er versteld van hoe een stuk of zes vaasjes met bloemen samen een prachtig boeket vormen. Rozen uit eigen tuin in november. Wie wil dat niet?


Heb je klimrozen? Bind de uitlopers vast voordat de herfst of winterstormen losbarsten. Ik gebruik hiervoor zwart elektriciteitsdraad. Het is op een rol bij de bouwmarkt te koop. Sterk en onzichtbaar. Ideaal materiaal voor alles wat je in de tuin wil vastbinden.

 

Mijn advies: wacht niet tot het stormt, pak nu de schaar en knip slingerende rozen takken af. En maak het gezellig door de laatste rozen in huis te zetten.

Fijne week!

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

Roos 'The Pelgrim'
Roos 'The Pelgrim'. Dit zijn de lange uitlopers waar ik het over heb.
Roos 'The Pelgrim' snoei lange uitlopers af.
Pak de schaar en snoei af tot het punt waarop de uitloper niet meer slingert.
Roos 'Queen of Sweden
Nog zo een, Roos 'Queen of Sweden. Wel twee meter hoog.Roos 'Queen of Sweden, knip de lange stengels af voor de winter.
Knip af tot halverwege.
knip de lange slingerende tak af voor de winter.
Hier moet ook een tak afgeknipt!
Rozenboog. Zorg ervoor dat de takken vastgebonden zitten voor de winter
Rozenboog. Zorg ervoor dat de takken niet rond slingeren.
Bind de rozen vast met electriciteitsdraad.
Bind de rozen vast met electriciteitsdraad.
Roos 'Marie Pavic'
Roos 'Marie Pavic' denkt nog dat het zomer is. Daar kan ik heel wat vaasjes mee vullen.
Roos 'Marie Pavic', Geranium 'Rosanne' en leeuwebek in de kleine vaasjes
Roos 'Marie Pavic', Geranium 'Rosanne' en leeuwebek in de kleine vaasjes
roos 'The Pilgrim'
De roos 'The Pilgrim' doet het prima in huis.

Wat je deze week in de tuin kan doen:
Bestel rozen op kale wortel. Kijk voor inspiratie op de website waar ik altijd rozen koop. rozen lottum (Ik heb geen aandelen bij dit bedrijf)
Is het blad van je dahlia's bevroren? Lees hier hoe ik ze de winter door help:Twee methodes om Dahlia's te overwinteren.
Mijn comments op jullie posts:
Zem: Bedankt voor jouw advies. Je kunt bovenaan lezen wat ik ga doen. Misschien moet jij een nieuwe hibiscus kopen, of een stek vragen aan een tuinvriend/vriendin? 
Margriet: Ik geef de hibiscus ook altijd kalk in januari.En, ik zou je er nooit op aanzien als mijn plant door jouw advies dood gaat. Maar stekken... wist jij dat? Dat is toch top!
San: Je reageerde op een blog over zwavel op druiven. Ik smeer de zwavel al in februari op de knoppen. Dat kan je niet meer proeven als de druiven rijp zijn. Misschien wordt er net voor de oogst ook met zwavel gespoten. Om de vogels af te schrikken bijvoorbeeld? Zelf doe ik dat nooit en de merels uit mijn tuin eten hun buikje rond!
Cynthia: Ik ben niet zo stoer om de hibiscus tot halverwege af te zagen. Hoewel het best kan. Ben ik een softie?
Tuin.mom: Je ziet, alles kan. Helemaal snoeien, halverwege of toch voorzichtig, de hibiscus blijk mega sterk. Wat durf jij aan?
Geke: Helemaal niet snoeien kan zeker, maar ik bemerk dat de bloei toch iets terugloopt. En dan dat gele blad.... zou dat ook niet door het gebrek aan nieuw hout komen? We gaan het volgend jaar zien!
Suzan: Bedankt voor je gouden tip om hibiscus stekken te nemen. Misschien gaan we dat allemaal wel doen in maart!










 

 

Reacties

  1. Dit is dus eigenlijk een preventieve noodsnoei. Preventieve zorg, Hetty!
    De rozen zullen je dankbaar zijn.
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten