Snoei dilemma.

In deze tijd van het jaar gebeurt er niet veel in de tuin. Daarom is het voor mij een raadsel dat er toch steeds aanleiding is tot het schrijven van een blog.

 

Het gaat dit keer over het snoeien van mijn hibiscus (Hibiscus 'Oiseau Bleu'). De hibiscus staat al 25 jaar in mijn tuin, misschien wel langer. Nu las ik een tijdje geleden op het blog van Margriet volkstuin van bemar iets over het snoeien van hibiscus. Dit moet na de bloei gebeuren. Huh, snoeien? Mijn hibiscus is in de afgelopen 25 jaar nog nooit gesnoeid. Het schaamrood staat me op de kaken.

 

In de lente bekijk de hibiscus met hernieuwde interesse. De vorm is na al die jaren van niet snoeien wat vreemd geworden. En hij heeft ook niet zulk mooi groen blad. De takken zijn met een dikke laag korstmossen bedekt. In een van de twee hoofdstammen die uit de grond komen ontdek ik een rotte plek. Dat kan niet goed zijn. Dus zaag ik die tak tot de grond toe af. Verder durf ik niet te snoeien.

 

Het wordt najaar en opnieuw wordt de hibiscus aan zijn lot over gelaten. Als ik Margriet opbiecht in de comments van mijn blog dat ik de hibiscus weer vergeten ben te snoeien, krijg ik ook tips van andere lezers. Tuinvrouw R uit België legt uit dat zij de hibiscus altijd in het voorjaar snoeit.

 

Maar hoe? Hoe diep moet ik snoeien? Rigoureus, of toch voorzichtig? Misschien is het een goed idee om dit probleem aan jullie voor te leggen. Wat zou jij doen met een 25 jaar oude uit model gegroeide hibiscus?

 

Dit zijn de opties:

A helemaal tot de grond toe afzagen

de stam op een halve meter hoogte afzagen.

wat takken aan de bovenkant inkorten

D of toch iets anders?

 

Ik hoop op een massa feedback. Want de hibiscus is inmiddels uitgegroeid tot een heus snoei dilemma.


Fijne week!

Hetty

romantische rozentuin

Nieuwe volgers, van harte welkom op mijn blog en leuk dat jullie meelezen!

Optie A:
Hibiscus 'Oiseau Blue' in augustus. Mooi. 
Korstmossen op hibiscustak
De takken zijn begroeid met prachtige korstmossen.
hibiscus
Hier de naakte waarheid. Hoe ga ik snoeien?
Optie A: Helemaal bij de grond afzagen?
Optie B: Halverwege de stam afzagen?
Optie C: Voorzichtig wat zijtakken inkorten? Of nog iets anders? 
Ik hoor graag jullie mening.

Wat je deze week van november in de tuin kan doen:

 Veeg het blad van het gras.

Op sommige plekken in mijn tuin staan vergeet-me-nietjes zaailingen te dicht op elkaar. Je kunt ze uitdunnen of ergens anders uitplanten.

Zijn je vogelhuisjes al schoongemaakt?

Lees zomaar een grappig blog terug. Het is tenslotte niet druk in de tuin. Lees hier wat ik van Marilyn Monroe kan leren

Mijn comments op jullie posts:

Rita: Zoals je op bovenstaande foto's kan zien is de struik uitgegroeid tot een kleine boom. Hij bloeit wel. Alleen is het moeilijk om er nu nog model in te krijgen. 

Tuin.mom: Ik hoop dat als je langs mijn poortje fietst, ik een applausje hoor! Je mag ook van dichtbij kijken, welkom.

Zem: Bedankt voor je compliment. Ik ben blij dat het poortje af is.

Margriet: Jij maakt het helemaal dol. Een nieuwe poort verzinnen welja! Echt niet, nog meer denkwerk. Dan maar geen opmerkingen van langsrijdende mensen.

Ellen: Zaaien van Lathyrus in november gaat prima. Er zijn echter winters dat het niet lukt, maar dan heb je altijd een herkansing in het voorjaar. Ik zie hier enkele zaailingen -die zichzelf hebben uitgezaaid-  al boven de grond. 


Reacties

  1. Is gewoon niet snoeien geen optie? Ik vind hem er mooi en karakteristiek uitzien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik lees mee, want hier staat ook een 'niet gesnoeide hibiscus' in de tuin. Vind het ook nooit zo een bijzondere struik, maar misschien moet ik hem eens beter bekijken want idd zit hij ook vol korstmossen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cinthia Zwanendonck21 november 2022 om 18:09

    Ik zou voor optie B gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees dit op internet[ https://tuinseizoen.com/hibiscus-snoeien/] : Hibiscus kan inderdaad op een gegeven moment erg groot worden. Flink terugsnoeien is gelukkig geen probleem. Doe dit in de eerste helft van maart maar snoei niet als er nachtvorst wordt voorspeld. Snoei de Hibiscus terug tot de gewenste hoogte en breedte, zorg hierbij dat de struik een mooie vorm behoudt. Geef na het snoeien meteen wat organische mest.
    Zelf zou ik geloof ik eerst voor optie c gaan en kijken of hij dat overleeft en dan het jaar daarna nog wat dieper. Ik wil trouwens niet op mijn geweten hebben dat hij dood gaat hoor, dus als je het niet durft..... Mijn kleine boompje van plm 7 jaar oud zit trouwens ook onder de korstmossen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik geef hem trouwens ook altijd kalk in de winter, had ik ook eens ergens gelezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een jaar of drie geleden stond ik voor hetzelfde dilemma. Een prachtige, meer dan 20 jaar oude, herfsthibiscus met rood-cremewitte bloemen. Hij zat ook onder de korstmossen en ik zag steeds meer dode takken.
    Ik heb een aantal takken voorzichtig licht teruggesnoeid en dood hout verwijderd. Maar desondanks bleek hij tot mijn grote spijt een jaar geleden overleden. Droogte zal hebben meegespeeld. Wellicht ook ouderdom.
    Mijn advies zou dus zijn: C of niets doen.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten